Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Beslutningen om et nyt TV har været længe undervejs, men er nu taget og det skulle være et 52" Sony W5500 pga kompromis mellem pris og kvalitet, og da jeg har et W4000 i soveværelset, som har et fint billede kunne en w5500 vel være ok.
Men jeg var tilfældigvis nede i det lokale Sony-Center og så at en 46W5500 var "grynet" på 3-4 m afstand. Den flinke Sony mand foreslog så et 46X4500 til 15.000,- og jeg kan også godt se at det er et bedre billede. Men allerhelst ville jeg jo have et 52Z5500, men er fravalgt pga prisen.
Grunden til at jeg kiggede på 46" hos Sony-centret var at han mente at 522 ville være for stor når vores kiggeafstand til fjernsynet er 4 meter.

Nå, det var baggrunden.

Vi sidder 4 meter fra fjernsynet og skal bruge et fjernsyn til stuen. Der ses almindelig tv og en del film, der er surroundanlæg og en smule wii. Men ellers er billedkvaliteten det største krav (jeg kan ikke leve med et grynet billede). Vi har antenneforening og får alle kanaler digitaliseret i løbet af efteråret.
Jeg vil gerne have Sony da, det er det mærke vi ellers har. Men selvfølgelig ikke et kardinalpunkt. Jeg har da ogå kigget på LGPS8000, da det er anbefalet af en kollega....

Kan I hjælpe en forvirret køber, der gerne vil have et ny TV?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en liste over TV, der generelt anbefales:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Mange af disse er også testet her på siden.

Med et digitalt signal, skulle W5500 dog nødigt være grynet. Tag et kig på Rasmus' gennemgang af TV'et i vores testsektion:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239889891
Af OleA
Det undrer mig du synes billedet var "grynet" på så land afstand. Hvad var kildematerialet?

Iøvrigt vil jeg ikke mene at 50-52" er for stort til den afstand. Ikke når du ser film. Når man ser almindeligt tv som nyheder og ligegyldige reality-programmer kan det dog godt være at det bliver stort.

Et andet tv du kan overveje er Panasonic V10 50". Et af de bedste i den prisklasse og størrelse. Anmeldelse kan du finde her på siden.

Hvis du har et panasonic-center i nærheden kan du jo selv se det. Men lad være med at kigge på det i Fona og Elgiganten.
Af ejnar62
Tak for hurtig svar.

Jeg har kigget her i forummet i lang tid og nydt godt af allle de erfaringer og meninger der kommer frem her. Tak for det :)

Jeg mener Sony-forhandleren sagde det var deres eget parabol-signal.

Det underede mig bare, da min 32w4000 faktisk står fantastisk på de digitale kanaler vi har, så tænkte jeg at en W5500 burde være ok. Men kan det være størrelsen der gør at den er dårligere? Og jeg er klar over W5500 har (de tidligere modeller ihvertfald) har et problem omkring backlighy bleeding, men det tror jeg at jeg kan leve med.

Iøvrigt har jeg en stor 60m2 stue, og en del lysindfald, hvilket gør at jeg også hælder til Sony, fremfor f.eks. Samsungs klare glasfront.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige for at slå det fast, så er der ikke noget "glas" over Samsungs skærme. Det er bare en blank plasticcoating.

Hvis du handler hos en Sony-forhandler, så må det vel være muligt at få lov at prøve skærmen hjemme først? W5500 skulle bestemt kunne levere mindst det samme billede som W4000.