Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ockley
Jeg er ved at købe et nyt TV til stuen og har haft kig på Samsungs nye LED fjernsyn (EU-40B8050). Jeg læser herinde en masse snak om andre modeller og der er generelt ikke talt så godt om Samsung.

Er det en snak der omhandler LED7 eller gælder den også LED8. Jeg så et Samsung i Expert (Rødovre) og synes det stod ret flot, så jeg vil gerne høre hvad problemet er med dem

Hvis jeg ikke bør købe det, hvad skal man så anskaffe sig, med omkring 15K på lommen. Har tidligere haft SONY KDL-40W2000 og var egentlig godt tilfreds, men forandringen fryder jo :-)
Af Ponduus
Samsungs modeller har haft problemer med slør. Den model der er tests her på siden havde problemet, men jeg ved ikke om det også gælder den model du har kig på.

Som alternativ kunne du kigge på V10 fra Panasonic som vel nok er det bedste 42" tv du kan få.

Eller kunne du måske fortælle os hvad du skal bruge tv'et til og hvilket budget du har.
Af ockley
Jeg skal bruge et 40" TV, som primært er visning af YouSee (har HD boksen). Ellers vil jeg se Blue-Ray (kigger lidt på BD-P4600 i samme moment) men det er mere fordi det passer med fjernsynet.

Endelig har drengene en PS2, men det er ikke det den er købt til. Jeg synes at Watt forbruget er lidt voldsomt på V10'eren og så er den 42".

Det jeg er mest i tvivl om er om sløret i de mørke toner, der var i LED7, stadig findes i LED8. Er der nogle (med kyndige øjne) der har set den i aktion, og hvordan den klarer et hlt normalt signal fra en Selector boks?

Mit budget er omkring 15.000,-

Tusind tak for jeres tid :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Argumentet med 40" vs. 42" er vist lidt søgt. Det vil du ikke kunne se forskel på i praksis, og det kan næppe være de fysiske dimensioner af selve skærmen der sætter begræsningen på så små marginaler.

Ja, V10 bruger lidt mere strøm, men billedet er også tilsvarende meget bedre.
Af Ponduus
Du skal være opmærksom på at det er peek-forbruget der er oplyst på en plasma skærm. En plasma skærm bruger flere watt for mere hvid den skal vise. Ergo mindre når den skal vise sort.

I gennemsnit er der ingen nævneværdig forskel mellem LCD og plasma skærme. Det er kun LED der gør en forskel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har målinger af både V10 og B7000 modellen i anmeldelserne.
Af ockley
yakken skrev:Argumentet med 40" vs. 42" er vist lidt søgt. Det vil du ikke kunne se forskel på i praksis, og det kan næppe være de fysiske dimensioner af selve skærmen der sætter begræsningen på så små marginaler.

Ja, V10 bruger lidt mere strøm, men billedet er også tilsvarende meget bedre.
Det var mere fordi det tidligere fjernsyn var 40" og passede ret godt. Jeg ved godt at jeg kun kan se cirka 2" i forskel :-)

Jeg savner netop en anmeldelse af B8000 (hvis det er det LED8 hedder). Jeg kunne godt tænke mig en klar fornemmelse af hvor meget bedre plasma giver i forhold til denne model med 200Mhz.

Tak for dit bidrag til debatten.
Af ockley
Ponduus skrev:Du skal være opmærksom på at det er peek-forbruget der er oplyst på en plasma skærm. En plasma skærm bruger flere watt for mere hvid den skal vise. Ergo mindre når den skal vise sort.

I gennemsnit er der ingen nævneværdig forskel mellem LCD og plasma skærme. Det er kun LED der gør en forskel.
Tak fordi du tog dig tid til at svare. Jeg vidste ikke helt hvordan det gik for sig (men havde en idé om at det var noget i den stil) :-)

Hvis man går ud fra IEC 62087, TX-P42V10 et strøm forbrug på 200 Watt (350 Watt i peak), og UE-B8050 et forbrug på 125 Watt (ingen peak angivet).

Jeg synes der er stor forskel i forbruget (men du skriver jo også at det er LED der gør forskellen). Jeg er interesseret i at høre om det er så ringe en model endda og og sløret i skyggerne er mindsket i forhold til LED7, samt hvordan den klarer normalt digital tv fra YouSee.
Af Grumsson
Jeg er også på udkik efter et nyt TV, havde endeligt regnet med at købe et samsung B8500 iløbet af efteråret, men det ser ud til at være blevet forsinket. Så lige på er jeg meget tæt på at købe en B8050.

Efter hvad jeg har hørt så er det kun gode ting, når man tweeker settingerne lidt. Iøvrit har den jo også lige fået en pris ved IFA messen, det er jo heller ikke så skidt :P