Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kibsgaard
Det lyder som en rigtig besværlig antenneløsning :p

Har aldrig stået og kigget skiftevis på de to fjernsyn, men husker ikke W5500 som noget specielt. Et rigtigt fint panel, som næsten bare viser det billede det får sendt ind gennem kablet.

Jeg har kun tv fra Boxertv, så har slet ikke analoge kanaler, men vil da tro det er nogenlunde ens. Når du mener det rigtige billede, mener du så det rigtige format? For så er svaret ja, Philips og Samsung har klart bedre autoformat end Sony. Selv når de sender gamle serier som Det lille hus på prærien eller Venner er billedet godt at kigge på. Philips' autoformat strækker også mere i kanten og ikke så meget i midten hvor man kigger, så man får aldrig fornemmelsen af at personerne er tykkere eller misformede.

Hvis du går ned og bytter til Philips, så husk at være opmærksom på at det er en del langsommere. Altså når man tænder det, skifter kanaler og navigerer i menuen. Men ellers et dejligt fjernsyn.

Jeg synes heller ikke 8404 virker så voldsomt, da rammen er en hel del tyndere end på alle andre fladskærme i samme prisklasse. Så det er jo bare en bonus når du synes at 40" er for stort.
Brugeravatar
Af truehorses
Prøv da lige at sammenligne med en Panasonic fladskærm 37" X10Y plasma
den er Phillips langt overlegen i billedkvalitet i det prisleje....
Af willypedersen
Nå Kibsgaard!!

Nu er jeg så trådt ind i nørdernes univers. Har lavet en lille video over hvor hurtigt dette tv skifter kanal. Senere vil jeg lave en med hvor langsomt det tænder. Lige nu, og jeg ved ikke hvor lang tid dette vare, tænder det ret hurtigt fordi jeg lige har haft det tændt. Så hvis man slukker og så tænder igen – ja så starter det forbløffende hurtigt. Man kan godt indstille det til at man kan tænde det hurtigt – fx om morgenen, men det vil, står der når man vælger det, forøge standbystrømforbruget.

http://www.youtube.com/watch?v=_8NXUekCaVM

Hvis du ikke kan se denne sender jeg den bare til dig

Måske jeg kunne logge dig til at vise hvor langsomt, som du skriver, dit tv skifter kanal??
Af Kibsgaard
Okay, det er ca samme hastighed om at skifte kanal. Huskede bare Sony's som hurtigere, men er nok en af de andre modeller. Du kan vel lige prøve dem begge nede i butikken? :p

Jeg tror jeg synes det er langsomt fordi jeg har sån en strømsparer på, som slukker for strømmen når den er under x Watt og når man så tænder for strømmen går der lige 15 sek hvor tvet varmer op og slukker igen og først derefter kan man tænde det. Så går der lige 15 sek igen før der er billede og så lige et par ekstra sekunder før man kan skifte kanal eller skrue ned. Så rigtigt træls hvis det sidst var rigtigt højt og man så tænder det igen når kæresten er gået i seng :p

Kan se når du skifter kanaler er der nogle med sorte kanter og det oplever jeg aldrig på mit. Kun hvis underteksterne er halvt nede i de sorte bjælker, men så er det jo også bare dejligt at den ikke skærer halvdelen af underteksterne væk.

Men det er altså ca. samme tid om at skifte kanal. Ved ikk lige hvordan jeg kan optage det, mit mobilkamera stinker :p
truehorses skrev:Prøv da lige at sammenligne med en Panasonic fladskærm 37" X10Y plasma
den er Phillips langt overlegen i billedkvalitet i det prisleje....
Nu ved jeg ikk så meget om Panasonic, men har det ikke kun en opløsning på 1024x720? Ikke så fedt når man også bruger den til Bluray, pc spil og PS3. Så synes jeg det er langt bedre med Full-HD
Af fskjoett
Jeg hentede mit 42pfl8404 i mandags hos El-Giganten til 8 kilo, en rimelig pris når det er i en fysisk butik hvor man kan aflevere skidtet hvis det ikke virker efter hensigten...

Kan kun sige jeg generelt er helt vildt glad for det!

Kanalsortering er lidt besværlig, men bestemt ikke umulig når man lige finder ud af det.

1. Når du skal til at søge efter kanaler, så vælg altid ANTENNE, ikke kabel (det udelukker bare nogle frekvenser, og dermed sansynligvis nogle kanaler).

2. Derefter start med at markere de kanaler du vil have på din liste som favoritter, og eventuelt forbedre deres navngivning.

3. Så kan du begynde at sortere favorit listen som du har lyst (både med digitale og analoge kanaler i vilkårlig rækkefølge som du vil have dem).

4. Brug OK knappen til at få kanaloversigten og vælg din kanal derfra.

5. Hvis man trykker på f.eks. 6 tallet vil den vise den kanal der har nummer 6 (uden hensyn til om det er en favorit eller ikke), glem det der med at trykke nummeret ind for den kanal man vil se, tag den via oversigten istedet. Hvis man meget gerne vil have sine favoritter i rækkefølge skal man ind på total listen og sortere dem manuelt (det kommer til at tage lang tid).

Ellers har jeg faktisk ingen store problemer/udfordringer haft.

-Tv'et hentede selv den seneste opdatering fra Philips 2 sekunder efter jeg satte netværks kablet i, fornemt.

-TV'et streamer perfekt video fra min Windows Home Server, selv i høj opløsning (720p). Har testet med AVI (DIVX, XVID) og MP4 filer indtil nu.

-Undertekster til AVI filer (SRT) vises underligt nok ikke, har ikke lige haft tid til at grave mere idet endnu...men lidt underligt...)

-Lyder er noget af det allerbedste jeg har hørt fra en fladskærm, væsentligt nemmere at høre hvad der bliver sagt end fra mit gamle CRT.

-HDMI fra min bærbare vises knivskarpt i fuld 1080p opløsning, kører perfekt med MKV film, faktisk væsentligt bedre og klarere farver end på den bærbare, lyden er også perfekt.

-Video optaget med et HD videokamera vises perfekt (1080p AVCHD i H.264 format).

Det var vist observationerne indtil nu... skal huske at tage vores Photospectrometer med hjem, så jeg kan få skærmen kalibreret mere præcist. Under opsætningen af skærmen, kommer der faktisk nogle billeder hvor man kan vælge sine preferencer i forhold til billedet, det fungerer udemærket som en begyndelses kalibrering.

De spørger også direkte om tv'et skal stå hjemme eller i en butik (kan forestille mig at butik's valget sætter lys og kontrast en hel del op).

Til sidst får man også en visning af hvordan den billed profil man har valgt er i forhold til hvis man sætter skærmen til minimalt strømforbrug. Så de har faktisk tænkt en del "grønne" tanker.
Af janelne
fskjoett skrev:Det var vist observationerne indtil nu... skal huske at tage vores Photospectrometer med hjem, så jeg kan få skærmen kalibreret mere præcist..
Hej, tak for din "beretning", super!

Et spørgsmål ... Hvad er et 'photospectrometer'?
Af xcardman
dem som skriver kanon og et super billede.

kan de ikke forklar hvad det er. En fladskærm kan umuligt have et kanon billede på et analog signal.

håber ikke nogen køber en skærm, fordi en eller to skriver kanon billede
Af fskjoett
Når jeg skriver den har et super billede er det fordi jeg mener billedet er super. (min helt egen subjektive vurdering, jeg har jo ikke andet at sammenligne med derhjemme). Der er selvfølgelig forskel på et billede fra en analog kilde og en digital. Svarer til at vise output'et fra min bærbare via et svhs kabel og HDMI. Det er samme billede, men udseendet er vidt forskelligt i kvalitet.

Dog vil jeg sige at jeg er positivt overrasket over hvor godt den op-scalerer de analoge og digitale SD signaler. HD er i en verden for sig selv...

Angående Photospectrometeret, så er det et måleværktøj man benytter til at kalibreres skærme.

Det kan måle hvilken farve det vises i forhold til hvad der forventes. Dvs. at hvis man viser en cirkel på skærmen med en RGB værdi på 200, 200, 200, så kan dem måle om det lys der kommer fra skærm matcher det man forventer, eller om det afviger.

Det er det samme testapparat der bruges her på Flatpanels.dk til at vurdere skærmenes evne til at ramme farver præcist.

Vi benytter det til at kalibrere pc-skærme forde medarbejdere der arbejder med tryksager der skal printes. Så det de ser på skærmen passe så præcist som muligt til det der kommer ud på tryk.

Jeg skal nok lige tage et skærm dump af kalibreringen når jeg har kørt den :-), sammen med de indstillinger jeg ender på som den optimale visning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I vores testarkiv er der også en anmeldelse af denne Lacie-enhed (kig under monitors helt nede i bunden). Derudover har vi en Spyder 3 Elite, som kan det samme.
Af mga
fskjoett skrev: Kan kun sige jeg generelt er helt vildt glad for det!

-Video optaget med et HD videokamera vises perfekt (1080p AVCHD i H.264 format).
Hej fskjoett

Vil det sige, at det kan afspille en m2ts fil?

Via USB og/eller netværk/DLNA ?

Vh Michael
Af KlausMP
Må gi' fskjoett ret i de positive meldinger.

Har haft 37" versionen nu i næsten 2 måneder, og er meget glad for den gode billedkvalitet - på digitalt DVB-T net.

Er meget glad for deres AmbiLight - det virker meget bedre end jeg havde turde håbe på!