Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peterc
Jeg har igennem længere tid overvejet at købe ny skærm, men har, som så mange andre, ikke helt kunne blive enig med mig selv. 6 mdr. er gået og nu skal det være...

Jeg skal UDELUKKENDE bruge skærmen til grafisk arbejde og vil max. (absolut max.) spendere 8.000,- på skærmen.

Jeg haft kig på de gængse "grafisk velkendte" producenter som Nec, Eizo, Apple og Viewsonic. At få en "rigtig grafiker" skærm til under 10k er umiddelbart vanskeligt, men de findes efterhånden ved jeg.

Specifikt har jeg haft kig på specielt Eizo´s FlexScan S2110WK. Specifikationer er, efter min begrænsede tekniske viden, gode og anmeldelsen her på sitet er også rigtig fin. Prisen ligger pt. på omkring de 7.000.

ER FlexScan S2110WK valget (pris kontra specs) eller findes der andre og bedre alternativer til ca. samme pris?

På forhånd tak for hjælp! ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Til prisen synes jeg det er et godt valg. Nu kender jeg ikke din motivation for valget af widescreen, men der findes også S2100, som er i opløsningen 1600x1200. Den er også ganske interessant til prisen i mine øjne.

NEC har også et godt bud i form af LCD2090UXi: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=197546
Den er også i opløsningen 1600x1200, men bygger over en lidt anden panelteknologi end de to Eizo. Jeg ved ikke om du er bekendt med S-IPS teknologien, men den er generelt kendt for at kunne levere en smule mere præcise farver, ud fra betragtningen af, at S-PVA panelerne stadig mister en smule nuancering fra en betragtningsvinkel ligefra (i modsætning til en betragtningsvinkel på 2-5 grader).

Til gengæld har S-IPS baserede skærme dog lidt problemer med at gengive de helt mørke nuancer, så du får ikke en helt dyb gengivelse af sort og de mørkeste nuancer af grå.

Til udelukkende grafisk brug i den prisklasse synes jeg bestemt det er disse skærme du bør holde dig indenfor. S2110W er godt nok også optimeret til lidt mere allround brug, men fokus er stadig på det grafiske og som nævnt i anmeldelsen leverer den nogle funktioner, som slet ikke er at finde på andre allround skærme.
Af Peterc
Motivationen for valg af widescreen er, at jeg pt. sidder med en Dell (bærbar) med widescreen. Dels er jeg "vant" til WS og dels giver formatet god plads til værktøjslinier i div. grafiske prog. Jeg må tilstå at kende meget lidt til div. specs. Af samme grund er det lækkert med et site som dette hvor man kan sammenholde, læse anmeldelser osv. S-IPS er/var jeg således (heller) ikke bekendt med.

Af de tre nævnte, hva ville du da selv vælge? Sådan helt personligt ;)

Og hvad hvis man skal se på lidt billiger modeller - findes der noget godt her? Jeg vil ha´ en lækker skærm, men kan nogle af de "mindre betydningsfulde" specs droppes for at opnå billigere pris, er det også værd at kigge på.

Og sidst; hvad med Apple - har de ikke noget i samme prisklasse/specs, eller er det ikke værd at gå efter?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Apple og Dell får deres S-IPS paneler fra LG.Philips, ligesom de fleste andre i denne prisklasse og du kommer til at betale mere for Apples design uden at skærmen derved brillierer. Faktisk får Apples skærme ikke så megen ros længere når det kommer til grafisk billedbehandling.

Hvis du vil spare et par kroner kan du kigge på Samsung 214T som også benytter et S-PVA panel, men prisen er da nede omkring 5.800 kr. Kvalitetsmæssigt er den nok heller ikke helt på højde med Eizo's model - pris og kvalitet hænger ganske godt sammen i dette tilfælde.

Alternativt kan du jo bestille en 214T eller en Flexscan hjem og se om den pågældende skærm tilfredsstiller dit behov og så bide i det sure æble og betale de 100 kr. det koster i returfragt hvis det ikke er tilfældet. Med et indkøb på 8000 kr. er dette jo småting, når du nu først har sporet dig ind på hvilke modeller der er i søgelyset.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det var heller ikke for at tale dig fra widescreen. I min mening kommer det bare meget an på hvilke programmer man anvender og hvordan man anvender dem. Du skal naturligvis vælge det du finder bedste passende.

Som yakken også nævner kan du kigge på de lidt billigere alternativer. Personligt synes jeg ikke Apple leverer det som de er kendt for i nogle kredse. Du får lige så gode skærme fra f.eks. Samsung. Vær dog opmærksom på, at de ikke leverer helt samme muligheder som f.eks. Eizo skærmen. Der er heller ikke lige så præcise farvetemperaturer fra start af.
Så på den måde kommer det meget an på hvad du kan stille dig tilfreds med. Og om det er tunge eller lette grafiske opgaver.