Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af monsterslam
Synes lige jeg ville oprette en tråd da jeg har set mange være lige så meget i tvivl som mig. Well jeg skulle have nyt fjernsyn med et godt billede uden at bruge for mange penge. Valget stod mellem Sony W5500, pana X10 og G10. Efter at have læst en del og skrevet med folk herinde, blev jeg overbevist om at man måske ikke behøvede full hd på sin 42" hvis man sidder 3 meter væk. Så da jeg så komplett havde X10 til 5000 slog jeg til. Nu har jeg set film hele aftenen og er over lykkelig for mit valg, den skærm spiller sgu. Hvis man ikke er super TV freak, men stadig vil have kvalitet er det fjersynet. Men kommentaren kom selvfølgelig fra en af mine venner: "Er det så full HD?" Jeg måtte jo sige nej og kunne godt se han ikke synes det var helt så fedt. Man kan så sidde med to tanker.

1: Pis jeg skulle måske have købt en skærm med full hd. eller.

2: Efter at have læst på flatpanels.dk, ved jeg at det ikke ville betyde noget i min situation.

Bare lige for at slå det fast, så står jeg på 2'eren ;)
Af OleA
Godt at høre at du er tilfreds med købet. Og husk, at det er dig som skal se på det hver dag, ikke dine venner.
Af Ponduus
Du kunne jo også be' ham om, at komme over med hans LCD-tv med full-HD(som jeg går ud fra han ejer?) og lave en lille sammenligning? :)
Af BrianH
Du skal bare sige "selvfølgelig" når de spørger om det er full hd. De vil tro på det allesammen :)
Af OleA
Næste gang nogen spørger om det har Full-HD viser du dem skærmen i aktion og spørger "hvad tror du selv?".

Hvis de derefter ikke kan svare på det, kan du jo komme med modspørgsmålet: "Hvis ikke du kan se hvad opløsning det er, hvorfor er det så så vigtigt med FullHD?"
Af DTV
OleA

Det må jeg gøre næste gang :)
Af vtviking
Ville i så vælge en 50" X10Y eller 42" G10 ?
Af RogueAgent
vtviking skrev:Ville i så vælge en 50" X10Y eller 42" G10 ?
Stod valget mellem præcis de to modeller ville jeg klart vælge x10 i 50".
Af vtviking
Er X10en så ringe til blue-ray og PS3/xbox i 1080p nu det ikke er fuld HD ?
Af RogueAgent
vtviking skrev:Er X10en så ringe til blue-ray og PS3/xbox i 1080p nu det ikke er fuld HD ?
Nej.

Som det har været nævnt i mange sammenhænge, så er FullHD reelt kun et issue man skal hænge sig meget i hvis man har en MEGET stor skærm/lærred eller sidder tættere på end de fleste normalt ville gøre.

Det er klart at man vil kunne se forskel på 1080p og 768p hvis skærmene stilles ved siden af hinanden og man selv står på en meters afstand og specifikt kigger efter forskelle i opløsning - men det er jo ikke sådan de fleste mennesker ser film.

Personligt synes jeg det er sjovere at bruge min tid på at se film - på ca 3 meters afstand - end på at snige mig rundt om skærmen og nitpicke for at se om der mon skulle være en "fejl" eller "mangel" i billedet jeg kan hidse mig op over.
Af vtviking
Det er bare efter alle de dårlige ting jeg hører om G10 som jeg ville have haft i 46" overejer jeg istedet for en X10 i 50" som også er 2k billigere.
Men hvis der nu er kæmpe forskel på film og spil ::l
Af Mons
RogueAgent skrev:Det er klart at man vil kunne se forskel på 1080p og 768p hvis skærmene stilles ved siden af hinanden og man selv står på en meters afstand og specifikt kigger efter forskelle i opløsning - men det er jo ikke sådan de fleste mennesker ser film.
Så kan det vist ikke siges meget bedre!! :)

RogueAgent skrev:Personligt synes jeg det er sjovere at bruge min tid på at se film - på ca 3 meters afstand - end på at snige mig rundt om skærmen og nitpicke for at se om der mon skulle være en "fejl" eller "mangel" i billedet jeg kan hidse mig op over.
Hørt!! :D
Af Mons
@ vtviking - har du prøvet at se FULL-HD-materiale på 50X10 i din egen siddeafstand? Hvis ikke var det jo en mulighed at få det efterprøvet..

Husk på at ved normalt SD-materiale, analogt som digitalt, er der ingen forskel på G10 og X10, da opløsningen jo er alt for lav på selve kildematerialet. På HD-materiale (720p) som mange HD-kanaler bliver sendt ud i får du heller ingen gavn af FULL-HD opløsningen på G10.. Det er altså kun ved kildemateriale med FULL-HD opløsning der adskiller G10 fra X10 - og det vel og mærke kun ved en, efter min mening, unaturlig tæt siddeafstand.. ;)

X10 bruger forøvrig mindre strøm, har ingen blæsere, og afspiller 1080p/24 korrekt.. 8)
Af vtviking
Jeg har set lidt blue-ray men det var noget underligt de viste og vil garanteret ikke være kritistk.
Jeg har et Toshiba C3000P lige nu. Så alt må vel være en forbedring efterhånden.
Det eneste jeg ønsker at mit C3000P ikke gjorde er at når jeg spillet fx Ps3spil og jeg drejer mig rundt så kommer der sådann en flimre streg der går ned gennem TVet.. Det genere mig grusomt. Hvis i forstår hvad det er jeg mener :) og hvis X10eren ikke har det problem er det næsten brgrundelse nok til at vælge det :)
Tvet bliver mest brugt til gaming/SD tv/DVD