Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JKay
Hvad er bedst DVB-C eller DVB-T?

Er der nogle fordele ved DVB-C?

Jeg ved godt at DVB-T er til antenne og DVB-C er til kabel. Og at der er forskel på frekvenser og modulation. Men vores lokale antennelaug udsender i DVB-T og ikke DVB-C. Derfor spørgsmålet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo ikke et spørgsmål om det ene er bedre end det andet. Som du selv siger, så er de to signaler ikke konkurrerende idet den ene er til antenner og den anden til kabel-TV nettet. Enten kan man tage den ene eller også kan man tage den anden.

Det er blot to typer af digitalt TV, så når du nu kun kan tage DVB-T, så er DVB-C jo ret ligegyldigt for dit vedkommende. Der er ingen måde du kan få det ind i huset alligevel.
Af JKay
OK, Så det er ikke sådan at DVB-C understøtter Eletroniske Program Guides og en masse andet smart, som ikke findes (er plads til) ved DVB-T?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du får også EPG på DVB-T.
Af tomhan
Jeg skriver her istedet for at oprætte min egen tråd, fordi det også handler om "DVB-C vs DVB-T".

Jeg er lige flyttet ind i en lejlighed, hvor der er fælles tv for 3-4 boligblokker. De siger at det er Yousee kabel tv. Jeg har ikke noget fjernsyn, men vil gerne se tv på computeren og skal derfor til at købe mig en tuner.

Spørgsmålet:
Skal det være DVB-T eller DVB-C tuner?

Er DVB-T ikke til almindeligt kabel tv, mens DVB-C er til digital kabel tv?

Jeg ved ikke rigtig hvad forskellen er dog.

Jeg har prøvet at kigge på netbutikker, og der ser ud som om at der er en masse DVB-T tunere, men kun nogle få DVB-C tunere. Hvorfor?

Jeg vil også gerne have en tuner som kan sættes til USB, siden min PCI slots er optaget.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 11:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
tomhan skrev:Spørgsmålet:
Skal det være DVB-T eller DVB-C tuner?

Er DVB-T ikke til almindeligt kabel tv, mens DVB-C er til digital kabel tv?
Jeg ved ikke rigtig hvad forskellen er dog.
Tag det ikke ilde op, men hvor lang tid brugte du på selv at lede efter informationer om DVB standarderne? Her er 3 steder du ville have fundet svaret:
1. http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php
2. http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872
3. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Video_Broadcasting

De to første er tilgængelige her på siden enten via menuen til venstre eller via søgefeltet på forsiden...
tomhan skrev:Jeg har prøvet at kigge på netbutikker, og der ser ud som om at der er en masse DVB-T tunere, men kun nogle få DVB-C tunere. Hvorfor?

Jeg vil også gerne have en tuner som kan sættes til USB, siden min PCI slots er optaget.
Jeg tror du skal ud i noget ala den her:
http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=94

Husk at du skal betale kortafgift hos din kabel-TV udbyder før du kan se digitalt kabel-TV. Det koster 200 kr. halvårligt. Den løsning jeg linker til er KUN DVB-C dekoderen - den har IKKE noget interface til at indsætte dekoderkortet i, så det skal du have ved siden af. I anmeldelsen vises CI modulet også, så alt er sådan set forklaret i mit link.
Af tomhan
Mange tak Yakken!

Ja, jeg brugte vist nok ikke nok tid til at lede efter informationer, men de informationer som jeg fandt forstod jeg ikke helt, og derfor kom jeg her for at spørge om råd. Desværre havde jeg ikke set 'tvbegreber' herpå FP inden du skrev om det her. Dejlig klar beskrivelse om de mange begreber.

Jeg har nu bestilt Terratec Cinergy HTC USB XS HD
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Held og lykke med opsætningen. Du er naturligvis meget velkommen til at skrive om dine erfaringer når du har fået det til at spille. Det kunne jo være at andre blev motiverede til at gå i dine fodspor.
Af tomhan
Nu har jeg haft Terratec Cinergy HTC USB XS HD i nogle dage, men åbenbart kan jeg ikke få det til at fungere rigtigt.
Jeg bor i en lejlighed og i fællesudgifterne betaler jeg for ca. 40 kanaler som jeg får fra Yousee. Den som boede her før mig, han havde et fjernsyn(og ingen box) og han skulle bare tilslutte kabelen og så var alle kanalerne der, og de virkede. Men, selvom jeg kan finde en hel masse kanaler(på min computer) når jeg søger, så virker de fleste ikke. De eneste som jeg kan se er f.eks. DR1, DR2, TV2, CNN og Kanal5. Jeg kan se øverst på CNN og Kanal5 en besked som siger at den har skiftet til en ny frekvens.
Jeg bruger programmet som var med USB donglen, TerraTec Home Cinema.

Symbol Rate: 6875
Modulation Type: QAM 64

Jeg ved ikke hvad jeg gør galt. Jeg troede først at jeg skulle have en boks fordi kanalerne var kodede, men efter at havde snakket med manden som boede her før mig, så kan det ikke passe, fordi det eneste han havde var hans fjernsyn og en kabel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvordan ved du at personen der boede der før dig modtog kanalerne digitalt? DVB-C kanaler skal du generelt betale for - hvis du får kanalerne via Yousee, så skal du betale hos dem.

Denne del af proceduren forklarede jeg også sidst i mit tidligere indlæg. Som nævnt i dét indlæg, så indeholder din løsning ikke noget CI slot, så det skal købes ved siden af for at få plads til CA modulet fra din kabel-TV udbyder.

En DVB-C tuner og en analog kabel-TV tuner er ikke det samme. Ville du i virkeligheden bare have haft analogt TV ind i din PC? I så fald, så er det ikke en DVB-C tuner du skal have fat i, men bare en alm. PAL tuner.
Af tomhan
Jeg troede at det var digitalt fordi jeg ringede ind til Yousee og spurgte hvilken tuner jeg skulle købe for at se TV på computeren, og jeg fortalte hvor jeg boede. han sagde DVB-C. Jeg havde også en 'tanke' om at måske jeg fik digital signal, men behøvede ikke et CI-kort, fordi det bruget ejerforeningen allerede, og derfor kun sendte det digital signal videre til mig, men jeg er nu slet ikke klog inden for dette område, men jeg lærer.

Ja, jeg skulle faktist have haft en analog tuner og ikke en DVB-C, fordi åbenbart er det analog, fordi jeg får tv fra ejerforening, og betaler derfor intet personligt direkte til yousee.

Jeg prøvede min Terratec Cinergy HTC USB XS HD i nogle dage, men jeg kunne simpelten ikke finde analog kanalerne. Jo, en eller to, men der var så meget støj og ingen lyd, at det var ikke værd noget. Jeg har ingen anelse om hvorfor det ikke virker. Så nu har jeg sendt det tilbage til hvor jeg købte det, og har bestilt et Panasonic TH-42PX80. Skulle komme i dag. Det skulle så helt sikkert virke og jeg håber at det er lidt bedre at se på end denne her 22", som mig og min kone bruger at se film på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
tomhan skrev:har bestilt et Panasonic TH-42PX80. Skulle komme i dag. Det skulle så helt sikkert virke og jeg håber at det er lidt bedre at se på end denne her 22", som mig og min kone bruger at se film på.
Det kan jeg vist godt love dig at det er...
Af lassefj
Først: Yakken
Jeg tror du er nødt til at acceptere, at alle ikke ved, eller kan vide noget om alt. Det er derfor der bliver stillet spørgsmål på steder som disse.

Dernæst mit spørgsmål:
Jeg har også Yousee. Jeg har sat "alm. analog"-tv's til mit antennestik. Samtidigt har jeg et CA-modul samt et kort fra Yousee, som er sat i mit nye fladskærmstv.

1. Betyder det så ikke, at jeg både får DVB-C og alm. analogt signal via det samme antennestik?

2. Burde http://www.terratec.net/en/products/Cin ... 57290.html så ikke virke? På deres hjemmeside står:"DVB-T, DVB-C and analog television and radio"

Mvh.
Lasse