Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Min Strømskinne til mit Panasonic G10 virker ikke.

Det forstår jeg godt. For når TV'et er slukket bruger det 46 Watt det første minut og så skifter det ned til "kun" at bruge 24 Watt. Hvilket er langt fra de opgivende 0,8 Watt.

Er der nogen indstillinger der er forkerte eller er der noget galt med mit TV?

Ses Søren
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Prøv at slå "automatisk opdatering" fra.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som så mange andre før dig, så har du fået fat i en spareskinne og en elmåler der ikke kan måle på switchmode-strømforsyninger. Prøv at søge lidt på det her i forum, så vil du opdage, at det er et ret udbredt problem.

Det hele løser sig, hvis du skifter din strømmåler ud med en certificeret enhed, som den du kan købe hos Dong eller det såkaldte "spar O meter" fra elsparestyrelsen. Det samme gør sig gældende for spareskinnen.

Det er IKKE dit TV den er gal med.
Af cecil
Hej

Tak for det hurtige svar. Jeg havde søgt her på siden men havde ikke brugt det rigtige søge ord.

Jeg har nu bestilt en skinne, der virker. Og glæder mig til at få den.

Fortsat god weekend.

N.B Har i lagt mærke til at der er et næsten perfekt billed på Panasonic G10?
Af BrianH
Det koster 17 kr pr år for hver watt der bruges i døgndrift, så hvis det virkelig bruger 24 watt i standby, bliver det 400kr :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det bruger ikke 24 W i standby. Vi har målt standbyforbruget i vores test med et fungerende watt-meter.
Af Peter VTEC
Af interesse hvad bruger et 5090 i standby mode, er der nogle der ved det?

Jeg har godt nok slukket alt mit AV udstyr på kontakten når det ikke bruges men ville da godt vide det alligevel.
Af bantam
5090H bruger så lidt at Spar'O'Meteret svinger mellem 0,0W og 0,1W så vidt jeg husker.
Af Peter VTEC
Okay det var jo ikke meget, tak for oplysningen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ikke herhjemme. Jeg målte LX5090 i onsdags, hvor den svingede mellem 0.1 og 0.3 W i standby.

Visse TV har et indbygget batteri, som overtager håndteringen af modtagerdioden til fjernbetjeningen (og lyset til "standby"-dioden), hvilket rent faktisk betyder, at TV'et ikke bruger noget strøm i standby. Temmelig fikst. Flere af de TV Rasmus har haft til test har haft denne feature. I kan kende dem på at der står 0,0 W i standby-forbrug i målingerne i testen.
Af bantam
Det var bare et skud ud fra hukommelsen - jeg kan blot huske, at det vare indenfor det, der blev lovet - og at det ikke var ret meget.

Yakken, ved du evt. hvor stor måleusikkerhed, der er på Spar'O'Meteret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, jeg tror ikke jeg har set manualen til den. Det var Rasmus' eksemplar fra Dong vi benyttede, og han havde kylet indpakning og manual i skraldespanden samme dag han modtog den...

Umiddelbart kunne man godt have ønsket sig et decimal mere i aflæsningen på disse apparater, men mon ikke vi skal tolke det, som om usikkerheden ligger et sted på andet decimal, dvs. <=0.1 W?

Bantam: Du har en PB liggende, som jeg godt kunne tænke mig lidt feedback på.
Af bantam
Yakken: Ups - ja - jeg ved ikke - jeg har en tendens til at overse PB'er pga. en popup-blocker...

Jeg har iøvrigt heller ikke manualen til Spar'O'Meteret - det var et jeg havde lånt - men måske kan jeg kommetil at se i den igen. Ellers tror jeg dit gæt er rigtigt.
Af urbananen
Mener som i er inde på at usikkerheden ligger på 0,1watt..
Har også kastet min manual ud, men synes jeg kan huske at selve sparometeret selv brugte 0,1w, og deraf usikkerheden