Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af alex00
hey, jeg vil gerne vide noget mere om burn in på plasmaskærme, hvorfor det opstår og hvornår det typisk opstår.? hvad gør man for at det ikke opstår.? hvor normalt er det for ens fjernsyn at det opstår, og bliver man til at lave fladskærme hvor det ikke sker på.??

håber at nogle kan svare på mine spørgsmål.:)
Af RogueAgent
Den dybere tekniske forklaring må andre komme med, men kort fortalt handler burn-in om at stillestående billeder "brænder" fast i skærmen, (kan vel nærmest sammenlignes med at blive solbrændt..?), så man kan blive ved med at se skygger af dem efter at man har slået over på en anden kanal f.eks.

Det er et problem der primært berører plasma TV. Der er nogen der hævder det også kan ske for LCD TV, men jeg har aldrig hørt om nogen der rent faktisk har oplevet det.

Man skelner ofte mellem burn-in som er permanent og image retention som er midlertidigt, og normalt forsvinder efter kort tid, eller i sjældne tilfælde efter et par timer.

Tidlige generationer af plasma TV havde store problemer med dette, men senere generationer, specielt de sidste 2-3 år har om ikke elimineret det, så i al fald minimeret det kraftigt. Det er lidt forskelligt fra producent til producent hvor meget image retention de får - Panasonics nyeste modeller er så godt som fri for det, mens det stadig opleves i nogen grad på Samsung og LG. Jeg tror ikke jeg har hørt om nogen der har oplevet permanent burn-in på 2008-2009 skærme, uanset mærke, men jeg skal ikke afvise at det kan ske - men det vil kræve seriøs mishandling af skærmen.

Som nævnt ovenfor handler det om stillestående billeder - det kan være tekst tv, et TV3 kanallogo i hjørnet af billedet, en DVD menu der står og kører natten over fordi man er faldet i søvn, computer/konsolspil hvor der f.eks. er en menu eller statusbar der står konstant samme sted eller mere af den slags.

Prøv at forestille dig at du ligger i solen et par timer med din hånd på maven - her vil du kunne opleve at huden bliver mørkere, undtagen der hvor hånden lå, altså et aftryk af hånden som er "brændt" ind i huden (eller måske snarere modsat...). Aftrykket vil forsvinde efter et stykke tid, efterhånden som farven i huden udjævner sig.

Det er kontrasten og lyset i skærmen der spiller ind - altså hvis et billede med store lys/kontrast forskelle står stille på skærmen i længere tid. Manualerne til apparaterne vil typisk sige at man "bare" skal lade være med at have TV'et stående på kanaler med kontrastfyldte logoer i længere tid - hvilket jo ikke rigtig kan lade sig gøre i praksis.

Vil man undgå/minimere retention er der et par gode "husråd":

1) Skru ned for kontrast og lys i forhold til fabriskindstillingerne - specielt de første 2-300 timer, indtil skærmen er kørt til.
2) Lad være med at lade skærmen stå på DVD på pause, DVD menuer og tekst tv og lignende natten over. De fleste nyere skærme har et "sleepmode" der skruer ned for lys og kontrast hvis billedet ikke bevæger sig i længere tid, men der er jo ikke rigtig nogen grund til at lade skærmen stå og bruge strøm til ingen nytte :)

Men som nævnt - det er slet ikke det samme issue som det var for 4-5 år eller længere siden. Panasonic V10 er efter sigende noget nær "retention-proof", men ellers KAN det forekomme - men slet ikke i samme grad som tidligere, og endnu mindre hvis man tænker sig lidt om i den daglige brug.