Log ind med sociale netværk
03 aug 2009, 23:05
Men gamma er for lav på de af Panasonic's plasma-TV, hvor man ikke kan indstille gamma, f.eks. X10(og sådan har det været i flere år med Panasonic's plasma-TV). Den gennemsnitlige gamma ligger på ca. 2,0 eller lidt under, hvor de fleste ville være bedre tilfredse med gamma = 2,2 (afh. af omgivelsernes beskaffenhed).
Når gamma'en er lav og TV-optagelserne oveni også ofte har en lav gamma, så forværres problemet. Jeg genkender problemet fra mit gamle Px70 og et PX85.
Mons skrev:Vi ved ikke hvordan indstillingerne er for DVD-afspilleren - og en forkert indstillet brightness kan som nævnt give lidt samme indtryk. Mange TV-udsendeler døjer også med forkert gamma.Lyngholm skrev:Jeg har - efter Yakkens anbefaling - prøvet at sætte en DVD i og hér var der ingen problemer...Hrmm.. hvis det er gammaen der er for lav, burde det vel også give sig til kende ved andet kildemateriale..
Men gamma er for lav på de af Panasonic's plasma-TV, hvor man ikke kan indstille gamma, f.eks. X10(og sådan har det været i flere år med Panasonic's plasma-TV). Den gennemsnitlige gamma ligger på ca. 2,0 eller lidt under, hvor de fleste ville være bedre tilfredse med gamma = 2,2 (afh. af omgivelsernes beskaffenhed).
Når gamma'en er lav og TV-optagelserne oveni også ofte har en lav gamma, så forværres problemet. Jeg genkender problemet fra mit gamle Px70 og et PX85.
03 aug 2009, 23:09
Det samme kan man sige om bl.a. V10.
UlrikC skrev:Hvad med G10'eren?Ja - den kan sættes til 2,2 pr. kilde - og selvom den ikke rammer 2,2 nøjagtigt er det en vældig forbedring i de fleste tilfælde uden at der mistes shadow detail.
Kan gamma justeres på den?
Det samme kan man sige om bl.a. V10.
04 aug 2009, 00:12
Men jeg er dog stadig lidt skeptisk..
Synes stadig det er mærkværdigt, hvis dvd står helt fint i forhold til tvsignaler - det indikerer for mig, at man først bør overveje selve tvsignal modtagningen/bearbejdningen inden det affærdiges som værende et gammaproblem..
For det første - blev samme dvdafspiller brugt til det forgående PX80 - hvis så, tyder det på noget andet end problem med gamma - imo..
For det andet - ja, gammaen er gentagne gange blevet målt for lav på panapaneler, men at gamma normalt er lidt lav på panapaneler fortæller jo ikke noget eksakt om dette panel - udover at der måske kan være tale om et enkelt panel med en ekstraordinær lav gamma, men hvis det er tilfældet falder jeg tilbage til dvdafspilleren der ingen problemer havde..
Så summa summarum - vil det for mig at se være logisk først at undersøge / gøre sig klart hvorvidt der var problemer med dvdafspilleren på det gamle PX80panel / eller andre paneler - før det konkluderes at det er gammaen der er ekstraordinær lav - set ud fra at panapaneler generelt har for lav gamma!
bantam skrev:Måske du har ret Bantam - mht. gammaen..Mons skrev:Vi ved ikke hvordan indstillingerne er for DVD-afspilleren - og en forkert indstillet brightness kan som nævnt give lidt samme indtryk. Mange TV-udsendeler døjer også med forkert gamma.Lyngholm skrev:Jeg har - efter Yakkens anbefaling - prøvet at sætte en DVD i og hér var der ingen problemer...Hrmm.. hvis det er gammaen der er for lav, burde det vel også give sig til kende ved andet kildemateriale..
Men jeg er dog stadig lidt skeptisk..
Synes stadig det er mærkværdigt, hvis dvd står helt fint i forhold til tvsignaler - det indikerer for mig, at man først bør overveje selve tvsignal modtagningen/bearbejdningen inden det affærdiges som værende et gammaproblem..
For det første - blev samme dvdafspiller brugt til det forgående PX80 - hvis så, tyder det på noget andet end problem med gamma - imo..
For det andet - ja, gammaen er gentagne gange blevet målt for lav på panapaneler, men at gamma normalt er lidt lav på panapaneler fortæller jo ikke noget eksakt om dette panel - udover at der måske kan være tale om et enkelt panel med en ekstraordinær lav gamma, men hvis det er tilfældet falder jeg tilbage til dvdafspilleren der ingen problemer havde..
Så summa summarum - vil det for mig at se være logisk først at undersøge / gøre sig klart hvorvidt der var problemer med dvdafspilleren på det gamle PX80panel / eller andre paneler - før det konkluderes at det er gammaen der er ekstraordinær lav - set ud fra at panapaneler generelt har for lav gamma!
Bedste hilsner
Mons
Mons
04 aug 2009, 07:01
Jeg er som udgangspunkt enig - men der er ikke noget i signalet, der kan give den effekt på et digitalt signal, som typisk få blocking artefakter eller deciderede udfald ved dårligt signal. Det er muligt, at TV'et behandler signalet forkert derefter - men det er meget let at måle gammaen på et prøvebillede fra f.eks. SVT2, hvis man har måleudstyret og lyst til sidde op til det bliver sendt om natten.
Ud over brightness (LYS) kan man stille lidt op på FARVE, da farverne kan være undermættede. Faren er dog, at farverne går i overmætning, når gammaen er lav - de to skal idéelt set passe sammen - men det kan være mere behageligt at se på, da undermættede farver bidrager til det hvidlige look ("hinden").
Vel sidste udvej er at bruge NORMAL-tilstanden i stedet for BIOGRAF-tilstanden. Ulempen ved NORMAL-tilstanden er blot, at den skærer i shadow details - men til gengæld er der mere "punch" i billedet - eller en lavere gamma i den lave ende af gråtoneskalaen.
Gammaen er egentligt implementeret i software - panelet kan (med alle mulige forbehold) levere en vilkårlig gamma, hvilket udnyttes i de forskellige billedtilstande.
Ud over brightness (LYS) kan man stille lidt op på FARVE, da farverne kan være undermættede. Faren er dog, at farverne går i overmætning, når gammaen er lav - de to skal idéelt set passe sammen - men det kan være mere behageligt at se på, da undermættede farver bidrager til det hvidlige look ("hinden").
Vel sidste udvej er at bruge NORMAL-tilstanden i stedet for BIOGRAF-tilstanden. Ulempen ved NORMAL-tilstanden er blot, at den skærer i shadow details - men til gengæld er der mere "punch" i billedet - eller en lavere gamma i den lave ende af gråtoneskalaen.
Gammaen er egentligt implementeret i software - panelet kan (med alle mulige forbehold) levere en vilkårlig gamma, hvilket udnyttes i de forskellige billedtilstande.
04 aug 2009, 07:53
Hvis DVD-afspiller har du? Hvilken type tilslutning (HDMI, SCART, ...)?
Lyngholm skrev:På min skærm er farverne meget fine - MEN det ser ud som om, der ligger en hinde hen over skærmen...Kan du prøve at liste dine indstillinger (BILLEDINDSTILLING, KONTRAST, LYS, FARVE, FARVETEMP., ECO-FORMAT) for DVB-T-tuneren og det input som DVD'en er koblet til?
Det skal siges, at jeg ser TV via DVB-T og har fuld signalstyrke.
Jeg har - efter Yakkens anbefaling - prøvet at sætte en DVD i og hér var der ingen problemer...
04 aug 2009, 09:33
Allerførst vil jeg sige, at jeg er imponeret over jeres viden på dette felt...
Jeg anvender samme afspiller som tidligere. Det er en PANA Blue Ray DMP-BD35 og jeg anvender HDMI-tilslutning.
Indstillingerne jeg har pt. er:
Biograf
Kontrast: 42
Lys: +2
Farve: 30
Skarphed: 5
Temp.: Varm
Farvestyring, ECO og P-NR er valgt fra.
Når jeg ser film, er værdierne:
Normal
Lys: 0
farve: 30
Temp: Normal
Farvestyring til
x.v. Colour: Automatisk
Eco-format: til
P-nr: fra
Vil prøve, at sætte DVB-T værdierne til de samme og vende tilbage med min mening...
De bedste hilsner,
Jesper
bantam skrev:God morgen alle..Lyngholm skrev:På min skærm er farverne meget fine - MEN det ser ud som om, der ligger en hinde hen over skærmen...Kan du prøve at liste dine indstillinger (BILLEDINDSTILLING, KONTRAST, LYS, FARVE, FARVETEMP., ECO-FORMAT) for DVB-T-tuneren og det input som DVD'en er koblet til?
Det skal siges, at jeg ser TV via DVB-T og har fuld signalstyrke.
Jeg har - efter Yakkens anbefaling - prøvet at sætte en DVD i og hér var der ingen problemer...
Allerførst vil jeg sige, at jeg er imponeret over jeres viden på dette felt...
Jeg anvender samme afspiller som tidligere. Det er en PANA Blue Ray DMP-BD35 og jeg anvender HDMI-tilslutning.
Indstillingerne jeg har pt. er:
Biograf
Lys: +2
Farvestyring, ECO og P-NR er valgt fra.
Når jeg ser film, er værdierne:
Normal
Lys: 0
farve: 30
Temp: Normal
Farvestyring til
x.v. Colour: Automatisk
Eco-format: til
P-nr: fra
Vil prøve, at sætte DVB-T værdierne til de samme og vende tilbage med min mening...
De bedste hilsner,
Jesper
Senest rettet af Lyngholm 04 aug 2009, 10:17, rettet i alt 1 gang.
04 aug 2009, 10:25
OK - med udgangspunkt i dine indstillinger (jeg antager at du brugte BIOGRAF-indstillingen til DVB-T) har vi så forklaringen på, at du får "den hvide hinde" ved DVB-T men ikke ved DVD/BD, hvor du bruger NORMAL-indstillingen.
Hvis du ikke kan accpetere BIOGRAF-indstillingen (som faktisk er mest korrekt), vil jeg foreslå følgende (til både TV, DVD og BD):
Billedindstilling: Normal
Kontrast: 42 (skal tilpasse omgivelserne, så der er tilstrækkeligt men ikke for meget lys fra TV'et)
Lys: mellem 0 og +2, skal sættes efter omgivelserne, brug evt. DVE eller et THX-testbillede (findes f.eks. på Star Wars DVD'erne).
Farvestyring, ECO og P-NR = FRA
Hvis du ikke kan accpetere BIOGRAF-indstillingen (som faktisk er mest korrekt), vil jeg foreslå følgende (til både TV, DVD og BD):
Billedindstilling: Normal
Kontrast: 42 (skal tilpasse omgivelserne, så der er tilstrækkeligt men ikke for meget lys fra TV'et)
Lys: mellem 0 og +2, skal sættes efter omgivelserne, brug evt. DVE eller et THX-testbillede (findes f.eks. på Star Wars DVD'erne).
Farvestyring, ECO og P-NR = FRA
04 aug 2009, 10:34
Det har V10 modellen derimod.
UlrikC skrev:Jeg har lige et tillægs spørgsmål til x10/g10Ja til X10 og G10 modellerne skal du. De har ikke en såkaldt DVB-S tuner indbygget.
Skal jeg bruge en ekstra decoder når jeg henter tv-signalerne via min parabol?
04 aug 2009, 13:19
Nu har jeg faktisk ikke adgang til HD kanaler på nuværende tidspunkt.
Så er det vel bare en scart tilslutning?
Rasmus Larsen skrev: Ja til X10 og G10 modellerne skal du. De har ikke en såkaldt DVB-S tuner indbygget.Tak for svaret.
Nu har jeg faktisk ikke adgang til HD kanaler på nuværende tidspunkt.
Så er det vel bare en scart tilslutning?
05 aug 2009, 11:13
Hej
I testen vedr. Pana P42G10 er blevet tilføjet:
Har X10 samme problem som storebror G10 ved 1080 p24 materiale.
Kan man work around ved at indstille blueray afspiller til at levere 720p p24 og dermed få flydende panorering.
Hilsen Jan
I testen vedr. Pana P42G10 er blevet tilføjet:
På grund af udbredte problemer med manglende 1080p24 understøttelse på G10 modellerne, har G10 serien fået frataget sin Top-Anbefalings Award af FlatpanelsDK. Den får Awarden igen, såfremt problemet løses af PanasonicJeg har i Fona set en P42X10 & P42G10 linet op sammen med Sony paneler og det så ud til at de hakkede lige meget hvorimod Sonys paneler var helt smooth.
Har X10 samme problem som storebror G10 ved 1080 p24 materiale.
Kan man work around ved at indstille blueray afspiller til at levere 720p p24 og dermed få flydende panorering.
Hilsen Jan
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto