Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fyso
Efter at have læst herinde, kan jeg næsten konkludere at Panasonic X10 er det bedste køb, hvis budgettet er omkring de 6000kr.

Jeg er næsten sikker på at jeg vil købe dette TV, men vil lige fortælle hvad jeg skal bruge det til.

Se TV (kabel tv fra yousee, Sport, film osv)
DVD-film
Xbox360

Mine stue er lys dvs hvide vægge, men lyset udefra kommer ikke til at ramme direkte ind på mit fjernsyn, så regner ikke med at jeg behøver at tage hensyn til reflektioner på skærmen?

Det vigtigste for mig er at billedkvaliteten er god.
Det er 42 tommer modellen jeg vil købe.

Men hvad synes i? er det et godt køb til mit behov?
Af xcardman
Se TV (kabel tv fra yousee, Sport, film osv)
DVD-film
Xbox360

og du ønsker god billedekvalitet og et budget 6000 kr.

så hedder det en 42x10, og når du ikke får sollys direkte ind på skærmen.

Jeg kan så ikke forstå nogen kan sidde og tv med solen direkte eller fra siden ind på skærm. uanset om det er crt tv lcd eller plasma.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
X10 er det sikre valg i din situation.
Af fyso
Så det skal jeg vælge eller?? er også åben overfor andre forslag!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi skal jo ikke diktere dit valg. Vi kommer med en vurdering af din situation, og giver dig et bud på det bedste valg. Det åbenlyse valg er X10 til det du beskriver, og billedkvaliteten er den bedste i sin prisklasse.
Af Peter VTEC
Der er ikke rigtigt så mange andre forslag at komme med, X10 vil være det bedste bud i din situation.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Komplett har en trist tendens til at vise forkert lagerstatus, og så "pludselig" have udsolgt. Senest så vi det med Panasonic BD60 BluRay-afspilleren, som de påstod var udgået fra Panasonics sortiment...
Af fyso
Mange tak for svarende. Jaa kan jo ikke sige at jeg har så meget forstand på det, men var lige inde i ekspert og se på hvad de havde. Og for mig ser det ud som om billedkvaliteten er bedre ved LCD. Altså at der er lysere i billedet. Er jeg helt galt på den her eller??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LCD er mere lysstærke end plasma-TV, men det er ikke et tegn på kvalitet. I en oplyst butik er det en fordel at have meget lys i skærmen, da det skal overdøve butiksbelysningen, men hjemme i din stue brænder du nok ikke 2400 W af på ovenlys. Du har jo i forvejen skrevet at lyset udefra ikke kommer til at falde direkte på skærmen, så det er ikke lysstyrken af dit TV, du skal være bange for i første omgang.

Hvis du kigger på vore test af TV, så vil du opdage at vi skruer ret langt ned for lysstyrken ift. hvad TV'et kan præstere, så du skal nu nok få din lyst til lys styret uanset hvad du vælger.
Af fyso
Nu har jeg lige været inde i elgiganten og kigge på panasonic 10x modellen og må sige jeg er splittet. Umidelbart så billedet rigtig skarpt ud osv, men så spurgte jeg en af ekspedienterne. jeg spurgte om det var den billedkvalitet jeg kunne forvente ved yousee kabeltv og der måtte han skuffe mig. Han skiftede lige om på tv-kanalen og her var signalet meget anderledes. Meget dårligere og uskarpt. Han sagde at det var fordi at opløsningen "kun" var 1024 x kan jeg ikke lige huske, istedet for 1980 x 1024? men så er det jo jeg tænker. Hvorfor er det at eksperterne herinde fortæller mig at 10x modellen er det bedste jeg kan få til den pris? altså at billedkvaliteten er den bedste?
Af RogueAgent
Som Yakken er inde på, så er opstillingen i en butik som Elgiganten sjældent nogen god rettesnor for hvilken billedkvalitet man kan forvente hjemme i stuen.

Ved du f.eks. om det signal han slog over på var analogt eller digitalt..? Var det analogt kan problemet jo lige så vel ligge i det udstyr som Elgiganten bruger til at distribuere signalet ud til 40 skærme.

Så du det samme signal på et LCD tv i samme prisklasse..?

Medmindre du selv har "leget" med indstillingerne, ved du måske heller ikke hvilke indstillinger X10'eren havde - var støjreduktion, kantforbedring osv slået til eller fra, var grundindstillingen "normal", "biograf", "levende" eller hvad de nu kan hedde..? Der kan være VOLDSOM forskel på kvaliteten af billedet alt efter hvilke funktioner der er slået til eller fra.

Og afslutningsvis - på et 42" tv har forskellen i opløsning meget lidt at sige. Står du med snuden helt oppe i skærmen vil du selvfølgelig kunne se en forskel på 768p og 1080p, men på 2-3 meters afstand vil de enkelte pixels under alle omstændigheder ikke være synlige, og derfor vil man heller ikke kunne skelne forskellen i opløsning.
Af BrianH
fyso skrev:men så er det jo jeg tænker. Hvorfor er det at eksperterne herinde fortæller mig at 10x modellen er det bedste jeg kan få til den pris? altså at billedkvaliteten er den bedste?
Det er fordi ekspedienterne i Elgiganten er ekspedienter i Elgiganten for at tjene lidt penge, ikke fordi de interesserer sig for (eller har forstand på) tv.

Ud over tv, skal de vide noget om kaffemaskiner, tørretumblere og sengelamper...