Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Skærmeksperter.

Er Dell 2209WA et godt valg til mig?
Pt. har jeg en Dell SP2309W, som jeg købte for et par måneder siden. Dengang var jeg ikke særlig "uptodate", så jeg købte en skærm med en overdreven opløsning, noget med 2156x1150 eller sådan noget. Desværre kan mit grafikkort ikke trække denne opløsning, da grafikkortet kun har 512 mb ram. Hvis jeg sætter opløsningen ned på skærmen, så bliver billeder tilgengæld utroligt grimt, da kun dens "store" opløsning ser godt ud.. "native" hedder det vist..

Nå, men jeg købte herefter en Samsung 2233RZ, som var et endnu dummere køb end Dellen.. Efter jeg har været vandt til min Dell, så lignede Samsung's billedkvalitet virkelig noget primitivt pjat. Samsung skærmen leverede en ringe billedkvalitet, hvoraf farverne og lyset var ringe. Denne skærm mødte tilgengæld mit grafikkorts opløsning, hvoraf grafikkortet sagtens kan klare en opløsning på 1650x1050 uden problemer.

Nu til grundstofftet i denne tråd. Vil en Dell 2209WA være god til mig? Jeg ved ikke hvad der ødelagde billedekvaliteten på min Samsung .. Måske var det opløsning eller måske var det panelet ? Jeg er utrolig usikker her. Jeg ønsker så lav opløsning som muligt UDEN at gå på kompromi med billedkvaliten og skarphenden i billedet. Min Dell SP2309W har et utroligt skarpt billede pga. "Truelife" teknologien, men hvor skarp er denne skærm ift? Derudover så ønsker jeg en skærm, der er god til all-around, som Dell 2209WA er har jeg læst. Men bliver jeg skuffet hvis jeg køber en Dell 2209WA? Jeg vil helst ikke lave endnnu en brøler, så jeg håber virkelig nogen kan fortælle mig om opløsningen går udover Dell 2209WA billedkvalitet og hvor skarp Dell 2209WA er ift. min anden Dell.

Mvh Nicolas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest: Det er ikke mængden af RAM der afgør hvor høj en opløsning du kan køre (jo, hvis du nu kun har 16 MB på kortet, så vil det være et problem, men ikke i dit tilfælde). Det er nok nærmere en driveropdatering der skal til, da 2048 x 1152 ikke er en standard 16:9 opløsning. Så prøv at opdatere driveren først.

2209WA har ikke den samme kontrastskærm (det du kalder truelife), så du får ikke samme kontrast i billedet. Farverne er til gengæld mere ægte, dvs. de passer bedre overens med et korrekt billede. Det lyder dog ikke som om det er dét der irriterer dig. Så længe en skærm kører med native opløsningen, så kan den ikke blive mere skarp - du blander nok farvedynamik og skarphed sammen - så du vil ikke få et skarpere billede med 2209WA.
Af Nicolas160189
Nej men jeg ønsker et billede ligeså godt på Dell 2209WA, som på Dell SP2309W. Derudover dræber det virkelig et grafikkort at køre en opløsning 2048 x 1152. Bare springet fra 1650x1050 - 1920x1200 medfører at du taber mere end 10-15 fps.

Samsungen var virkelig en skuffelse, som jeg ikke ønsker skal gentage sig. Derfor ønsker jeg en skærm i mindre format med et ligeså godt billede, som på min Dell SP2309W. Er det muligt tror du? Eller bliver det bare ikke bedere end den Dell jeg har? Ærligt talt så synes jeg at farverne er rimlig gode.

Der er vel en grund til at Dell kalder deres 2209WA "Ultra Sharp", hvilket de ikke gør med Dell SP2309W, der ellers er meget skarp.

Tak for svaret yakken :-), håber du vil give lidt yderligere respons, eftersom jeg gerne vil ned i en lidt mindre skærm, sådan at min comp potientiale holder lidt længere.
Af Nicolas160189
Generelt går det udover skærmbilledet at opløsningen sænkes? Ved godt tingene bliver større, men bliver de grimmere?
Af urbananen
De har normalt en opløsning som ser bedst ud, og er den 1920x1200, f.eks... Da vil en lavere opløsning se lettere grumset ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen: skarpheden har ikke noget med farverne at gøre. I native opløsningen er billedet altid skarpest. At skærmen hedder UltraSharp er blot et produktnavn - læg ikke for meget i det.

2209WA har mere præcise farver end alle de skærme du har prøvet, men det du på 2309 er kontrastskærmens skyld og er ikke KORREKTE farver, men blot mættede farver. Det vil ikke se ligesådan ud på 2209WA. Hvis du vil have samme kontrastskærm, så kig på HP's 22" modeller. De hed noget ala W2208h da jeg så dem for et halv års tid siden.
Af Nicolas160189
Tak yakken.

Men vil nu gerne have en med IPS display, da jeg har læst utrolig mange indlæg fra all around brugere, som skriver at efter de har fået et IPS panel, så vil de aldrig gå tilbage til TN panel igen.

Jeg har fået anbefalet LG W220P, som skulle være en utrolig god skærm. Ved du noget om den yakken? Jeg kan ikke finde den på google.dk, så forstår ikke hvordan 3dgameman kan anbefale den .. ? Den skulle eftersigende have en opløsning på 1920x1200 hvilket er ok.

Til sidst har du nogen ide om, hvad der gik galt med 2233RZ Samsungen? Er dens display bare generelt så ringe? Var det opløsningen eller kvaliteten af skærmen der lavede så ringe et billede? Det kan være du ved noget om skærmen, eftersom du er en entusiast på dette område :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har desværre ikke prøvet RZ-modellen selv, selvom det kribler i fingrene for at få lov at prøve de 120 Hz opdateringsfrekvens. Xbitlabs har dog lavet en MEGET grundig test af skærmen, som du måske kan læse i stedet - du må lige selv grave linket frem på www.xbitlabs.com

Et alternativ til Dells IPS-panel, kunne være HP's 2275W med S-PVA:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=470657
Den er også anmeldt her på siden.

Dells skærm kan du desuden få til kapagnepris her:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010249814.aspx
Af Nicolas160189
Jeg har læst nogen steder at Dell har en opdateringsfrekenves på 75 hz? Passer det?

Hvis du meget gerne vil prøve den Samsung, så må du da gerne købe min :-)?

Når man køber sin skærm hos Dustin Home ligger garantien så stadigvæk hos Dell?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, skærmen kører ved 60 Hz. Hvis du forsøger at sætte opdateringsfrekvensen til 75 Hz, så laves det stadig om til 60 Hz internt i skærmen og du vinder intet ved det.

Jeg har ingen intentioner om at eje et TN panel, så jeg springer nok over dit tilbud :)

Mht. garanti, så må du ringe til Dustin. Jeg mener at Dell står for det.
Af Nicolas160189
yakken ved du noget om hvornår LG W220P kommer? den skulle være ligesom Dell' bare endnu bedre, dvs opløsning og hdmi-port.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, den har jeg ikke nogen info om.
Af Nicolas160189
Jeg glæder mig virkelig til at du får anmeldt 2233RZ :-) Du må meget gere skrive hvor god den er ift. Dell 2209WA. Tror jeg venter med at købe skærmen indtil da.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nok Rasmus der kommer til at se på skærmen. Den er modtaget til test nu.