Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Er meget tilfreds ejer af et Panasonic TX-P42S10. Jeg begynder så småt at overveje en Blueray afspiller, men kan ikke rigtigt finde ud af om mit S10 er ramt af det samme problem hakken i billedet.

Er der nogen der har prøvet Blueray på et S10 eller ved om den har problemet?

Mvh
Thomas
Af Datamax
Jeg kan ikke udtale mig om s10 afspiller 24p 100% korekt, men om alle omstændigheder vil du ikke fortryde et køb af en blurayafspiller. alverdens topmodller til 30-40000kr har ikke haft 24p/72/92hz i mange mange år, hvilket ikke har holdt folk tilbage fra at nyde gode blurayoplevelser.
Af Th@mas
Datamax skrev:Jeg kan ikke udtale mig om s10 afspiller 24p 100% korekt, men om alle omstændigheder vil du ikke fortryde et køb af en blurayafspiller. alverdens topmodller til 30-40000kr har ikke haft 24p/72/92hz i mange mange år, hvilket ikke har holdt folk tilbage fra at nyde gode blurayoplevelser.
Er det noget man slår til/fra i en menu på Blueray afspilleren om den skal køre i 1080p24? (vil nok blive en BD35 eller 60 fra Panasonic), så man kan undgå hakken?

Mvh
Thomas
Af bantam
Th@mas skrev: Er det noget man slår til/fra i en menu på Blueray afspilleren om den skal køre i 1080p24? (vil nok blive en BD35 eller 60 fra Panasonic), så man kan undgå hakken?

Ja, du skal ind i menuen på afspilleren og sikre dig, at 24p er slået til. Gælder begge modeller - men med S10 vil du alt andet lige ikke opleve nogen forskel.
Af Th@mas
bantam skrev:
Th@mas skrev: Er det noget man slår til/fra i en menu på Blueray afspilleren om den skal køre i 1080p24? (vil nok blive en BD35 eller 60 fra Panasonic), så man kan undgå hakken?

Ja, du skal ind i menuen på afspilleren og sikre dig, at 24p er slået til. Gælder begge modeller - men med S10 vil du alt andet lige ikke opleve nogen forskel.
Hvorfor mener du ikke der vil være nogen forskel, og mener du ikke jeg skal sikre mig at 24p er slået fra istedet. (jeg troede at man skulle aktivere afspilning i 24p på Blueray afspilleren og anvende det hvis Tv'et kunne håndtere 24p, hvilket G10 og S10 så ikke kan uden at hakke, men det må jeg jo have misforstået)

Mvh
Thomas
Af Fing
Den har samme problem som G10.
Ok. Det er første gang jeg hører det. Er det personlige erfaringer, eller hvor har du den information fra?
Af bantam
Fing skrev:
Den har samme problem som G10.
Ok. Det er første gang jeg hører det. Er det personlige erfaringer, eller hvor har du den information fra?
Jeg har lige målt på et i går. Der anvendes 3-2 pulldown - og det er meget synligt.
Af bantam
Th@mas skrev: Hvorfor mener du ikke der vil være nogen forskel, og mener du ikke jeg skal sikre mig at 24p er slået fra istedet. (jeg troede at man skulle aktivere afspilning i 24p på Blueray afspilleren og anvende det hvis Tv'et kunne håndtere 24p, hvilket G10 og S10 så ikke kan uden at hakke, men det må jeg jo have misforstået)
S10/G10'eren kan ikke håndtere 24p uden at lave 3-2 pulldown, derfor er det uden betydning, hvordan afspilleren sender det ud: Hvis afspilleren står til 24p vil TV'et lave 3-2 pulldown. Hvis afspilleren står til 60Hz (=24p slået fra), vil afspilleren lave 3-2 pulldown.

Uanset hvad du gør, bliver der lavet 3-2 pulldown med judder til følge. Kun en evt. fremtidig software-opdatering til S10/G10 kan ændre på dette. Om og hvornår det sker er uvist.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det sker nok ikke da Panasonic jo afviser at der overhovedet er et problem.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det tvivler jeg nu på. Jeg fik dette svar fra deres danske support i går:
Hej Filip,

1. Der er ikke noget fejl på G10 og den fungerer korrekt ved afspilning med eller uden 24p.
2. 600hz teknikken er udviklet for at give en så god billedkvalitet som muligt.
3. Eventuelle artifacts som ikke ses så tydeligt på fjernsyn med 100hz teknologi kan blive mere tydeligt i fjernsyn med 600 hz teknik (pga punkt 2 oven).
4. På G10 savnes funktionen 24p Smooth Film som fjerner mange af eventuelle artifacts, funktionen 24p Smooth Film findes i V10.
5. På Z1 og V10 med Smooth Film afspilles 24p med 60 hz, på de andre modeller med standard 24p afspilning så er opdateringsfrekvensen enten 48hz eller 96hz.
Dette er ikke noget man kan vælge men er afhængigt af den givne blueray skive i kombination med en given blueray afspiller.
6. Det er eksakt samme model til det nordiske marked, så der er ikke tale om at der at der er noget der kan udbedres med nogen opdatering.

Med venlige hilsener / Best Regards
Max
Panasonic Support

Tlf Omstilling: +45 43 200 800
Tlf Support: +45 43 200 860
Af bantam
Du er ikke up-to-date: Sagen kører nu uden om supporten. Den link jeg gav ovenfor indeholder denne meddelelse fra Panasonic:

Kære alle

På vegne af Panasonic skal jeg meddele, at Panasonic tager denne sag højst alvorligt og er i færd med at undersøge den til bunds. Tekniske eksperter er netop nu ved at foretage tests, og vi vender tilbage hurtigst muligt med et svar, når testene er udført. Svaret vil blive offentliggjort på www.panasonic.dk, og vi vil også meddele i dette forum, når svaret er online på Panasonics danske hjemmeside.

Med venlig hilsen

Stefan Sundin, Panasonic Nordic