Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Overvejer at udskifte mit gamle Fujisu Siemsen Myrica ”27” med noget nyt på omkring 40”-42”, og vil bruge kr. 8.000, og har brug for nogle forslag/hjælp til hvad jeg kunne vælge. Jeg er ikke den store ekspert til dette, og er måske ikke til at det bliver for teknisk at skulle indstille. Jeg har et Fujitsu Siemens Mediecenter (Scaleo E), som skal tilsluttes tv’et (regner med at jeg kan tilslutte anlægget via et omformerstik DVD (PC) til HDMI (TV)).

Jeg har analogt Yousee kabeltv.

Har ud fra det jeg har kunnet læse herinde, og andre steder, selv fundet to kandidater

Sony KDL40W5500K, som jeg har set til ca. kr. 8000
Panasonic TXP42G10E, som jeg har set at Elgiganten har haft til salg for ca. kr. 7.900

Men er der andre I kan foreslå, som er bedre en disse, og hvis IKKE hvilken vil jeg få mest nytte af. Jeg kan læse mig til at Panasonic plasma tv’et kan få problemer med at billedet brænder sig fast hvis det står stille for længe, og da jeg jo bruger tv’et som pc-skærm så ved jeg ikke om det kan blive et problem.
Mvh.
Ahl
Af Datamax
Hold dig fra g10, der er store problemer. Du er endnu ikke ødelagt af smagen af kød(plasma) så du skal klart vælge w5500 det er sony det er fuld hd og ikke mindst perfekt til mediecenter, sony kan det der med 100hz det vejer jo også meget mindre end plasma samt bruger lidt mindre strøm.
Af Kratz
Hmm, plasma er godt nok ikke alt for velegnet som computer monitor. Til gengæld vil jeg mene billedet på G10 står bedre end på W5500. Så jeg ville nok overveje hvor meget skærmen skal bruges som henholdsvis monitor og TV?

Skal den fortrinsvis bruges som TV ville jeg tage Panasonic. Burn-in er ikke længere noget man skal være hysterisk bekymret for. Dertil er de nyere plasma skærme for resistente.
Af Ahl
Hej
Tak for jeres respons, selvom jeg nok ikke er blevet klogere – Panasonic vandt jo trods alt næsten det hele i lørdagens test i Ekstra Bladet (foretaget af Flatpanels.dk) – så ringe burde den ikke være.

Jeg bruger mest tid på at se yousee kabeltv via mediecenteret, og læser post og kikker på Internettet en mindre del.
/Peter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
G10 har ét problem, som også er nævnt i vores test af skærmen. Det er 1080p24 afspilningen ved 72 Hz der fejler.
Af Ahl
OK – nu er jeg ved at blive godt og grundigt forvirret – ved meget lidt om TV, og vil bare forsøge at købe det der er bedt for de penge jeg har til rådig – men jeg ved ikke om det der 1080p24 er noget jeg skal bekymre mig om. Jeg har ikke noget forhold til om tv’et hedder Sony eller Panasonic, jeg vil bare sikre mig at jeg får et godt produkt, og det kan man jo så nu tvivle på at jeg får hvis jeg vælger Panasonic’en – altså jeg skal vælge nummer to i testen fra lørdag – det lyder som en reklame fra Punkt 1.
/Peter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Øverst kan du se et banner der fører dig til vores egen officielle liste over anbefalinger:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Både W5500 og G10 er anbefalelsesværdige.

Mht. 1080p24 og hvad det betyder for billedoplevelsen, så har vi skrevet om det i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
Brugeravatar
Af Filip_kbh
G10 er sindssygt god, og skal du ikke lige fortrinsvis bruge den til at se Blu-Ray på, så er den det absolut oplagte valg. Du får ikke et bedre tv til pengene.
Af Ahl
Tak - det vil jeg sætte mig til at læse.

Nu skriver I at Sony er 100 htz, men Panasonic reklamere da også med at det er 600 htz - så det lyder da i min øre til at være bedre end Sony.

Tak for jeres kommentarer - det gør det forhåbentlig en del lettere at købe tv'et.
/Ahl
Af rasmus_olsen
Et billigt alternativ til W5500 er V5500. Det har dog ikke 100 Hz billed system, men i det fleste situationer anbefales det at slås det fra alligevel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahl skrev:Nu skriver I at Sony er 100 htz, men Panasonic reklamere da også med at det er 600 htz - så det lyder da i min øre til at være bedre end Sony.
Ja, og det er også p... uretfærdigt, at Panasonic bruger så feje tricks. Plasma-TV benytter et såkaldt sub-field-drive til at vise gråtoner, hvilket skal gøres med en underliggende frekvens. Det er dog ikke noget du får at se på skærmen, da det er en metode, der bruges til at skabe nuancerne i farverne på. Selve panelet opdaterer kun ved 100 Hz, og bruger så og sige, den underliggende taktfrekvens til at beregne sin frame-interpolation ud fra (Frame-interpolationen er det Panasonic kalder IFC, som vi alligevel anbefaler at man slår helt fra).

Hos Sony udregnes Motion Plus ved 100 Hz, hvilket er samme frekvens som panelet kan opdateres ved, når man aktiverer funktionen, men ellers kører skærmen ved 50 Hz.

Bottom line: De 600 Hz er fup og fiduser, og forvirrer åbenlyst mere end det gavner forbrugeren, men en eller anden klaphat hos plasma-producenterne har tænkt "Wow, det her tal er sq da mega højt. Det ryger i specifikationerne." Man glemte bare lige at nævne, at tallet altid har eksisteret og på ingen måde er noget nyt... og man glemte også lige at fortælle hvad tallet egentlig betyder.
Af Ahl
Ja – jeg hoppede i med begge ben, da det jo lød rigtigt flot med de 600 htz.

Ind i manualen til Panasonic, der kan jeg læse at den højeste opløsninger ved ”PC Visning af PC skærm på fjernsyn” er WXGA – 1366x768. Ved I om det betyder at man IKKE kan køre 1920x1080 hvis jeg tilslutter mit mediecenter til Panasonic’et, og altså har antennesignalet fra væggen til pc’en og herfra til tv’et ikke vil kunne se tv i denne opløsning.??
/Ahl
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Du kan godt smide 1920x1080 fra din PC over i TV'et via et HDMI kabel. Det gøres også i vores test af skærmen. Du skal blot huske at slå "Overscan" fra i skærmens menu.
Af Ahl
Endnu en gang tak for jeres kommentarer – det har gjort det meget lettere for mig at forstå det hele, nu skal jeg så blot finde et godt sted at handle – der er jo stor prisforskel på de forskellige forhandlere. Jeg skal også lige have købt mig et andet grafikkort til mit Mediacenter, da det jeg har ikke kan komme op på de 1920x1080.
/Peter