Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KuntaKinte
Både TXP42G10E og UE40B6050XXE er på tilbud i Elgiganten fra i morgen søndag. Så hvis man er lidt utryg ved at købe så dyrt et tv på nettet, så det nu man skal slå til

7.999 for Panasonic'en og 10.999 for Samsung'en

Derudover har de også køtilbud på Sony KDL46W4210 til 7.999, så der skal man nok tidligt op for at få et :)

Men hvor dælen finder man TXP42V10E til en stærk pris?
Af KuntaKinte
Tak for linket, men har faktisk set den. Men det er 50" og jeg er på udkig efter 42".
Derudover synes jeg det lyder rigtig billigt - næsten for godt til at være sandt. Den billigste forhandler af en 42" er kun 700 kr (Danske) billigere i Sverige. Normalt skal du give en hel del mere end 700 kr. for at få 8" mere i samme model.
TX-P42V10E er faktisk billigere i DK end i Sverige. Den billigste forhandler i DK tager 11.990, men det er easyshopping.dk og dem kan jeg kun finde dårlige historier om. Det ser også ud som om de har mistet e-handels mærket. CC Shop havde det til samme pris, men jeg lurepassede for længe og så røg den 500 kr. op.

Venter lige og ser om priskrigen på G10 kan presse prisen ned på V10. Krydser fingre.
Af Illgor
Tror ikke man skal forvente samme prisnedgange for V10 som på G10. V10 er jo (næsten) topmodellen ligesome PZ800 var og den var rimelig høj pris helt indtil de nye skærme udkom.
Men man kan jo altid håbe. Eller er egentlig ligeglad - for mit 50V10 hænger allerde oppe på væggen :p
Af KuntaKinte
Illgor skrev:Tror ikke man skal forvente samme prisnedgange for V10 som på G10. V10 er jo (næsten) topmodellen ligesome PZ800 var og den var rimelig høj pris helt indtil de nye skærme udkom.
Men man kan jo altid håbe. Eller er egentlig ligeglad - for mit 50V10 hænger allerde oppe på væggen :p
Det eneste der er sikkert er, at den kommer ned i pris. Det gyldne spørgsmål er selvfølgelig bare hvornår og hvor meget :)
Jeg har lagt mærke til, at hverken Cine Magic, Dustin Home eller Komplett.dk har den i deres sortiment. Jeg har været i Elgiganten, Expert og Fona. De har den heller ikke. Det faktum tror jeg har en stor betydning for, at prisen ikke er faldet specielt meget. I København har jeg faktisk kun fundet den i Tape Connection.
De to første butikker har stadig PZ800 på lager. Det kan jo være en grund til de ikke har taget V10 ind (endnu).

Tillykke med dit tv
Af KuntaKinte
Jeg ville personligt ikke have nogle problemer med, at handle i Elgiganten.
Den side du henviser til er baseret på 136 anmeldelser. F.eks. er der en eller anden der giver én stjerne, fordi han har fået en brugervejledning på svensk og ikke modtager en på dansk. Der sker sgu' fejl i alle kæder. Elgiganten omsatte sidste år for 2,1 mia. Der skal nok være nogle kunder der får en dårlig oplevelse. Men med så stor en omsætning, så vil det totale antal af utilfredse kunder være stort. I procent er de vel næppe værre eller bedre end de fleste andre større kæder. Og det er vel primært de kunder med dårlige oplevelser, der logger ind for at skrive om det.
Har selv arbejdet i detail branchen for år tilbage. Og folks lunte er usædvanlig kort til tider.

Men om jeg vil anbefale en novice at gå ned i en Elgiganten og blive vejledet i hvilket tv de skulle vælge - sikkert ikke. Der tror jeg der er for stor forskel på de forskellige sælgers viden, samt det faktum, at den subjektive mening har meget at sige. Skal du købe en vaskemaskine, så er 1400 omdr, 1400 omdr. etc. Men hvis en kunde spørger om hvad der er bedst. Sony eller Philips, Plasma eller LED/LCD, etc. Så er det jo også et subjektivt svar man må forvente at få.
Jeg synes der er mange med en lidt naiv tilgang til rådgivning i en butik - eller en bank for den sags skyld. Selvfølgelig BURDE alle sælgere give en uvildig rådgivning. Men hvis en butik tjener 0 kr. på et tv og 2.000 på et andet tv, så vil sælgeren nok anbefale det med den største fortjeneste, hvis produkterne i øvrigt er sammenliglige. Og så er det nok uanset om du handler i Bilka, Elgiganten eller KT Radio. Der er jo også en grund til at mange bankrådgivere opfordrer til at tage en kassekredit, bestille Mastercard etc. Grænsen går selvfølgelig der hvor en sælger begynder at lyve, hvis kunden skulle begynde at spørge til om et tv kan noget specielt etc. Det er 100% no-go. Men det er jo den enkelte sælgers moral der afgør det - jeg tvivler på, at en kæde baserer hele deres forretning på en ulovlig forretningsmetode. I så fald havde de nok ikke opnåede en omsætning på 2,1 mia.

Hvis prisen er den samme, vil jeg nok altid vælge at købe fra en fysisk forretning. For der vil du have mulighed for at henvende dig i en butik, hvis der skule opstå et større problem (F.eks. at ens tv skulle til rep. flere gange etc.) Der tror jeg det ville være svære at kunne gøre så meget andet end at maile til en netbutik. Men der er min frygt nu ikke større, at hvis jeg kan spare 300-400 kr, så ville jeg købe den på nettet.

Just my humble opinion
Af Kief
Til det fine indlæg fra Kuntakinte, så er det også værd at undersøge de forskellige producenters garanti-ordninger.

Tag Samsung, de tilbyder "pick-up-service" på alle skærme over 40" - hvilket jo gør at det reelt er underordnet at købe skærmen i en fysisk butik. (med mindre man vil gøre brug af de 14 dages returret)

Philips tilbyder noget lign, her sender de en fragtseddel og en mand kommer og henter produktet. (det gjorde de i hvert fald med min gamle HDD-recorder)

Jeg siger naturligvis ikke man vælger tv efter deres kundeservice, men det er værd at have med hvis man står og skal købe et tv og de to muligheder som sådan er sammenlignlige.
Af Marlowe
Til KuntaKinte,

Du virker som om du er glad for El-giganten, og du flasher jo også deres tilbud her på flatpanels ind i mellem...

Men nu handler det jo ikke kun om manglende manualer på dansk. Hvis man gider læse hvad folk har skrevet på anmeldelsen af Elgiganten, er det gennemgående tema at El-giganten nødigt tager varer retur, har solgt brugte varer som nye, og bebrejder kunden hvis varen går i stykker...

Har her klippet et par overskrifter fra første side:
ELGIGANTEN BRUGER EN RETUR POLITIK HVOR DE TAGER IMOD BRUGTE OG DEFEKTE VARE FRA DERES KUNDER, OG SÆLGER DE SAMME BRUGTE OG DEFEKTE VARE VIDERE TIL ANDRE KUNDER TIL NY PRIS, HVOREFTER DE NÆGTER ERSTATNING ELLER REPARETION
Snydt med vaskemaskine
Defekt vare bliver behandlet som selvforskyldt.
Pas på! Hvis produktet har fejl, nægter ElGiganten at bytte, tage retur eller reparere :-(
Og for 100,- mere kan man (inkl. levering) få G10 fra en webbutik der har et væsentligt bedre ry...
Af KuntaKinte
Jeg har ingen skjult agenda, hvis det er det jeg skal læse mellem dine linjer. Jeg hverken arbejder i Elgiganten eller har andre interesser i dem.

I sidste uge, var der blot en her på sitet der skrev han valgte at købe sin G10 til kr. 8.888 i Bilka, selvom der var flere på nettet der var væsentlig billigere, fordi vedkommende ønskede en tryghed ved at købe den i en fysisk butik. Derfor henviste jeg til deres tilbud og nævnte i samme sammenhæng andre tilbud derfra.
Men jeg skriver jo også, at jeg ikke vil anbefale en novice at gå i Elgiganten for at få uvildig rådgivning.

Jeg vil på ingen måder forsvare en butik der optræder uetisk. Men at antyde det skulle være deres forretningsgrundlag at snyde deres kunder er jo fuldstændig latterligt og det var det der var min anke.
Af Marlowe
Jeg vil på ingen måder forsvare en butik der optræder uetisk. Men at antyde det skulle være deres forretningsgrundlag at snyde deres kunder er jo fuldstændig latterligt og det var det der var min anke.
Jeg har ikke antydet at Elgigantens forretningsgrundlag er at snyde sine kunder. Jeg citerede bare overskrifterne fra en række kedelige sager, hvor Elgiganten har begået dårlig forretningsskik og brud på købeloven.

Tillid er mindst lige så vigtig ved køb i fysiske butikker som ved web-handel og derfor synes jeg det er fornuftigt at læse om andres erfaringer inden køb. Ellers ender man med selv at skrive negative anmeldelser senere ;)
Af KuntaKinte
Marlowe skrev:
Jeg har ikke antydet at Elgigantens forretningsgrundlag er at snyde sine kunder. Jeg citerede bare overskrifterne fra en række kedelige sager, hvor Elgiganten har begået dårlig forretningsskik og brud på købeloven.

Tillid er mindst lige så vigtig ved køb i fysiske butikker som ved web-handel og derfor synes jeg det er fornuftigt at læse om andres erfaringer inden køb. Ellers ender man med selv at skrive negative anmeldelser senere ;)
Men hvis en butik omsætter for så stort et beløb, så vil der altid opstå fejl og der vil altid være kunder der er ude for en uheldig oplevelse. Hvis du holder de 136 anmeldelser - hvoraf måske 75% af dem er utilfredse - op i mod det antal kunder de reelt har, så er det vel næppe repræsentativt. Elgiganten har vel næppe lige så tilfredse kunder som et Panasonic Center, men nok et sted midt i mellem. En side hvor forhandlere anmeldes vil formentlig give et billede af, at fysiske butikker er stinkende dårlige og internet butikker er rigtig gode. Det mener jeg der er flere grunde til. Bl.a. at kunder der handler på nettet, nok i højere grad ved hvad de vil have og derfor ikke laver et fejlkøb. Derudover vil sådan en side nok oftere tiltrække utilfredse kunder til fysiske butikker, da man nok aktivt søger et sted at proklamere sin utilfredshed, hvor en internet butik får kommentarer fra alle kunder, da flere af deres kunder bliver opfordret til at skrive om deres oplevelse. Tilfredse som utilfredse.

Du bruger et eksempel, hvor en bruger har skrevet, at Elgiganten nægter at bytte, reparere eller tage retur. Der er helt sikkert tale om en uheldig oplevelse. Men det er vel næppe den fulde sandhed?

Jeg tror ikke vi er så uenige som det måske kan fremstå af denne debat. Kan Elgiganten gøre det bedre? You bet on it! Men jeg mener bare det er useriøst at bruge trustpilots hjemmeside som en sandhed om hvordan Elgiganten er som virksomhed. Og ligefrem bruge den side som et argument for overhovedet at handle der mener jeg stadig er overdrevet.
Jeg skal ikke forsvare Elgiganten. Hvis et Panasonic Center havde samme pris på et given produkt, så ville jeg nok vælge at købe der. Men at betale ekstra for at undgå at handle i Elgiganten ville jeg ikke.

Men hvis vi bruger eksemplet med en kunde der helst vil købe fra en fysisk forretning, ville du så vælge at give 888 kr. ekstra for at købe det i Bilka frem for Elgiganten?
(Du vil nok svare du hverken vil købe det i Bilka eller Elgiganten) :)