Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hest
Filip_kbh skrev:Kontaktet, ja.
Fået svar, nej.
Det samme for mig.. Sidst jeg skrev til dem, svarede de inden for et par timer, men interessen er nok ikke så stor ved det her ;)

Skal nok vende tilbage når jeg hører noget.
Af xcardman
miksen skrev:Så har jeg testet lidt med mit 42G10, Sony BDP-S350 BluRay, og Planet Earth.

Jeg har godt se at det hakker, fx ved de langsomme kameraføringer i starten af Mountains afsnittet på disk 1. Og den blå 24p indikator er tændt på BluRay afspilleren.

Men, så vidt jeg har forstået det så vil selv "rigtig" 24p afsplining aldrig være helt flydende pga. den lave frame rate, så hvordan kan jeg se forskel på "rigtig" 24p hakkeri og så det 3:2 pulldown hakkeri der snakkes om på denne tråd?

Vh, Michael
hvis en skærm ikke kører 24p korrekt vil du stort set hele tiden se små ryk i billedet. foreksempel når en bil kommer kørende, vil den komme i små ryk. Det vil virke unaturligt. Hvis en skærm ikke kører 24p korrekt burde man alså kunne se det uden at skulle lede. ikke alt kører totalt flydende ved korrekt 24P, men det skal virke helt naturligt. Hvis en skærm ikke kører korrekt 24p, får jeg en føles af billedet ikke følger med kameraet. lidt lige som man sidder og venter på det næste billede, eller en slags slowmotion.
hvis man kører en 60hz fil på en 50hz skærm, samme oplevelse. De to g10 jeg har set kørte 60hz.
Af gkk
Er dette også et problem på x10 modellen eller det kun g10'eren som har dette problem?

Håber snart nogen hører fra panasonic :)
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Og nok så interessant. Findes dette problem også i 50"-udgaven af G10?
Af Mike dk
Er det muligt at nogle kan måle om G10 viser 24p korrekt ? Evt. Otto eller en her fra flatpanels ?
Af bantam
Mike dk skrev:Er det muligt at nogle kan måle om G10 viser 24p korrekt ? Evt. Otto eller en her fra flatpanels ?
Jeg har målt framerate på et 46" G10: TV'et afviklede 24p ved 60Hz med 3:2-pulldown. Det vil sige, at der er judder i gengivelsen. Man skal kun være lidt øvet for at spotte fejlen med det blotte øje - også fordi 60Hz har synlig flicker - specielt i lyse scener. Flicker er nemmest at se, hvis man sidder lidt med siden til billedet/kigger parallelt med eller skråt forbi paneloverlfladen.

Man kan på baggrund af denne test naturligvis ikke sige, om dette er generelt for G10.

Jeg vil så snart det er muligt måle på et G10, som angiveligt iflg. ejeren skulle afvikle 24p-materiale korrekt.
Af ASA
Jeg er meget spændt på at høre om det er et generelt problem.
Jeg havde egentligt besluttet mig for at købe G10 og ville bare lige se hvad folk sagde om det en sidste gang da jeg faldt over denne tråd.
Jeg synes det er meget ærgerligt hvis den ikke kan afspille bluray uden at hakke det det er jo en af de helt store grunde til at købe et nyt lækkert fuld hd tv!
Jeg håber virkeligt at det ikke er så slemt ellers skal jeg på jagt efter en ny model.
:s :((
Af hest
bantam skrev:
Mike dk skrev:Er det muligt at nogle kan måle om G10 viser 24p korrekt ? Evt. Otto eller en her fra flatpanels ?
Jeg har målt framerate på et 46" G10: TV'et afviklede 24p ved 60Hz med 3:2-pulldown. Det vil sige, at der er judder i gengivelsen. Man skal kun være lidt øvet for at spotte fejlen med det blotte øje - også fordi 60Hz har synlig flicker - specielt i lyse scener. Flicker er nemmest at se, hvis man sidder lidt med siden til billedet/kigger parallelt med eller skråt forbi paneloverlfladen.

Man kan på baggrund af denne test naturligvis ikke sige, om dette er generelt for G10.

Gad godt høre hvordan du måler den slags. Er det med et apparat på skærmen eller noget andet?

Jeg vil så snart det er muligt måle på et G10, som angiveligt iflg. ejeren skulle afvikle 24p-materiale korrekt.
Af bantam
hest skrev:Gad godt høre hvordan du måler den slags. Er det med et apparat på skærmen eller noget andet?
Jeg har en lavpasfiltrerende lyssensor, som leverer et signal til et PC-baseret oscilloskop, der også er i stand til at lave FFT på signalet og dermed identificerer frameraten.

Sensoren virker på skærme, der har en blanking-periode (altså uden billede), hvilket plasma-TV har (og tilsyneladende visse nye LCD-TV).
Senest rettet af bantam 16. jun 2009, 07:44, rettet i alt 1 gang.
Af miksen
Jeg forsøgte at ringe til Panasonic support idag. De var aldeles uvidende om problemet.

Rasmus: Din anmeldelse angiver at G10 kan vise 24p korrekt. Kan det være fordi du fik en model med en anden firmware end den "vi andre" har? Du har ikke firmwareversionen skrevet ned, vel?
Af Jesper09
Jeg var i Elgiganten i dag. Her fik jeg lov at indstille deres G10, som anført i Rasmus' test. Jeg kunne ikke få ordentligt sort frem (den forblev lidt grumse-sort) + den hakkede meget, tydeligst på BD-materiale. Dette blev specielt tydeligt på fx. rulletekster.

Den stod ved siden af bl.a. Sonys W5500 og et LG. De viste alle sammen BD ("Yes man") - G10 havde klart dårligst sort og G10 var det eneste hvor jeg og ekspedienten kunne se hakkende billeder (for engang skyld var der virkeligt en Elgigant medarb. der vidste noget om tingene). Det skal siges, at Sonyen og LG'en stod med standard indsillinger...

Jeg havde ellers besluttet mig for et nyt tv - G10, men det må jeg revurdere :((
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Tror måske at du glemte at bruge Cinema-profilen som udgangspunkt?
Af Jesper09
Nej, jeg brugte "biograf".
Af tvkartoffel
Rasmus (admin) udtaler på den engelse version af flatpanels om panasonic G10

"Yeah, you're right. It uses a 4:4 pulldown on the EU (TX) model. Sorry about the mistake earlier. As said I did not notice any flicker because of a low frame rate or any stuttering.
We have some report in Denmark about some EU models not supporting 1080p24, though. It seems to have something to do with the firmware version."

Den fulde sammenhæng fremgår af linket.

http://www.flatpanelshd.com/flatforums/ ... 4&start=10

Hvor har du informationen om "4:4 pulldown" fra Rasmus?

Hvis nu det er en firmwarefejl der er skyld i hakken ved 24p og der rent faktisk kommer en opdatering. Hvordan loader man så denne firmware?

Jeg kan i øvrigt personligt konstatere at mit eget G10 hakker hvis jeg slår 24p til i Blu-ray afspilleren. Jeg kan heller ikke se forskel på om jeg vælger normal eller biograf.
Det er lidt bedre hvis jeg lader det være slået fra.
Jeg er ikke klar over hvordan spillen sender signalet til skærmen (50Hz eller 60Hz) og hvad den i øvrigt gør ved det(pulldown).

Jeg er sku lidt skuffet over at det ikke virker ordentligt. Det er ikke ligefrem et discount TV!!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14