Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af farbruun
Hvordan vi I mon herinde sætte grænsen for "fornuftig responstid" for LCD skærme ?

Det vil være en god hjælp til at til/fravælge skærme

/farB
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke bruge responstiden til at fravælge/tilvælge et LCD TV. Det tal du ser i specifikationerne giver ikke et gyldigt billede af TVets reelle responstid, da producenten selv må vælge hvilken farveovergang han opgiver den for. Hvis overgangen fra lysegrå til mørkegrå er 10 gange hurtigere end fra hvid til mørkegrå, så opgiver han blot den første - og det hjælper jo ikke dig, da du hellere ville vide hvad gennemsnittet var.

Så bottom line: Responstiden kan ikke bruges som rettesnor.
Af farbruun
tak :)

mit aktuelle favorit TV er Philips Essence, som angiver en responstid på 2ms.

Nogen erfaring med, hvordan det TV reelt flyder?

//F
Af fodboldgal
farbruun skrev:tak :)

//F
Philips har mig bekendt altid valgt de optimale farveovergange for at kunne lave salgsgimmick ud af responstiden. Jeg har læst en tysk test, som konstaterede at Philips tv, IKKE havde reel hurtigere responstid end mange af konkurrenterne.
Af lennon
farbruun skrev:tak :)

//F
Hvis billedkvalitet og responstid vægter tungt, bør du skelne til den anden teknologi . Plasma arbejder med micro sek i responstid, - har som udgangspunkt mere korrekt farvegengivelse, og er generelt bedre til hurtige bevægelser.
Af farbruun
...men det skal vi så ikke. Design vægter for tungt og jeg er overbevist om, at når først "dyret" hænger hjemme i stuen, så kan jeg ikke mærke forskel (selvom Plasma - på nogle områder - teoretisk er overlegen).
Af Ponduus
Er ked af at skulle skuffe dig, Farbruun, men plasma er ikke kun overlegen teoretisk - det holder faktisk også i praksis.

Men som Yakken siger, så kan man ikke bruge tal til noget. Det skal ses live og gerne lånes med hjem i stuen, hvis det er muligt.
Af xcardman
farbruun skrev:...men det skal vi så ikke. Design vægter for tungt og jeg er overbevist om, at når først "dyret" hænger hjemme i stuen, så kan jeg ikke mærke forskel (selvom Plasma - på nogle områder - teoretisk er overlegen).
så er jo godt du ikke har et plasma ved siden af. For så vil du nemlig se det ikke kun er teori.

plasma og lcd er to forskellige teknologier og man kan ikke se forskellen på et stykke papir. kun lidt teori mellem to lcd eller mellem to forskellige plasma. men i paktisk kan et tv med langt dårligere spec være bedre.
et eksempel en pioneer 508 er opgivet til 16000 i kontrast, men i praktisk er det jo langt bedre end det phillips du har kig på.

hvis man kun kigger isoleret på "fornuftig responstid" er plasma langt foran
Af farbruun
I forstår tydeligvis ikke mit budskab.

Pointe: I teorien giver Plasma nok et mere realistisk/ægte billede. Og hvis man har 2 skærme (LCD og Plasma) hængende ved siden af hinanden er det sikkert også mærkbart/synligt i praksis.....

....men det har man sjældent. Så mit budskab er bare, at jeg har meget svært ved at tage seriøst, når Plasma angives som værende "topgodt" og LCD som værende "Elendigt" - sandheden er snarere, at begge teknologier leverer TV i glimrende kvalitet, men hvor det sublime skal hentes via Plasma.

Og jeg har altså taget den beslutning at jeg skal have en FLADskærm - dvs.max 5cm dybt - jeg gider ikke se en kæmpe kasse på et klodset stativ hænge i stuen - særligt ikke når jeg også skal se det fra siden ift. min stues indretning.

Håber det var klart nok ?
Af lennon
Du har tydeligvis truffet dit valg efter grundig overvejelse. Det er der bare mange som ikke har. Og når du nu åbnede tråden med spørgsmål omkring responstid , kunne det jo godt være, at du som de allerfleste fladskærmskøbere - havde fravalgt plasma på et forkert grundlag.
Af farbruun
Jeg har truffet mit valg sålænge der ikke findes et Plasma tv som opfylder mine design mæssige krav (så vidt jeg er bekendt)...

...don't get me wrong: Jeg værdsætter altid lødig rådgivning. Det tager blot overhånd til tider med "Plasma anbefalinger" herinde. Netop derfor valgte jeg at skrive "LCD" i overskriften :)

Desuden er jeg på ingen måde 'stor seer' - jeg er principielt imod at bruge for meget tid på TV/film kiggeri. Men mit gamle 21" CRT passer ikke rigtig ind længere, hvor jeg har bemøblet mit hjem med lækre møbler. Så mon ikke en "god" LCD kan klare mit behov......også når jeg køber en PS3 til efteråret
Af tarok
xcardman skrev: så er jo godt du ikke har et plasma ved siden af. For så vil du nemlig se det ikke kun er teori.
Det undrer mig bare, hvorfor vi så altid får at vide at man ikke skal se et LCD ved siden af et plasma, fordi LCD vil være for dominerende og plasma vil se kedeligt ud?

Der er altså også mange store plasma, som ikke afspejler korrekt billedkvalitet med dårlig panoreringsevne og noget uklart, uskarpt billede.

God billedkvalitet må være det billede, der er tættest på det klare billede du ser, når kigger ud i verden med dine egne øjne. (forudsat du ikke har nedsat syn). Det tv, der næsten får dig til at glemme, at du ser tv, må være tættest på det naturtro billede.
Af xcardman
farbruun skrev:I forstår tydeligvis ikke mit budskab.

Pointe: I teorien giver Plasma nok et mere realistisk/ægte billede. Og hvis man har 2 skærme (LCD og Plasma) hængende ved siden af hinanden er det sikkert også mærkbart/synligt i praksis.....

....men det har man sjældent. Så mit budskab er bare, at jeg har meget svært ved at tage seriøst, når Plasma angives som værende "topgodt" og LCD som værende "Elendigt" - sandheden er snarere, at begge teknologier leverer TV i glimrende kvalitet, men hvor det sublime skal hentes via Plasma.

Og jeg har altså taget den beslutning at jeg skal have en FLADskærm - dvs.max 5cm dybt - jeg gider ikke se en kæmpe kasse på et klodset stativ hænge i stuen - særligt ikke når jeg også skal se det fra siden ift. min stues indretning.

Håber det var klart nok ?
hvis du skulle have en 50 tommer så hedder den samsung ps50855.
det bliver en super skærm er kun 2,9 cm.

men held og lykke med dit valg af tv
Af lennon
tarok skrev:
xcardman skrev: så er jo godt du ikke har et plasma ved siden af. For så vil du nemlig se det ikke kun er teori.
Det undrer mig bare, hvorfor vi så altid får at vide at man ikke skal se et LCD ved siden af et plasma, fordi LCD vil være for dominerende og plasma vil se kedeligt ud?

Der er altså også mange store plasma, som ikke afspejler korrekt billedkvalitet med dårlig panoreringsevne og noget uklart, uskarpt billede.

God billedkvalitet må være det billede, der er tættest på det klare billede du ser, når kigger ud i verden med dine egne øjne. (forudsat du ikke har nedsat syn). Det tv, der næsten får dig til at glemme, at du ser tv, må være tættest på det naturtro billede.
Det er en anden diskusion, men du har ret, - der findes også elendige plasma.De bedste plasma er bare pt overlegne på de fleste enkeltdicipliner som har noget med billedkvalitet at gøre.

Trådstarter ved tydeligvis hvad han får, og det må man absolut respektere. Man kunne bare nemt tro at han ligesom majoriteten af fladskærmskøbere fravalgte plasma på et forkert grundlag - når han åbnede tråden med et spørgsmål om responstid .