Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige fået min nye ViewSonic VP2250wb ind ad døren og har sat den til. Overordnet set er jeg helt tilfreds med skærmen, men...

...Farverne bliver gengivet "forkert". Farverne er for stærke. De er nærmest neon-agtige. Specielt rød er rigtig slem. Det er ikke alle farvenuancer, der giver problemer. Det er "mellemtonefarverne" (i mangel på bedre udtryk), der har så meget power, at de bliver skrigende og skær i øjnene.

F.eks. den røde, vandrette bjælke med links på politiken.dk

Er der noget, jeg kan indstille, så jeg kan tone de farver lidt ned?

Jeg har prøvet at hjemme-kalibrere den med medfølgende software og via Nvidia wizard (har et 8800GTS), men det klarede ikke umiddelbart problemet. Det skal dog siges, at jeg ikke har forstand på det.

Håber, I har nogen fif.

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det første man bør gøre på stort set alle Tv og PC skærme, er at skrue ned for brightness (lysstyrken på panelet). har du forsøgt dette? Ofte skal den helt ned under 50 % på PC monitors.

Har skærmen nogle forskellige profiler at vælge imellem?
Af Villads
Hey Rasmus. Tak :)

Jeg har disablet dynamic contrast. Jeg har nu sat brigtness ned på 40%, men problemet er der stadig. Det er bedre, men stadig meget tydeligt.

Jeg kan indstille farver efter følgende:
SRBG
9300k
7500k
6500k (Den bruger jeg nu - det var standard)
5000k
User controle: R, B, G fra 0-100.

Herudover har jeg brightness (40%) og contrast (50%).

Skærmen har ikke profiler på samme måde (text, game, etc.), som min gamle Samsung havde det.
Af Villads
Jeg prøver at ringe til ViewSonic support Danmark.

Jeg har googlet "VP2250wb neon", og det ser ud til, at jeg ikke er den eneste med problemet:

http://www.cnet.com.au/viewsonic-vp2250wb-339288688.htm

Hvis der er et eller andet grundlæggende galt med visningen, så er det måske ikke noget, man kan justere sig ud af umiddelbart.

Jeg giver en update senere. ViewSonics supporteam er til training.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Generelt så er det svært at kalibrere en skærm med wide-gamut ordenligt. Oftest så kan man ikke trække hjørnerne i CIE diagrammet ind så de ligger på sRGB farvespektret, hvilket betyder at du vil få for stærke farver i mindst én af grundtonerne, hvilket påvirker alle kombinationer, der indeholder denne farve. Typisk er det grøn den er gal med.

Hvor befinder du dig i landet?
Af Villads
Jeg skal vist lige have læst lidt op det tekniske for at kunne være med :)

Jeg bor på Amager.

Det er rigtig ærgerligt, hvis det ikke kan rettes op på - for jeg er ellers rigtig tilfreds med skærmen på alle andre områder. Hvis den røde kunne blive tålelig at se på, så ville det være den perfekte skærm for mig.
Af Villads
Jeg fik desværre ikke så meget ud af ViewSonic support. Jeg blev bedt om at resette indstillingerne for skærmen, men det hjalp ikke. Medarbejderen havde ikke den store tekniske indsigt, og mente ikke, en kalibrering skulle være nødvendig, fordi deres skærme var ”plug and play”. Han virkede ikke til at forstå min snak om forskellige paneler, og om det kunne være et generelt problem for hele VP2250wb serien.
Han var klar til at ombytte skærmen, men det afslog jeg i første omgang, fordi det sikkert vil være omstændigt og ende med, at jeg vil få en ny skærm med samme problem.

Efter lidt snak frem og tilbage, så skal jeg tage et billede af skærmen og sende det ind til deres tekniske afdeling. Tror I, det er en god løsning?

Hvis ikke det var fordi skærmen ellers lever op til alle mine fysiske krav, så havde jeg allerede sendt den tilbage og brugt min returret.

Fordi skærmen har pivot, klassisk neutralt design, højdejustering, tilt og generelt solidt bygget, og vigtigst af alt står den som nærmest limet fast til mit bord (min gamle skærm døde, fordi den blev væltet ned), kan bruges til spil, men også viser "okay" farver, så har jeg egentlig ikke lyst til at gå af med den.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rød og orange har også en tendens til at blive meget kraftige, så jeg tror ikke du får noget ud af at få den ombyttet. Amager er lige en tand udenfor min gåafstand, men du kender måske selv nogen der ligger inde med kalibreringsudstyr, som du kan låne?
Af Villads
Hey yakken, tak for tanken!

Nej, jeg kender desværre ikke nogen, der har kalibreringsudstyr. Jeg har ikke forstand på kalibrering andet end den generelle forståelse af, at man justerer på indstillingerne, så visningen kommer så nær det korrekte som muligt.

Når du kalibrerer er det så udelukkende på indstillingerne på skærmen, eller er det også via software (altså hvordan selve grafikkortet behandler farverne)?