Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af David
Sagen er den at jeg netop har indkøbt en high-end computer men at jeg stadig mangler at vælge en god skærm. Jeg er dog i tvivl hvorvidt jeg skal vælge en full HD skærm eller en skærm, der kører 1600x1200 (eller tæt på) i stedet.

Skærmstørrelsen jeg leder efter er en 24" og den skal bruges til computerspil.

Kan man overhovedet se forskel på de to opløsninger i fx spil?

Jeg ville værdsætte jeres hjælp da jeg vitterlig ikke aner en pind om skærme.

Venlig hilsen David
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes ikke der er afgørende forskel i spil, men den primære årsag til at vælge en skærm med højere opløsning på en PC er også skrivebordsplads. Typisk følger opløsningen dog også størrelsen for PC skærme, så når du går op i størrelse, går du også automatisk op i størrelse.

Hvilke skærme overvejer du?
Af David
Rasmus Larsen skrev:Jeg synes ikke der er afgørende forskel i spil, men den primære årsag til at vælge en skærm med højere opløsning på en PC er også skrivebordsplads. Typisk følger opløsningen dog også størrelsen for PC skærme, så når du går op i størrelse, går du også automatisk op i størrelse.

Hvilke skærme overvejer du?
Tak for den hurtige respons Rasmus.

Det giver mening.

Jeg har da også et GTX 295 kort, så det burde vel kunne trække en 1920x1200. Men forestillede mig måske bare at man kunne få mere dybde og kontrast på den lidt lavere opløsning..

Umiddelbart havde jeg kigget på Samsungs T240HD, T240 (uden HD) og deres 2443BW. Men det er jo kun skud i tågen da jeg intet overblik har over hvad der ellers er værd at se på..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jo du burde kunne trække spil i den opløsning.

T240 er et fint bud, men du skal dog være opmærksom på, at den er baseret på det man kalder et TN panel. Du kan læse mere om de forskellige paneler her: http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Et andet bud kunne være Dells 2209WA. Den har et kvalitets IPS panel. Vi anmelder den snart. Den har dog ikke en opløsning på 1920x1200.
Af David
Rasmus Larsen skrev:Jo du burde kunne trække spil i den opløsning.

T240 er et fint bud, men du skal dog være opmærksom på, at den er baseret på det man kalder et TN panel. Du kan læse mere om de forskellige paneler her: http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Et andet bud kunne være Dells 2209WA. Den har et kvalitets IPS panel. Vi anmelder den snart. Den har dog ikke en opløsning på 1920x1200.
Skærmen ser absolut interessant ud, i sær taget panelet i betragtning. Prisen er også god.

Størrelsen på skrivebordet på en 22" 1680 x 1050 svarer vel til det samme, som på en 24" Full HD.

Jeg kan dog, umiddelbart, ikke finde ud af om 22" bliver for småt. Jeg har prøvet at kigge på min fars 22" men kan sgu ikke lige finde ud af det. Hmm..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, størrelsen på skrivebordet fra en 22" til en 24" er mærkbar anderledes. Du får 240 pixels mere i bredden og 150 mere i højden - det føles anderledes (lidt mindre i højden hvis det er en 16:9 format skærm).

Pixelstørrelsen på en 22" skærm er større end på en 24" skærm, så hvis det er den subjektive størrelse du er bekymret for (altså om tingene bliver for små at se på), så er det faktisk omvendt.

Du får ikke mere "dybde og kontrast" ved at ændre opløsning. De parametre influerer ikke hinanden. Og ja - du kan helt klart se forskel på opløsningerne når vi snakker om PC-skærme. Du må ikke forveksle vores andre diskussioner om "fuld HD vs. alm. HD" fra TV-sektionen med noget i PC-verdenen - du sidder meget tættere på og kan tydeligt se forskellen!
Senest rettet af Torben Rasmussen 07 maj 2009, 15:02, rettet i alt 1 gang.
Af David
Rasmus,

Jeg læster også lige følgende review:

http://www.overclock.net/monitors-displ ... panel.html

Min lillebror har en Samsung skærm og jeg giver anmelderen ret i at selvom farverne på Samsung skærmen virker... farverig... så er det altså urealistiske overeksponerede farver..

Jeg tror sgu jeg tager skærmen fra Dell.

Er jeg ikke tilfreds, hvilket jeg tvivler, kan jeg altid levere den tilbage.
Af David
yakken skrev:Nej, størrelsen på skrivebordet fra en 22" til en 24" er mærkbar anderledes. Du får 240 pixels mere i bredden og 150 mere i højden - det føles anderledes (lidt mindre i højden hvis det er en 16:9 format skærm).

Pixelstørrelsen på en 22" skærm er større end på en 24" skærm, så hvis det er den fysiske størrelse du er bekymret for (altså om tingene bliver for små at se på), så er det faktisk omvendt.

Du får ikke mere "dybde og kontrast" ved at ændre opløsning. De parametre influerer ikke hinanden. Og ja - du kan helt klart se forskel på opløsningerne når vi snakker om PC-skærme. Du må ikke forveksle vores andre diskussioner om "fuld HD vs. alm. HD" fra TV-sektionen med noget i PC-verdenen - du sidder meget tættere på og kan tydeligt se forskellen!
Alright.

Faktisk er jeg ikke bange for at tingene bliver for små - men tværtimod for store. Jeg kan godt lide at have god plads på skrivebordet.

Hvad er din mening om den Dell skærm Rasmus henviste til? Ville det være et godt køb?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan se lidt teori om punktstørrelsen på de forskellige skærme her:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#16

Nu er jeg lidt en "sucker" efter Dells skærme (som du kan se i min signatur), da de ofte giver en del value-for-money i de dyrere paneltyper. Ja, jeg mener helt klart at 2209WA er et godt bud. Der er alt for få IPS-baserede skærme på markedet i forvejen, så det er forfriskende at Dell har fået dem med på programmet igen.
Af David
Så er den bestilt.

Er rigtig glad for at jeg købte noget kvalitet frem for en Samsung skærm. Jeg er også ved at være godt træt af alt det pianolak.

Ser meget frem til at modtage skærmen. Jeg vil vende tilbage i tråden med min mening om den når jeg modtager den.

I skal have mange tak for hjælpen.

David
Af David
Yakken, eftersom du har mange Dell produkter må du også have erfaring med, deres levering.

Da jeg købte produktet stod, der mellem 1-2 ugers leveringtid. Nu skriver de i en mail at jeg vil modtage den 3/6 eller før hvilket jeg tolker som potentielt (worst case scenario) at være næsten 4 uger.

Hvordan står det så til i virkeligheden? Sender de som regel ud temmelig hurtigt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dell har fjernlager i Holland og af og til kan de ikke helt finde ud af hvor lang tid det reelt tager. Typisk så har du din levering indenfor et par uger, men der kan jo være produkter der er i restordre. 2209WA skulle vist være ret populær.
Af David
Okay jeg må bare sætte mig tilbage og vente.

Det er ventetiden værd. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skal altså også lige nævnes at jeg har prøvet at modtage en skærm på blot 4 dage (ja, jeg har altså virkelig købt mange skærme hos dem, ud over dem i min signatur...).