Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Groensagen
Jeg har besluttet mig for at skal have en ny monitor, og denne skal være en 24".

Jeg har derfor kik på 2 skærme, med en prisforskel på ca 300kr.

Samsung SyncMaster T240:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... Specs=true

Samsung SyncMaster T240HD:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... Specs=true

Skærmen skal primært bruges til pc gaming. Hvorfor T240 syntes udemærket. Dog sidder jeg med et gammel 18" crt fjernsyn som jeg egentlig gerne vil have byttet ud. Jeg har også en Xbox360, hvorfor T240HD vil være ideel, da denne har indbygget tv-tuner, scart, 2 HDMI stik osv. Jeg bruger dog, ikke min xbox særligt tit, da jeg primært gamer pc spil.

Så vidt jeg kan se er den eneste forskel i billedmæssigt kvalitet at T240 har en Dynamisk Kontrast Hastighed på 20000:1, og at T240HD har en Dynamisk Kontrast Hastighed på 10000:1.

Når jeg primært skal bruge skærmen til pc gaming, er det så dumt at købe T240HD? Vil jeg gå på kompromi med noget kvalitet? Eller er denne så lille at dne ikke bliver at føle? Er der nogen som har erfaringer med disse skærme?

Jeg har fundet 2 reviews hvis nogle får lyst til at læse.

T240:
http://www.tweaknews.net/reviews/samsun ... ster_t240/

T240HD:
http://www.trustedreviews.com/displays/ ... Monitor/p1
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den dynamiske kontrast er ikke noget du bør lægge for meget i. Det er ikke en parameter der reelt kan bruges til at måle skærme op imod hinanden. I virkeligheden vil der nok ikke være så stor forskel på de to modeller.
Af Groensagen
Okay, det var godt at vide. Så hælder jeg nok mest til HD versionen.
Af Robo
hd har da tuner i men kun dvb-t som kun kan bruges hvis du har en stue antenne ( ikke mange kanaler man få med såen en )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den har også alm analog tuner.
Af muttleydk
"Når jeg primært skal bruge skærmen til pc gaming, er det så dumt at købe T240HD? Vil jeg gå på kompromi med noget kvalitet?"[/i]

Til spil skal du så absolut ikke købe HD versionen.. Den er meget langsommere end non_HD udgaven

Linket her er godt nok til 22" udgaven, men alle siger det er det samme med 24" versionen.. HD versionerne er meget langsommere..:

http://www.digitalversus.com/duels.php? ... 3448&ph=12
Af Groensagen
Når du siger den er langsommere, hvad mener du så? Og hvordan vil det se ud billedmessigt?
Af muttleydk
"Når du siger den er langsommere, hvad mener du så? Og hvordan vil det se ud billedmessigt?"

Det betyder at elektronikken i HD skærmen bruger mere tid på signalet den modtager før den rent faktisk viser det på LCD Panelet.. (Input lag)

Så du ville ikke kunne se forskellen, men derimod mærke den idet når du flytter musen tager det mere tid før der sker noget på HD udgaven..

Det har stor betydning på spil hvor du flytter meget af billedet hele tiden (f.eks. First Person Shooter som Counter Strike osv.)

Når man læser på en skærm den har en responstid på x-antal MiliSekunder, så er det rent fup, den tid er kun hvor hurtig selve Panelet er om at skifte farve, det fortæller intet om hvor hurtig elektronikken i skærmen er om at fortælle panelet at den skal skifte farve...

Med andre ord, køb altid skærme over nettet da du har 14 dages fuld returret selvom du har prøvet produktet.
Af Groensagen
Okay, jeg har lige bestilt skærmen i hd idag. Gjorde det også over nettet så jeg kan sende den tilbage hvis den ikke passer mig.

Min nuværrende skærm er en Dell 1907FP, tror i jeg vil kunne mærke input lag i forhold til den? Jeg føler nemlig ikke jeg har noget på denne skærm, men det kan jo også abre være mig der er vant til det.
Af abejay
Hey boys

Sorry for OT - sidste post er forholdvis gammel, så jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål i forbindelse med dette emne:

Jeg er på udkig efter en god gamingskærm, der også performer godt til alm stenen rundt i windows, poker, film og det løse. Jeg lånte for en uge siden, en HP LP2465 (24") til test, og den var sku lækker nok til brug i windows, med højdejusterbar fod og det hele - men hold da k... hvor var den ringe ringe ringe at spille quakelive på!! Shaftet lagger rundt, føles meget forsinket efter mus, sammenlignet med min gamle CRT Samsung 959NF - så alt i alt fandt jeg denne oplevelse direkte uspillelig. Jeg gav det endda 3 dage til at prøve at vænne sig til det, men det var umuligt.

Vil en T240 (uden HD) være bedre? Eller hvilke skærme vil være gode her? Det er ingen hemmelighed at jeg helst vil holde ved en full HD opløsning, i 24". Alternativet er at vente på 120hz skærme, og se om tests heraf viser sig at være lovende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
T240 skulle være hurtigere end T240HD, men jeg har ikke set data for inputlag på T240. Husk på at opdateringsfrekvensen ikke giver dig nogen som helst garanti for at inputlag også er lavt - de to ting hænger ikke sammen.
Af abejay
Ja Yak - har spottet at til gaming er det vist knap så smart at vælge HD udgaven! Og ja, de angivne ms er vel ubrugelige i forhold til "hånd-øje hastigheden" - som jeg tillader mig at kalde input-lagget. Kan det virkelig passe der ikke foretages målinger på den slags? (hvis der gør, er det vist gået hen over hovedet på mig...) :o

Kan vi evt. få nogle ejere af en alm T240 eller tilsvarende, på banen? Jeg kan jo selvfølgelig tage chancen og købe en online, og så returnere skidtet hvis det ikke er godt, men det er der en betragtelig mængde bøvl forbundet med, har jeg en klar ide om.

Andre skærmforslag i en lidt dyrere prisklasse modtages ligeledes gerne, men der skal jo gerne være lidt mening med galskaben :D
Af LaptopBob
Jeg står lidt i samme situation. Min skal primært bruges til poker, men jeg ønsker at anskaffe to skærme og bruge dem samtidig. Jeg overvejer derfor at anskaffe en HD og en alm T240. På den måde er jeg fri for at anskaffe et fjernsyn til mit kontor, men de skal selvfølgelig kunne arbejde sammen. Til tider vi jeg bruge begge til poker, arbejde, surf mm. Men på andre tidspunkter vil jeg bruge 1 til poker og 1 til fjernsyn.

Hvordan er jeres erfaringer med det? Kan de arbejde sammen og vil en alm. bruger som jeg kunne mærke en forskel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo man kan skam sagtens måle inputkag - vi har endda et lille program i vores testpeogrammer der jan hjælpe med målingen. Det kræver dog at du har en CRT skærm og et kamera.

Prøv digitalversus.com for data om inputlag (de har dog ikke 240 på listen).