Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AlstrupDK
Hej.

Endnu et af de latterlige spørgsmål fra en der ikke aner hvad han skal købe. Måske kan eksperterne hjælpe og vælge.

Jeg har læst mange af jeres tests og guides, men er stadig forvirret over hvad jeg skal vælge. Jeg har et video camera der optager Full HD og spiller endvidere en del PS3, så det skal kunne vise Full HD ( Gør alle ikke det idag?) Jeg har fundet samsung LE46A796R2W. Skal jeg vælge det eller anbefaler i noget andet? Det er ikke umiddelbart prisen, der skiller os ad. Jeg har også læst at LED skulle give et bedre billede end før hen?

Jeg er klart interesseret i en af "top" skærmene på markedet idag, så jeg ikke skal ud igen om et år.

Håber på hjælp.

AlstrupDK
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Samsung lancerer snart nye LED baserede modeller, så du får lidt mere at vælge imellem. LED giver dig "blot" en dybere sortgengivelse end med traditionelt CCFL belysning på LCD skærme.

Har du udelukket plasma-skærme - og hvis ja, hvorfor?
Af AlstrupDK
Tak for hurtigt svar Yakken :-)

Nej det har jeg ikke. Var forbi en Sony store og de fortalte at de ikke lavede plasma mere, så regnede med at det var "på vej ud". Er man kommet over burn-ins eller hvad det hedder.

Ville du anbefale andet en Samsung?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja Burn-in er efterhånden ganske reduceret. Jeg har netop anmeldt Panasonics nye plasma-serie G10 og her oplevede jeg på intet tidspunkt nogen form for burn-in.

Sælgeren mente nok blot, at Sony ikke laver plasma mere. Det har de ikke gjort i nogle år nu.

Prøv at kig lidt rundt i forummet, så får du en fornemmelse for, vhad der ofte anbefales. Panasonic er blandt de mest anbefalede, men nogle af Samsung nyere serier har i min mening også oppet sig en del.

Ellers kig i vores liste med anbefalinger her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På mit eget LX5090 har jeg aldrig set skyggen (høhø) af retention på noget tidspunkt, og selvom Panasonic ikke er helt på højde med disse skærme, så er det ikke noget du skal frygte.
Af asihund
Vil helt klart anbefale panasonic p46G10 ,super billed til hurtige bevægelser ,sidste nye model koster 12500-13000 kr.
Af Holm86
Yakken :

Men samsungs nye LED skærme virker jo ikke på samme måde som 7-serien som har local dimming.

De nye skærme fra samsung har kun edge-LED så hvordan forbedrer de sortniveau i forhold til f.eks. den nuværende 7-serie der kan slukke helt for nogle LED'er ...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har nok ikke læst nyheden grundigt nok. Hvis der kun er Edge-LED, så får du rigtig nok ikke local-dimming og dermed ikke gavn af en dybere sortgengivelse.
Af AlstrupDK
Yakken,

Du har selv LX 5090. Hvad jeg sådan kan læse mig til, så er det nok toppen. Har jeg ret.? Synes ikke samsung leverer det samme, ved du om det kommer i deres nye serie, du omtalte tidligere.?

Har pioneer noget nyt på vej.?

G10 serien når heller ikke helt op ved siden af LX5090 vel?

Tak for nogle gode svar ellers.
Af Ponduus
Pioneer har desværre måttet lukke deres produktion af TV :( Så du skal ikke regne med nyt fra dem.

Nej, G10 når ikke, efter min mening, op på LX5090, men at dømme ud fra anmeldelser, og tidligere tv fra Panasonic, så får du et rigtig godt tv :)
Af AlstrupDK
okay, så skal jeg være hurtig, hvis jeg skal være med på Pioneer. Jeg kan stadig se, at få forhandlere, har et par på lager endnu.

Til Yakken.

Kan se at LX5090 har Mpeg4 understtøttelse, men hvad er forskellen på
• MPEG-4 Part2 (SP/ASP): SP@L3, ASP@L5
• MPEG-4 Part10 (H.264/AVC): Main Profile 3.0

Synes du ikke, at når jeg går efter nyt skal sørge for Mpeg4 support.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LX5090 fås i 2 versioner: LX5090 og LX5090H. Det er kun sidstnævnte der har MPEG4 dekoder i sin DVB-T tuner. Der er andre forskelle på de to, såsom DLNA og en ny menu i H-modellen, men disse ting ville jeg ikke komme til at bruge, så jeg har ikke taget H-modellen selv.

De forskellige "parter" i MPEG4 samlingen kan du læse om her:
http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4

Pioneers TV er toppen af poppen ja, men faktisk så er LX5090 ikke dén bedste model. KRP-500A (eller M) er bedre med små marginaler.
Af Arcona
Har fået at vide af mindst to forhandlere at de får en ny sending 5090 (sidste, sandsynligvis) i starten af april. Samtidig rygtes det at Pioneer hæver prisen fra 1. april pga Yen valutaen's højere kurs.
Af MR.BARCA
Køb Pioneer KRP-500A/M og så har du verdens bedste tv, ikke bare nu men formegentlig også de kommende år.

Pioneer er bare toppen af poppen