Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

er der nogen af jer Pana PX80 ejere, der benytter en elsparekinne, der rent faktisk virker sammen med dette TV?

Jeg har selv købt en i HN og den virker ikke på TV'et. Jeg har også læst andre tråde, hvor det samme opleves med forskellige billige skinner.

Men er der nogen af jer, der har en elspareskinne der virker sammen med TV'et og som kan oplyse hvor de har købt deres skinne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal se på spareskinner der er godkendt af el-sparefonden.
Af Cali
Tak for svaret, men nu den skinne jeg købte i HN:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 28&n=30100

Er faktisk med i listen over de skinner som elsparefonden anbefaler, så jeg tillader mig at stille mit oprindelige spørgsmål igen:

Er der nogen der ejer et Panasonic PX80 TV der har en elspareskinne der virker sammen med dette TV?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sikke noget bras. Og du er sikker på at fejlen ikke skyldes at du holder liv i DVB-T tuneren? Dette kan gøres hvis man har noget udstyr tilsluttet, som skal optage via TVet.
Af Cali
Nej, det er ikke pga. DVB-T tuneren. Det er et problem med de Panasonic TV, pga. en "switchmode" strømforsyning (hvad det så end er). Den skinne hos PP ser godt nok dyr ud, men har da fundet den lidt billigere et andet sted.

Tusind tak for svaret :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En switchmode strømforsyning sikrer blot at apparatet kan bruges på forskellige elnet. I DK har vi, som bekendt, 220 V 50 Hz i stikkontakterne, men i eks. USA benytter man 110 V 60 Hz. For at opnå størst mulig fleksibilitet bruger man da switchmode strømforsyninger, der sikrer at TVet kan sættes i kontakten begge steder. Desværre så giver det også problemer for visse spareskinner, da de ved små belastninger ikke kan bestemme fasen af signalet og derved måler et forkert forbrug.
Af Cali
Sgu' et godt svar! :)

Nåh, men nu prøver jeg at bestille en EL-MSSP02 spareskinne og så se, om den dur til noget... Jeg vender tilbage med resultatet.
Af skiveall
JEg har købt denne her hvor der er en omskifter mellem lille/stor forbrug.

http://webshop.nesa.dk/projects/nesa/sh ... endocument

Havde også første købt en billig til 50 kr men den virkede ikke og jeg tror det var pga at skærmen havde et for stort standbyforbrug til at den kunne slukke for det hele.

Denne her virker på min PZ85 og der går ikke mange sekunder inden der er slukket for det hele.
Af praun
Når i nu ikke kan få jeres skinne til at virke er det så i standby? eller slukker i helt for tv'et (på tv'et)?

Jeg har også købt en elspareskinne, men selvom jeg slukker helt for tv'et så slukker skinnen ikke for de andre udtag....

Skinnen virker ganske udemærket hvis jeg bruger et andet apperat som "master", det kan jo ikke passe at tv'et bruger mere end 20W når det er helt slukket....???

Det der med dvb tuneren.. hvordan kan jeg se om det er slået fra???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du købt den samme skinne som Cali, eller bare en tilfældig en? Hvis det sidste er gældende, så læs lige tråden forfra da svaret på dit spørgsmål så allerede er besvaret.
Af praun
yakken skrev:Har du købt den samme skinne som Cali, eller bare en tilfældig en? Hvis det sidste er gældende, så læs lige tråden forfra da svaret på dit spørgsmål så allerede er besvaret.
Kan du prøve at vise mig hvor i denne tråd der står at der er tale om standby eller POWER OFF ?????

Lidt svært at svare på om det er den samme skinne, da hans link ikke fører nogen steder hen !!??

Hvis det er den sidste skinne han linkede til, synes jeg det er træls med de der tysker stik da jeg så skal til at save i alle mine stik....

Men det er forresten sagen uvedkommende... Jeg stillede et par simple spørgsmål:

1. Når i nu ikke kan få jeres skinne til at virke. Er der så tale om standby? eller slukker i helt for tv'et (på tv'et)?

2. Det der med dvb tuneren.. hvordan kan jeg se om det er slået fra???

Det med at den måler et forkert forbrug, kan jo ikke passe når der ikke er noget forbrug....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rolig nu. Det var ikke ment som en provokation, men du bruger måske altid så mange udråbs- og spørgsmålstegn uanset den underliggende tone?

Humlen her i tråden er om skinnen virker ved standby hvor du slukker for TVet via fjernbetjeningen. At din skinne hverken virker ved standby eller ved power-off indikerer jo stadig at den ikke virker. Hvis du hiver TVet ud af stikket så må dine ting jo gå ud (ellers virker skinnen vel slet ikke efter hensigten), hvilket igen betyder at TVet ikke bruger 0 W når du tager strømmen via on/off knappen og så er vi tilbage til switchmode-problematikken.

Jeg mener desværre at du skal ind i servicemenuen for at se om DVB-T tuneren er tændt når TVet er i standby.