Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TommyF
Hejsa.

Modtager nu via antennestik i Brøndbynet http://antenneforeningenbrondby.dk/
, og skal nok bruge DVB-C da vi for Yousee snart.

Jeg skal bruge LCD TV og optager i HD, men kan ikke lige overskue hvad der skal være og bruges af udstyr.
Ved TV skal være full Hd, kontrast+35000, 100Hz og mere

Så læser jeg at det skal være Mpeg4 for at se HD?
Gælder det også via DVB-C modtagelse ?

Vil gerne påtage i HD, så ville Yousee HD optager være ok, og så droppe min (ikke HD)Philips HD optager.

Med den må man jo kunne optaget og se et andet program på TV i HD, eller hvad ?

Hilsen Tommy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MPEG4 er kun noget man bruger i relation til selve tuneren. Dvs. for at se HD skal du have en DVB-C MPEG4 tuner hvis du vil have den indbygget i TV'et. Hvis du alligevel vil have Yousee HD-boksen, så har du ikke brug for noget i dit TV, da boksen tager sig af det hele. Så hvis du blot køber boksen, så er det 100% ligegyldigt hvad der sidder af tunere og MPEG-dekodere i TVet.

Hvorfor skal det være LCD? Hvad må TVet koste?
Af TommyF
Tak for det hurtige svar, specificerer lige lidt...

Ok, med YouSee HD boks (YS), er Mpeg4 ikke relevant.
Optage og se HD , ikke noget problem.

LCD, mest grundet El energi hensyn.

Har haft kig på Philips 42" LCD 42PFL9603D 99-
og så på LG 42" 42LG6100 til 8300-

Så jeg tror det er på plads,,

Køber Boksen og HDMI kabel til TV, så skulle det være på plads.

Mvh Tommy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Effektforbruget på et 42" LCD og et 42" plasma TV er ikke meget forskelligt. Vi har en artikel om forskellene, hvis det har relevans:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

Hvis jeg var dig, så ville jeg se nærmere på Pana PZ85 i stedet. Billedkvaliteten vil være noget højere:
http://www.pricerunner.dk/sp/42pz85.html
Af TommyF
Husk jeg er ny, kan du kort skrive hvad der er bedre ved Panasonic Viera TH-42PZ85E TV
Prisen er jo ret ens så det er ikke et problem.
Af TommyF
Pyha, 470w, det er godt nok en del, tror mit gamle Philips er på 120W, gælder det mon alle fladskærme hvis man er i 42"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er peak-forbruget hvis du skruer helt op for alting. Det normale forbrug ligger omkring 230 W hvis du indstiller det korrekt - hvilket desværre ikke er unormalt for en fladskærm i denne størrelse, uanset om det er LCD eller plasma.
Af TommyF
230 Watt er også mere ok.

LKæste på jers test at i kalibredede skærme, er det noget man selv kan eller skal der proffs til?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De indstillinger vi har fundet frem til vil, for de flestes vedkommende, være udmærkede at køre med. Det kræver ikke en PhD i fysik at få det tastet ind i TVet. Hvis du vil have det sidste ud af skærmen, så kan du dog med fordel købe en prof. kalibrering, men jeg vil anbefale dig at få samlet alt det tilbehør du planlægger at koble til skærmen sammen først. En kalibrering foretages typisk for hver enkelt kilde, så hvis du skal ud og have en BluRay afspiller ude i fremtiden, så vil det være surt ikke at få TVet indstillet korrekt til denne afspiller samtidigt...
Af TommyF
Tak for infoen, jeg vender tilbage når jeg har sunderet helheden lidt.
Af TommyF
Jamen, så er jeg på plads med det hele, næsten :)

Skærmen blev en Philips 42 LCD 42PFL5603 til sølle 6500-
Det er en god kombi af min økonomi, kvalitet, størrelse og meget andet.
Lavede et vægbeslag på jobbet og mangler nu kun YouSee boksen, så kommer der ledningsskjuler om så det også ser pænt ud i mellemrummet, købte et TV møbel til 1100- i daels, det har virkeligt hjulpet i helheden.
Skærmen kører godt, virker ok, tekstTV lynhurtigt, skift mellem analog kanaler, ca 1.5 sek, skift mellem digitale kanaler ca 2 sek. Fin lyd, men klart bedre gennem anlægget, gode tilslutnings muligheder.
Ved dog ikke med min PC, det billede ser ikke så godt ud, bruger der phone stik, da det er det mit grafikkort har....
Tommy
Af Askov
Måske du skal ind i dine indstillinger for grafikkortet og stille den til den helt rigtige opløsning som din skærm har.
Så det hele passer sammen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke klemme mere end 1024x768 punkters opløsning ud af et kompositkabel, hvilket nok er grunden til at du får et grimt billede. Prøv lige at se hvad opløsningen står til i indstillingerne for skærmen (altså når du kører det over TVet). Hvis du ikke kan få sat enten VGA, DVI eller HDMI kabel mellem til PC og dit TV, så skal du ikke forvente mirakler på billedsiden.