Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Har netop købt mit første lcd fjernsyn.

Her i huset har vi analog TDC kabeltv.

Mit problem består i at billedet er digitaliseret at se på, samtidig flyder detaljerne ud.

Kan dette rettes og hvordan?

Vi har også en Panasonic plasmaskærm og her står billedet perfekt.
Brugeravatar
Af kthomsen
Der er desværre stor forskel på hvor godt forskellige fladskærme, især LCD, klarer et analog tv-signal. Panasonic har på det seneste været et af de fladskærme der har klaret det bedst.

Jeg kender ikke selv alle indstillinger på dit TV, men det bedste du nok kan gøre for at få et godt billede på din LCD er at få et digitalt signal.

Digitaliseringen....jeg tror du mener pixelering....kan være et signal problem, altså dårligt signal fra væggen eller for langt kabel. Men som du selv skriver viser din panasonic skærm billedet ok.
Af Steen.
Tak for svaret, jeg har været en tur i Elgiganten, og jeg kan se at når det kommer til detaljer på en lcd så dur et analog signal bare ikke. der er mange detaljer der går tabt eller flyder sammen, slør på ting der bevæger sig. Selv på meget dyre modeller.

Det er sørgeligt at et 15 år gammelt B&O CRT fjernsyn skal slå en lcd fra 2009, når det kommer til godt billede fra et analog signal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det hænger naturligvis sammen med, at analoge antennesignaler er skabt til CRT TV. 720x576 punkters analogt interlaced signal passer 100% til et katoderørs TV, hvorimod det er rent tortur for et fuld HD digitalt progressivt display. Det er ikke skærmen skyld, men herhjemme benytter vi blot stadig et signal, der slet ikke hører den digitale tidsalder til. Selv med digitalt TV, så er opløsningen stadig kun 720x576, hvilket nærmest er en hån mod ethvert HD-ready TV.