Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Davs.

Jeg er helt nu på dette forum :)

VI har lige købt en Plasmaskærm, men synes at når man f.eks. slår pver på Ekstern (Scart indgang), og man ikke har noget signal til så der bare er gråskærm, så kan man se spøgelsesbilleder fra det man tidligere har set - er det normalt - Der er især et BBC logo i bunden, som jeg ikke rigtig synes forsvinder - Er plasmaskærme godt nok så følsomme ??

Mvh Søren
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skulle ikke være et problem at spille på den. Hvis du følger vores anvisninger og måske lige kører den indbyggede screensaver på skærmen, så skulle dit burn-in gå væk igen.

Du skulle kunne finde en slags Burn-in-wiper i menuen på din skærm.
Af andeo
Har selv plasma og 80% af forbruget går på spillekonsollen, så du kan godt spille uden problemer. Husk at "køre den til" og det burn in der forekommer er hurtigt væk igen efter et anderledes signal, så du behøver ikke være urolig. Du skal blot være opmærksom på at det kan forekomme, men at det er yderst almindeligt...

men som yakken siger, læs lidt om det så ved du også hvordan du skal håndtere det
Af LaustsenDK
Mange tak for svarene :)

Jeg har nu kørt den Screen Cleaner, som renser for "gamle" billeder og det får det væk, men der kommer nyt med det samme - Har også skruet ned for kontrasten nu til under 50%, og slået Dynamisk kontrast fra, synes godt nok skærmen er meget mørk nu - skal man godt nok køre med det i 200 timer ??

Hvad kan der ske ved at man ikke køre "burn in" i 200 timer ?

Og hvor meget skal man passe på med at se den samme kanal i længere tid - her tænker jeg på at logoet brænder fast - vil da synes det er træls hvis man skal holde øje med om man nu har set tv2 i 3 eller 4 timer ;;) ??

På forhånd tak

P.s. Vi har købt den i elgiganten hvor der er 14 dages returret, og nu er jeg kommet helt i tvivl om en plasmaskærm overhovedet egner sig til normal tvbrug, eller man konstant skal passe på burn-ins (vidste åbenbart ikke nok inden købet). Ellers er vi rigtigt tilfreds med den
Af Nick_S
Der er skam ikke noget galt med plasma, slet ikke til normalt tv brug.
Du kan sagtens se TV ganske normalt, som du altid har gjort det, efter indkørsels (break-in) perioden på de cirka 200 timer.
Jeg har spillet samme spil i over 10 timer i træk på min plasma skærm uden at have nogen problemer den dag idag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mine forældres Samsung plasma-skærm får også det der hedder "retention" (det er ikke burn-in du beskriver - burn-in går IKKE væk igen) på trods af at den er flere år gammel. Det går dog væk igen så snart man skifter kanal. Det er ikke noget du bør bekymre dig om.
Af Demogorgon
jeg syntes godt nok det lyder ret "bøvlet" og ha en plasma skærm - frem for et lcd tv...
Brugeravatar
Af kthomsen
Demogorgon skrev:jeg syntes godt nok det lyder ret "bøvlet" og ha en plasma skærm - frem for et lcd tv...
Ikke mere bøvlet end et LCD med f.eks. back light bleeding osv.
Har aldrig haft problemer/lagt mærke til retention på mit panasonic plasma. Og jeg pauser ofte en film i længere tid (30min+)
Af sketchpad
Jeg tror det lyder mere end det ER bøvlet...

...jeg har selv Plasma på 400'time nu, og er blevet rigtig
doven med at slukke for skærmen ved Xbox-spil og skifte
til "16:9 og 4:3" format...og lader det bare "stå til".

Og guess what - der sker NADA! ;)