Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har lige brug for et godt råd !

Jeg skal købe en fladskærm til stuen på 46'' eller derover !
Det skal bruges til TV, film og spil. Budgettet ligger på ca. 15-20k.
Min. krav MPEG-4, DVB-C
Det skal op at hænge på væggen.

Samsung:
Flatpanels har anmeldt 8-serien (LE-40A866) - det eneste der bekymrer mig er at der foreslås at slå 100 Hz fra ved TV og film - er der grund til bekymring - og gælder det også for 46'' ? Afstanden til sofaen er ca. 4 m
Er dog ligesom anmeldelsen lidt ked af, at fjernbetjeningen virker så billig, men rigtig smart med den ekstra fjernbetjening som kan bruges, når der ses fjernsyn fra lang afstand fra f.eks. køkkenet (vi har integreret stue/alrum/køkken)

Sony:
Jeg har et Sony 32'' i soveværelset - overvejer derfor et Sony, men hvilket skal man vælge i den størrelse - og er det et bedre TV end Samsung ? Dog er Sonys ikke så smalt som Samsungs, men det er måske ikke så afgørende når det skal hænge på væggen ?
Er det stadig W4500 eller Z4500 serien som anbefales ?

Philips
Så har jeg i debatten læst om Philips Essence, med tilslutnings hub, hvilket er noget der tiltaler mig - desværre kun i 42''.
Synes ikke der ligger nogen anmeldelser af philips, hvordan er billedekvaliteten ifh.t. Sony og Samsung ?

Det var lidt om de forskellige mærker, som alle har flot design, men som alligevel adskiller sig efter smag og behag.

Men hvilket fjernsyn får jeg mest for pengene billedemæssigt og funktionsmæssigt ? - se iøvrigt mine spørgsmål under hvert producent.

På forhånd tak
Af Henning
Bør lige tilføje til ovenstående, at Plasma nok ikke er aktuelt, da stuen er meget oplyst, der er vinduer på 3 sider. Så vidt jeg har forstået skal jeg derfor vælge et LCD tv.
Af Rod1983
Hej Henning.

I min verden er Sonys w4500 serie det bedste lcd tv du pt kan få mht stærkt efterfulgt af Samsungs 7/9 serie med LED. Men vælger du et Sony går du ikke helt galt i byen ;). Du kunne også vente og se på samsungs nye 6, 7, 8 og 9 serie alle med LED backlight, forbedret panel etc. Er det billedkvaliteten du går efter bør du genoverveje et plasma fra panasonic :)

lidt links:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 116135.htm

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 922131.htm

http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 116135.htm

pøj, pøj
Af Sommer
Jeg synes nu også det handler lidt om hvad den skal bruges til.

Kunne godt se at min ikke havde 100hz da jeg så VM i håndbold - men heldigvis siger den slags mig ikke en skid. Til filmbrug kan 24P benyttes, og så kan du spare lidt basøre og - i mine øjne - få en flottere skærm ved en W4000 (som virkelig er ved at være godt nede i pris).

W4500 ville jeg heller ikke være blank for at tage (eventuelt vente til W5500) hvis du hovedsageligt ser fjernsyn eller ikke har mulighed for 24P.
Af Leviathan
Hvis det skal være LCD, vil jeg anbefale dig et med LED teknologi. Det bedste til prisen er Samsungs serie 7 med LED eller serie 9. Sonys X serie og Philips serie 9 med LED er begge for dyre efter min mening.

Ellers er der jo altid Plasma, hvor LGs PG6000 i 50" efter min mening lige pt. er det bedste tv til prisen. Du kan også altid finde rigtig mange herinde, som vil anbefale dig Panasonic Plasma også ;)

Rod1983: Samsungs nye serie er ikke med LED backlight, men med edge LED, hvad det betyder ift. ydelse må tiden vise. De hedder Luxia 6000, 7000 og 8000. Ingen annonceret efterfølger til serie 9 endnu. Men rygterne siger 9000 vil være med LED backlight modstat de andre og vil først en del senere end de andre
Af AJTHAnsen
Leviathan skrev: Samsungs nye serie er ikke med LED backlight, men med edge LED
Alle steder står der at det er LED. De ville heller ikke kunne lave dem så tynde hvis de ikke brugte LED. Det er vel at mærke 3. generations LED baggrundsbelysning fra samsung. EGDE-LED er måske måden som det er placeret på i fjernsynet. Men LED er det.

Der skrives at rummet som fjernsynet skal stå i er meget oplyst og det er grundet til at plasma ikke kommer i betragtning. Så burde samsung heller ikke komme i betragtning da de alle sammen er monteret med glasplade på fronten, og derfor giver samme genskin som et plasma.

Der er også SONY's EX1, den har samme tykkelse som samsung A866.
Af Nick_S
Giver AJTHansen evigt ret i at kan man ikke bruge plasma kan man så sandelig heller ikke bruge Samsung!
En A866 har mere genskind end en Pioneer LX5090H.
Og nu vi taler om denne Pioneer model, er jeg desværre tvunget til, på det stærkeste, at anbefale dig det TV da du på ingen måde kan få bedre billede med noget andet tv. Dog er TV'et uden DVB-C, så du skal naturligvis gøre op med dig selv om du kan leve med en ekstern boks til digitalt tv.

Kan du ikke det vil det bedste bud klart være Samsung PS50A766 - dog også plasma.

Mener du derimod at faren for reflekser i skærmen er for stor til at gå efter den bedste mulige billedkvalitet, er Sony W4500 i 46" klart et fornuftigt valg.

Bor du i Københavnsområdet kan du evt sende mig en privat besked, så kan du komme forbi "min" butik hvor jeg har LE46A866, Sony KDL 46 W4500 og Pioneer LX5090H udstillet. (Blandt mange andre naturligvis :))

Held og lykke med dit valg af TV.
Af Leviathan
AJTHAnsen: Hvor er det lige jeg skriver det ikke er med LED???
Jeg skriver jo lige netop at de er med LED, jeg ville bare lige rettet hvad Rod1983 skrev, mht at det skulle være LED backlight, der er stor forskel på Edge LED og LED Backlight!
Af AJTHAnsen
Leviathan skrev:AJTHAnsen: Hvor er det lige jeg skriver det ikke er med LED???
Jeg skriver jo lige netop at de er med LED, jeg ville bare lige rettet hvad Rod1983 skrev, mht at det skulle være LED backlight, der er stor forskel på Edge LED og LED Backlight!
Som jeg forstår det er LED backlight at LCD-panelet bruger LED som den primære baggrundsbelysning. Og du skriver direkte at den ikke har LED backlight. Men at den har Edge LED. Så bruger den jo netop LED som baggrundsbelysning :s
Men ved godt at Edge LED ikke giver mulighed for "local dimming" som jo netop skulle være fordelen med LED Backlight. Derfor opnår man ikke den bedre kontrast, men kun at den bliver mere strømsparende.
Selv i den artikel som der er her på flatpanels skriver de LED backlight, der burde måske tilføjes i den at de ikke har "local dimming".
Af Leviathan
For mig er det stadig ikke det samme :)

Edge lit LED sidder på kanterne af tv'et og LED backlight sidder bagpå, og kan derfor give local dimming. Men vi er jo stort set enige, det er LED det hele ;)

Om hvor godt Edge lit LED er må tiden vise, men jeg tror ikke på det er ligeså godt som backlight LED. Som jeg ser det har Samsung gjort det for at gøre skærmene tyndere og billigere. Design er Samsungs varemærke