Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Leviathan
Hej Flatpanels!

Jeg har fulgt med en del herinde på det sidste, og må indrømme at jeg er imponeret over, de gode råd I giver herinde!

Til sagen. De gamle skal have et nyt TV, og de er faldet over Samsungs nye serie 9 LCD tv. Især designet er de glade for, og de føler sig generelt mere sikre ved et LCD ift. et Plasma. (Burn in fare samt fare ved transport)

Jeg har altid selv været til plasma, men da jeg skulle sætte mig ind i dette nye Samsung serie 9 LCD tv, blev jeg imponeret over de gode reviews det har fået. Nogle hævder det er på højde med Panasonics PZ modeller ift. billedekvalitet og sortgengivelse. Kan det virkelig passe at LCD teknologien er nået så langt? Er LED virkelig blevet så godt?

Et andet spørgsmål er mere Samsung relateret: Hvad er forksellen på Samsungs serie 7 og serie 9 ift. panelteknologi, for hvis det er samme panel, ser jeg ingen grund for, at de skal investere de ekstra penge i et serie 9 tv.
Af Rod1983
Hej Leviathan

Skal man vælge et LCD idag så er det svært at komme udenom LED backlight. Dette skyldes at LED'erne kan slukkes helt så sort virkelig er sort! :) Dog er det pt under udvikling og derfor er der visse problemer med backlighten idet der er "halo-effekter" omkring lyse logo'er på en sort baggrund eks.

Men det korte og det lange er, at billedkvaliteten bliver løftet signifikant på et LCD med LED backlight, men om hvorvidt det kan sammenlignes med et plasma det ved jeg ikke. Men jeg synes billedet er bedre på mit pz85 end samsung 7 serie med LED'er ;).. Dog har jeg store forventninger til de nye 6, 7, 8, 9 serier der kommer fra samsung i år :p

Mht til 7 serien så er det en med LED og en uden og som jeg umiddelbart kan vurderer så er de meget ens. Se her:

http://www.samsung.com/dk/consumer/subt ... subtype=tv

mvh,
Rod1983
Af Leviathan
Tak for det hurtige svar Rod1983. Ja det ville nok være klogt at vente til de nye LCD-skærme fra Samsung, deres LED skulle være bedre her, så vidt jeg har kunnet læse mig frem til.

Det er altid svært at sammenligne 2 forskellige teknologier, dog overraskede det mig, at man er kommet så langt, at man mener, at en LCD skærm er ligeså god som de bedste fra Panasonic :)

Ja, jeg mente om Serie 7 med LED og Serie 9 var samme panel. Ummidelbart kan jeg ikke se forskel. Men derfor kan det vel godt være to forksellige?
Af Kratz
Det er nok også i høj grad en smagssag. Begge teknologier har deres fordele og svagheder.
Jeg vil til hver en tid foretrække Panasonic's plasma skærme, fremfor Samsungs LCD TV, også fra serie 7 og 9, men jeg ved flere her på siden vil være uenige.
Af Leviathan
Kratz skrev:Det er nok også i høj grad en smagssag. Begge teknologier har deres fordele og svagheder.
Jeg vil til hver en tid foretrække Panasonic's plasma skærme, fremfor Samsungs LCD TV, også fra serie 7 og 9, men jeg ved flere her på siden vil være uenige.
Jeg troede stort set alle herinde var enige om, at ingen LCD tv idag, kunne konkurrere med Panasonics bedste modeller mht. billedkvalitet og sortniveau? Interessant udvikling, at anmeldere begynder at skrive at LCD kan være med nu. Dog stadig et stykke til Pioneer, er de vist enige om i de reviews jeg har læst. Det bliver så lidt sværere for mig at argumentere for et Plasma, kan jeg høre ;)
Af henrik4223
Har selv købt et samsung 796, som jeg synes har en super billedkvalitet.

Jeg kender ikke så forfærdeligt meget til plasma, men jeg kan sige, at jeg ikke kan forestille mig en mere sort farve end den jeg har på mit tv - Den er absolut og fuldstændigt kulsort....:-)

Hvis man skulle kunne få en mere sort farve, så er jeg 100 % sikker på, at det udelukkende er noget man kan måle sig frem til med noget meget fint elektronisk måleudstyr - at man kan se forskel med det blotte øje, det tror jeg simpelt hen ikke på....
Af Kratz
Men, nu er det ikke kun et spørgsmål om sort...
Af lennon
Leviathan skrev:
Kratz skrev:Det er nok også i høj grad en smagssag. Begge teknologier har deres fordele og svagheder.
Jeg troede stort set alle herinde var enige om, at ingen LCD tv idag, kunne konkurrere med Panasonics bedste modeller mht. billedkvalitet og sortniveau? Interessant udvikling, at anmeldere begynder at skrive at LCD kan være med nu. Dog stadig et stykke til Pioneer, er de vist enige om i de reviews jeg har læst. Det bliver så lidt sværere for mig at argumentere for et Plasma, kan jeg høre ;)
Jeg ved ikke hvilke anmelddere,der sidestiller Samsungs LED LCD billedkvalitet overall med de bedste Pana Plasma ? Men mit indtryk er,at Sonys LED teknologi er noget mere vellykket end Samsungs og Philips. En ting er som nævnt gengivelsen af sort, noget andet er shadow details, og ikke mindst betragtningsvinkel, - som tilsyneladende forværres af LED. Til gengæld er så der noget at hente på strømregningen.
Af Leviathan
Nej de sidestiller ikke direkte Samsungs serie 9 med Pana plasma, men med de bedste plasmaskærme minus Pioneer. Ud fra dette sidestiller jeg det med Pana.

Som jeg har læst mig frem til, har Samsung nogenlunde ligeså god LED teknologi som Sony, mens Sharp har langt den bedste. Men deres highend modeller koster jo kassen!

Er der nogen, som kan svare på om serie 9 har samme panel som serie 7 LED? For synes serie 9 får langt bedre reviews end serie 7 med LED...
Af Morientes
Jeg BUMP'er lige den her op.

Hvad er egentlig forskellen på 7 serien med LED og 9 serien med LED?
Af Slake
Morientes skrev:Jeg BUMP'er lige den her op.

Hvad er egentlig forskellen på 7 serien med LED og 9 serien med LED?
Lige umiddelbart vil jeg tro, at 9 serien har alle features som DLNA og andet. 7 serien har i hvert fald ikke alle features.
Af Morientes
Ja ok.

Selve panelet - altså LED teknologien og det - er der vel igen forskel på?