Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LencoTB
Det lyder sku billigt. Hvor kan du se den før pris? Er det bare en du har kigget på før? Det er ikke til at finde nogle reviews af den på nettet.
Af cannavaro
Det er en ældre model, som er på vej ud af markedet, men stadigvæk en super-skærm til prisen. Mine erfaringer med denne skærm er begrænset, men har dog set den før, og leget lidt med den, og ummidelbart virkede den helt okay. Billedet var fint, via et digitalt signal, og Blu-Ray stod selvfølgelig rigtig godt. Sharp er måske ikke det mest kendte firma i DK, men de laver absolut nogle gode skærme. Men ellers har du jo 14 dages returret i Elgiganten, så den bedste måde er jo nok, at du tager skærmen med, og tester den under hjemlige forhold.
Af M-Sniper
Jeg kender lidt til tv'et...

det er basalt den samme som LC32RD2, samme teknologi i den.
måske kan du finde anmeldelse af denne skærm...

den har blot ikke optisk digital udgang men en analog... til lyden..

ellers synes jeg den er meget bedre end, sony 32v4000, philip 32pfl5403D/H, samsung le32a4xx moddellerne.

Enig med cannacaro om at sharp er lidt overset mærke i DK. Det ikke uden grund pioneer har valt sharp paneler i deres LCD tv...
Af omega2oo5
Jeg har selv lige været ude og se på det pågældende TV, det endte sågar med at jeg bestilte et (til afhentning Tirsdag, øv!) :D

Umiddelbart synes jeg selv det er et mega godt køb, sammenlignet med elgigantens udvalg i samme prisgruppe ihvertfald. Jeg så det dog kun med et AV signal koblet til og ikke med antenne, men der er jo fortrydelsesret hvis dette viser sig ikke at leve op til forventningerne.

Glæder mig ihvertfald til at se det hjemme og tage det lidt i brug, skal ihvertfald vende tilbage med mine erfaringer i næsten uge :D
Af omega2oo5
Nå en lille update på mine erfaringer, var så heldig at sælgeren fra elgigaten ringede lige efter jeg skrev herinde. Så nu har tv'et været i mine varetægt i godt døgns tid.

Nu har jeg fået det hjem og allerede udpakket ser det jo skide godt ud. Designet er exclusivt i form af piano sort ramme brudt af en sølv liste som definere højtalerne. Foden er enkel og i samme piano sorte look som rammen. I toppen er et fladt område med diverse funktions knapper, dette virker dog lidt kluntet iforhold til det blanke front parti. På den anden side så ser man ikke ret meget oven på sin enhed alligevel, det gør man for den sags skyld heller ikke på bagsiden som er ret kedelig med sit matte plastic.
Fjernbetjeningen er lille og ret funktionel, men vinder næppe nogle design eller innovations priser.

Nu sætter vi strøm til enheden, en diskret rød diode tænder i nederste højre hjørne som en dejlig afveksling fra nutidens blå dioder over alt. Når TV'et er tændt ændre dioden farve til grøn, men virker ikke distraherende under fremvisning.

TV'et sætter selv en auto søgning på den analog antenne igang og finder hurtigt mine 43 kanaler som bliver smidt ind som de dukker op. Menuerne er relativt lette at finde rundt i og ved et hurtigt kig i manualen er man helt hjemme i dem. Desværre ligner systemet også noget fra ældre tid, det er som sagt funktionelt men enormt kedeligt at se på.

Nu kan man endelig se på billedet og jeg blev utrolig overrasket over hvor godt billedet var på den analog tuner. Jeg lod TV'et stå i sin dynamiske opsætning og tilpassede kun et par småting. Den dynamiske opsætning virker ret godt, da den skruer ned for lyset når der er meget mørke på skærmen for at forstærke de sorte farver. Denne neddæmpning er hurtig, men stadig blød nok til at man ikke ser det.
Farverne er livlige på denne opsætning og sort vises ret godt uden den store "grøn/blå" antydning som tit plager LCD.
Tv'et er jo som sagt et 100hz og derfor kan man tydelig se en meget lav pixel responstid, hvilket reducere utrolig meget efterslæb ved hurtige bevægelser. Jeg har i denne sammenhæng kørt med TV'ets "TrueD" funktion, slået både til og fra. Denne funktion sætter helt enkelt flere billeder ind i billedet og dette resultere i mere flydende bevægelser. Funktionen kræver en smule tilvænding, men man får absolut det bedste billede med den slået til. Der kan dog forekomme en smule mørkere kant omkring bevægende personer/ting på lys baggrund når TrueD er slået til.

Den digitale Tuner har umiddelbart et noget kønnere design end den analog setup og man finder hurtigt den lille håndfuld kanaler der er på dette sendenet.
Billedet står også en smule mere klart på det digitale signal og her viser de 100hz samt TrueD ihvertfald sin værd.

Lyden er gennemgående også god uden kabinet rungen m.m. Det er ligeledes muligt at sætte flere parametre op så det passer ens foretrukne lydbillede.

Har testet både komponent og HDMI med min Xbox360. Billedet køre klart igennem på begge og TV'et følger fint med hurtige spil som Halo3, GTA4 m.m. Har ligeledes afprøvet at afspille en HD-DVD (Bourne Identity), som virkelig havde et klart billede og igen var der ikke problemer med bevægelser.

Er dog en smule skuffet over tilkobling af VGA fra lokal PC, det er nemlig ikke muligt at slå TrueD funktionen til ved denne port. Så jeg vil anbefale at man tilkobler PC via HDMI hvis muligt.

Men lidt som en konklusion på mine erfaringer. Jeg ville nok have valgt noget andet, hvis jeg skulle have givet 8000kr. (førprisen) for dette TV. Men til 3999kr. så er dette Sharp i absolut topklasse! og hvis man som jeg har kabelTV, så kan man sagtens undvære en MPEG4 tuner (TV'et har iøvrigt mulighed for opgradering med Common Interface).
Men som sagt, jeg anbefaler dette TV til den lidt nærrige forbruger som vil have et fuldt ud acceptabelt TV med mange features til billige penge, men tag ud i butikken for at se om det passer jer.