Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Jeg står i den situation at min trofaste 15 år gamle panasonic er afgået ved en dramtisk (og ildelugtende død) :(

Jeg er ikke den skarperste til TV teknologier, men har da læst op på det. Dog har jeg nogle spørgsmål og bekymringer.

Lidt om mine behov mm. Jeg har YouSee fra TDC med en boks til, og en Sony HD-optager RDR- HX780 ( kun DVB-T, såvidt jeg kan se).

Er det korrekt forstået at hvis jeg køber Panasonic 42" Plasma TH-42PX80 (som en af mine venner har) og jeg godt kan li, syntes billedet er godt, plus fin pris, så kan jeg ikke optage med min SoNy HDD, da ingen af dem har DBV-C? Eller rettere jeg vil kun kunne optage det program jeg ser?

Har jeg brug for MPEG4? SOm jeg har forstået det så er det nødvendigt hvis jeg skal se HDTV og nogle af de nye TV kanaler, der kommer senere?

Min bekymring gør som sådan på om Panasonic 42" Plasma TH-42PX80 er "fremtidssikret" i forhold til mine behov?
Alternativt har Pana noget i pipeline (og til hvilken pris)? Jeg er generelt fan af deres produkter. en evt v2 af PX80 med DVb-c med MPEG4 ville være helt super.

jeg håber i kan hjælpe mig lidt på vej, da jeg syntes det er lidt af en jungle. Jeg supplerer naturligvis gerne med flere oplysninger, hvis der er behov for det.

tak..
Brugeravatar
Af kthomsen
Tjek fokusartiklerne på flatpanels.
F.eks hvordan med digital signal:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676

Din HDD optager vil kun kunne optage/afspille TV signal i det format den har tuner til. Men du skriver jo selv du har en ektstern boks fra yousee, så du har sikkert analogt ud fra væggen uden boksen, hvilket vil sige du kan optage/se det analoge signal fra yousee på din HDD optager og se normal tv via boksen. Du kunne evt. vælge HD-boksen fra yousee med indbygget HDD optager. Så kan du optage i HD kvalitet!
Af jkrjkr
Tak for jeres svar.

Tør du give et bud på hvornår de nye modeller i handlen? De nye modeller ser ud til at have alt hvad jeg har brug for - er det ikke korrekt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Efter sigende skulle de komme engang i februar, men om det holder vand er svært at sige. Der er ikke nogen officiel udmelding om hvornår de er at finde på forhandlernes hylder.

Du får dog alt hvad du efterspørger i et TV, men det løser ikke problemet med din HDD optager. Selvom dit TV har DVB-C tuner med MPEG4, så ændrer det ikke ved at din optager ikke har det og da signalet til optageren ikke hives ud af dit TV, så kan du altså stadig ikke optage Yousee's kanaler digitalt - kun analogt. Dette er der ikke noget at gøre ved, da det er en begrænsning i din optager og ikke dit TV.

Som det nævnes, så har Yousee jo også en HD-boks med indbygget optager, som rent faktisk giver dig adgang til at optage DVB-C MPEG4 kodede signaler og endda også i HD. Med denne boks, så har du ikke behov for et TV med indbygget DVB-C eller MPEG4 - boksen klarer alt for dig.

Du skal huske på, at du ikke slipper omkostningsfrit ved bare at få et TV med indbygget DVB-C tuner. Du skal stadig have fat i en kortlæser til TVet, som koster ca. 600 kr.
Af jkrjkr
kanon tak for det!

Dvs at hvis jeg vælger at købe Panasonic 42" Plasma TH-42PX80 (som jeg nu så godt kan li:)) og lejer en HDboks (med HDDoptager fra yousee (til 59 per md)) så er alle mine problemer løst? og jeg har tilmed en Sony HDoptager i overskud
Og er det tilrådeligt?

Jeg har Yousee kabeltv (fuldpakke) OG en boks da jeg også har canal+ abo.
Min oprindelige tanke var at sætte youdsee boksen mellem "væg" og HDoptageren, da den så kunne agere DVB-C for HD'en. Om det er rigtigt vej jeg ikke:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jkrjkr skrev:Dvs at hvis jeg vælger at købe Panasonic 42" Plasma TH-42PX80 (som jeg nu så godt kan li:)) og lejer en HDboks (med HDDoptager fra yousee (til 59 per md)) så er alle mine problemer løst? og jeg har tilmed en Sony HDoptager i overskud
Og er det tilrådeligt?
Ja, den løsning vil virke perfekt. Når du i forvejen har en boks, så er der ingen krav til indbyggede tunere eller MPEG4.
jkrjkr skrev:Min oprindelige tanke var at sætte youdsee boksen mellem "væg" og HDoptageren, da den så kunne agere DVB-C for HD'en. Om det er rigtigt vej jeg ikke:)
Din boks kan kun sende signaler ud i enten et analogt scart-format, analogt komponent eller digitalt HDMI. Det er muligt at din HDD-optager kan optage fra scart-indgangen. Du kan dog ikke køre antenne-signalet igennem på den måde og for at få det digitale signal fra din Yousee-boks til dit TV, så skal det gøres via HDMI kablet (for at få HD). Dvs. du kan ikke "blot" sætte din HDD optager ind imellem og stadig få alle fordelene. Jeg kan ikke umiddelbart anbefale denne løsningsmodel.

Hvis du gerne vil beholde din Sony-optager, så kan du ligeså godt give den et separat antennesignal (du får analoge antennesignaler ind samtidigt med de digitale) og så køre boksen på sit eget kabel også. Det bliver dog lidt bøvlet, da du så skal holde øje med hvilken kanal optageren står på hele tiden før du starter en optagelse. Jeg ved ikke hvordan du har været vandt til at dette har fungeret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
E er Europæisk, så det er helt fint. Den kan også kaldes EA, hvilket igen er det samme.
Af jkrjkr
Tak for jeres kyndige rådgivning...

en 42" px80 er blevet bestilt på baggrund heraf...

Lige et til spørgsmål er en afstand fra sofa til skærm på 3,4 meter ok? eller skal jeg til at møbelere rundt?

(har prøvet den guide applet tingest herpå siden, men den fatter jeg hat af :(( man er jo kun glad amatør
Brugeravatar
Af kthomsen
jkrjkr skrev:Tak for jeres kyndige rådgivning...

en 42" px80 er blevet bestilt på baggrund heraf...

Lige et til spørgsmål er en afstand fra sofa til skærm på 3,4 meter ok? eller skal jeg til at møbelere rundt?

(har prøvet den guide applet tingest herpå siden, men den fatter jeg hat af :(( man er jo kun glad amatør
3.4m er helt ok, når det er 42" HD-Ready. Sidder selv ½m længere væk fra mit 42PX80. Det er kun når der er HD-kvalitetsudsendelser på HD-kanalerne at det er fedt at sidde 10cm fra skærmen!! :D
Af jkrjkr
Tak for dit hurtige svar..

Min bekymring gik egentlig på om jeg sad for tæt på så at de "dårlige" signaler blev for pixelerede
Brugeravatar
Af kthomsen
jkrjkr skrev:Tak for dit hurtige svar..

Min bekymring gik egentlig på om jeg sad for tæt på så at de "dårlige" signaler blev for pixelerede
hehe, nej bare rolig. Medmindre du har et dårlig analog signal sidder du ikke for tæt på.
1 måned efter du selv har fået 42" og digital/HD vil du selv være een af dem, der påstår at det aldrig kan blive stort nok! ;)