Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har netop bestilt et 42PZ85, selvom det irriterer mig at der ikke er indbygget MPEG-4 modtager. Jeg kan nemlig fint nøjes med de luftbårne danske kanaler, så derfor er MPEG-4 modtagelse ret vigtigt, særligt når der nu kommer de nye kanaler til efteråret. Jeg ved godt at der bliver lavet et CI kort som kan konvertere MPEG-4 til MPEG-2, men det betyder vel en kvalitetsforringelse.

Spørgsmålet er derfor: Tror I der kommer et reelt CI baseret MPEG-4 modtager kort i handlen?

P.S Jeg hader ekstra bokse og fjernbetjeninger!
Af J2NK
MPEG4-til-billedinformation er en temmelig krævende proces, hvilket er grunden til at større eksterne bokse er blevet brugt indtil videre - men det er jo ikke umuligt at noget teknologisk udvikling vil gøre det muligt, man kan forestille sig et CI-kort der stikker lidt ud.
Af nielssp
Det kunne da være fantastisk hvis det kunne lade sig gøre. Det gør ikke noget at kortet stikker lidt ud, da det sandsynligvis ikke vil være synligt umiddelbart. Du har givet mig lidt håb :)
Vil være meget ked af at skulle installere en ekstra boks i huset...
Af J2NK
Men man løber så ind i problematikken: Hvis man bruger CI pladsen til det kort, hvor skal Boxers kort så sættes ind?

I den nærmeste fremtid er en digital boks + universal fjernbetjening måske den bedste løsning.
Af nielssp
Ja, det vil ganske givet blive et problem for dem, der ønsker betalingskanalerne også. Jeg er dog fint tilfreds med de public service kanaler der er og kommer til rådighed, så jeg skal bare bruge et kort og en CI plads...
Af J2NK
TV2/DR1/DR2 lukker først MPEG-2 signalet i 2012, til den tid er det måske værd at se hvad der er på markedet af løsninger eller måske endda nogle nye TV, de leger jo med OLED, SED og Laser-tv, men ingenting er jo sikkert.
Af sketchpad
Jeg tror faktisk et Mpeg4 CI kort er på vej, i 2007 lavede
et selskab teknologien til det, læs bare:

http://www.design-reuse.com/news/16658/ ... p-np4.html

Og det skulle ikke forundre mig om at der allerede ER et
sådan kort derude, sandsynligvis med et chipkort interface
allerede i Pcmcia modulet OG dekoderen samlet på et sted, hvis
ikke - bliver det nok lavet snarest da der ville være STORE
penge at tjene på et sådant kort.
Af nielssp
Ja, det ser interessant ud, men er stadig usikker på om det reelt bare er en konvertering af MPEG-4 til MPEG-2, eller om det er et "rigtigt" MPEG-4 signal, der kan fremvises på skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Oprindeligt så havde Boxer meldt ud, at Neotion skulle fabrikere et kort der konverterede MPEG4 til MPEG2, så alle kunne være med til oktober. Desværre så ser det ud til at Neotion ikke har været i stand til at lave et kort der kan benytte lydformatet HE-AAC, hvilket er en forudsætning for DVB-T MPEG4 signalerne. Resultatet er således, at der ikke kommer noget MPEG4->MPEG2 modul indenfor overskuelig fremtid, med mindre andre firmaer træder til.
Af sketchpad
Eftersom teknologien er lavet - er det kun et spørgsmål om tid før kortet kommer under flere producenter.
Af sketchpad
nielssp skrev:Ja, det ser interessant ud, men er stadig usikker på om det reelt bare er en konvertering af MPEG-4 til MPEG-2, eller om det er et "rigtigt" MPEG-4 signal, der kan fremvises på skærmen.
Mpeg 2 og 4 er ikke et signal.

Det er en form for kompression, altså essentielt kun software, men det skal gå stærkt, så kortet skal indeholde en form
for dekrypterings hardware der er hurtig, specielt til HDTV formater.

Man kan måske istedet stille spørgsmålet om netop "dit"
TV's "grafik-kort/chip i din dekoder" vil være i stand til at
levere HDTV opløsninger, det er der jo til gengæld ingen
garantier for.
Af nielssp
Mpeg 2 og 4 er ikke et signal.

Det er en form for kompression, altså essentielt kun software, men det skal gå stærkt, så kortet skal indeholde en form
for dekrypterings hardware der er hurtig, specielt til HDTV formater.
Du ved helt sikkert mere om MPEG4 end jeg gør :)
Jeg har bare et ønske om at kunne modtage de kanaler, der bliver sendt MPEG4 komprimeret, UDEN kvalitetsforringelse. Håber du har ret i at et CI kort med chip bliver en realitet...

Om PZ85's grafikchip også er klar til opgaven...ja det er da også et godt spørgsmål. Troede ikke at det kunne blive et problem :o
Af dkscan
Hvis tv'et ikke har indbygget MPEG4-dekodning, så er den eneste reelle løsning en ekstern boks.
Diverse CA-moduler er kun lappeløsninger. Disse vil være baseret på konvertering af MPEG4 til MPEG2 og vil ud over et muligt kvalitetstab ikke understøtte HD.
En decideret MPEG4-baseret tuner i form af et CA-modul er ikke realistisk, da denne ikke vil kunne integreres i betjeningen af tv'et, hvor det jo er den indbyggede tuner, man betjener med fjernbetjeningen.