Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DKStoffer
Er ved at have besluttet mig for et 40" Sony.

Men er lidt i tvivl om Z4500 og W4500. Hvor meget mere får jeg ud af de 7000 kr. ekstra som Z4500 i øjeblikket koster i Fona.dk.

Hvor stor er forskellen på motionflow 200hz og 100hz? Synes at have læst herinde at det til tider med fordel kan slås fra?

Skal primært bruge skærmen til sport, Blueray og PS3
Af mortensen
sonycenter.dk
w4500 til 9995,00 kr.
Af DKStoffer
jep. Samme pris i Fona 9999,-
Af thomit
DKStoffer skrev:Er ved at have besluttet mig for et 40" Sony.

Men er lidt i tvivl om Z4500 og W4500. Hvor meget mere får jeg ud af de 7000 kr. ekstra som Z4500 i øjeblikket koster i Fona.dk.

Hvor stor er forskellen på motionflow 200hz og 100hz? Synes at have læst herinde at det til tider med fordel kan slås fra?

Skal primært bruge skærmen til sport, Blueray og PS3

Z4500 er testet hos HDTVTest.co.uk
De er av den oppfattelse at 200Hz kontra 100Hz MotionFlow ikke er verdt hva det koster.
Af Nick_S
Er du oppe i 17k eller des lignende kan du næsten få et Pioneer 5090h der ubetinget er det bedste tv på markedet.
Så er man i det prisleje bør man, i mine øjne, bestemt ikke overveje andet end dette tv da det ganske enkelt er i en klasse for sig.

Men jeg ville bestemt heller ikke vælge Z4500 fremfor W4500 på grund af 200 hz. (Dog ville jeg heller ikke vælge W4500 frem for W4000 da 100hz alligevel er noget jeg ville slå fra).
Af Kratz
Øh, nu kan det godt være jeg have misset pointen her, men hvorfor vil I vælge at slå 100Hz fra på W4500?. 100Hz kan bestemt ofte give flere problemer end det løser. De fleste jeg har snakket med (og i øvrigt mig selv inklusiv) mener dog, at for Sony er W4500 en væsentlig forbedring af W4000, netop på grund af 100Hz.
Nu har jeg endnu ikke set Z4500, men har hørt tilsvarende begejstrede udmeldinger her.

Jeg er dog også skeptisk overfor om denne model er 7.000 kr mere værd, og vil erklære mig enig i, at Pioneer LX5090 fortsat må være førstevalget i denne prisklasse.
Af TYBO
Har set den Z4500 og også W4500...de 100Hz og 200Hz giver et mærklig flow i billedet hvor det ser ud til at personerne på skærmen har unaturlige bevægelser. Svært at forklare men når jeg sætter mig foran sådan en skærm slår jeg altid 100/200Hz fra og ser det med 50Hz som er en del rare at se på.

Gå efter W4000 i stedet for spar kassen.

Eller tag ned i det lokale sony center og se hvad er bedst....synes absolut ikke at det er pengene værd.
Af DKStoffer
Men de 50hz på W4000 er vel ikke tilfredsstillende i forhold til at se sport - primært fodbold?

Og W4000 har vist heller ikke 24p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, W4000 har 1080p24 input og afspilning.
Af Rasmusapt
var meget i tvivl om dette og min kammerart købte et w4000 som var på lyntilbud til 6k mener jeg.. dog læste jeg på recordere at det var værd at give det ekstra for den nye model også pga forbedringen af motionsflow.. og for mig at det så er det da forkert at skive det ser unaturligt ud ?... jo højere en motionflow fjernsynet har des bedre liner det en rigtig bevægelse.. når du sidder og ser fodboldkamp er det sku pisse irretende at bolden ikke står skarpt sam når en spiller er i løb.. det er der man rigtig kan se hvad de 100 HZ gør i forhold til de 50 HZ
dog syntes jeg at 17k er alt for meget for at få en motionflow på 200Hz.. hvis man er billig til at give så mange penge så invister i Pioneer 5090h
Hvis det blot er for at få en høj motionsflow mener jeg LG har lavet fjernsyn med det til en meget billigere pris :D
Af telum
Du har ret i, at desto flere gange i sekundet billedet bliver vist, desto mere flydende, og dermed virkelighedstro, bliver det.

problemet er bare, at signalet kommer ikke med flere end 50 billeder i sekundet (50 hz) og derfor skal fjernsynet selv lave billederne der mangler med diverse billedbehandlingsalgoritmer. Halvdelen af billederne der vises ved 100hz er altså kunstigt lavet, og kan give et unaturligt billede (selvom det virker mere flydende).

Sony skulle så være en af de producenter der gør det bedst ift. de algoritmer der bruges.
Af -jacob
forskellen fra 50 tv til 100hz tv er større end forskellen fra 100hz tv til 200hz tv... Velatmærke når de kører med motionflow på max, men det er også der at du vil se flest artifakter, og det er der at "videoeffekten" som mange snakker om optræder.
Det interessante ved Z4500 er at du kan stille motionflow på standard, eller sågar lav, og STADIG få ligeså god opløsning ved bevægelser som W4500 med motionflow på høj.
Derved undgår du den såkaldte videoeffekt, men har stadig billedbehandling ved bevægelser.

Det skal så lige siges at der er mange der godt kan lide den effekt man får med motionflow på høj, nogle synes at billedet virker mere tredimmintionelt og skarpt, og noget SD bliver lidt mere HD like, så det er bestemt ikke kun negativt som de fleste på denne tråd giver udtryk for.
Det er en individuel mening, så det bedste er at se tv´ene i funktion, så du kan danne din egen mening.

Hvis du høre til dem der godt kan lide motionflow på høj, så vinder du ikke meget på at vælge Z4500 frem for W4500 bevægelsesmæssigt.

Ud over 200hz så har Z4500 indbygget subwoofer der giver en bedre bas, og derudover virker det ikke som om der er de samme problemer med CLOUDING som der er på mange W4500.