Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zesus
ca 80% taler om små burn-in mærker på deres lg50 61000 6900 og 7000... er det noget man skal regne med bar efter at se fx 4 timer på samme kanal selvom der kommer reklamer osv ?
Af sketchpad
Jeg kan ikke rigtig svare for de andre LG 50" modeller...

..men jeg kan svare for mit eget LG 50PG6000 som jeg har
haft i en 100-140 timer til nu.

Og svaret er kontant: Nej!

Jeg har set en 3 timer film på det, og ja...hvis man
kigger INTENST efter det (og tro mig, det er ikke noget
du gør efter 3 timer med film), vil det måske være der
ca 1 minut eller få sekunder så svagt at du skal virkelig koncentrere dig for at se det

Og så er det pist væk.

Og det med at 80 % taler om det, må være folk der ikke har
apparaterne og er bekymret for Plasma - ligesom dig, for
det er meget sjældent folk har seriøse problemer med dette.

Dem der har - er som regel 1-gangs plasma købere som
enten har kørt menuerne på DVD'en døgnet rundt og kørt
apparatet på fuld knald (uden strømsparing, høj lysstyrke etc). Disse problemer VIL ALLE plasmabrugere få dersom
de ikke passer på de første 100-200 timer.

Og løsningen er meget simpel:

Uanset hvilket plasma du køber, følg disse simple råd:

1) Skruv ned for styrken (til ca 50 %) de første 200
timer eller længere.
2) Spil, se film og hyg dig lige så tosset du vil.
3) Sluk for apparatet når du er færdig med det.
4) Får du noget der ligner "Image Retention" så kan
det "whitewashes" væk i løbet af kort tid, eller blot
"ses" væk med lidt film.

Det er et 99 % overdrevet problem.
Brugeravatar
Af kthomsen
Yes, sketch har ret.
Desuden tror jeg, at mange folk, der ikke er inde i begreberne, tror at IR (image retention) som giver små skygger af ting der har været på skærmen i flere timer uafbrudt, som menuer eller score fra spil osv., der normalt forsvinder igen efter få sekunder, kalder det for burn-in, som er noget der virkelig er brændt fast og kun nogle gange kan fjernes med intens whitewash.
Men for at få burn-in på en god plasma skærm skal man virkelig misbruge det, jeg mener, hvor mange folk vil lade sit tv stå med samme billede i mange timer? Så kan man ligeså godt slukke for skærmen og spare masser af penge!!
Normal tv kiggeri har logoer. Men det er sjældent disse logoer er der konstant i mange timer. Normalt kommer der en ny udsendelse på kanalen og der vil i nogle minutter være program- eller forbrugsreklamer. Så de er ingen problem på en normal god plasma.
Sorte bjælker i film: Medmindre du ser Ben Hur i slow motion, så vil din film vare max 3 timer. Det giver heller ingen fare for burn-in på en god plasma, og imens du skifter film er der ingen sorte bjælker. (Faktisk tror jeg ikke at sorte bjælker kan lave burn-in? Et spørgsmål til dem der er mere teknisk minded end mig. Jeg mener sort er vel "slukket" og bruger ikke strøm) :s

Sketch, var der ikke noget med at de andre LG modeller er bygget et andet sted end den PG6000 du har, og derfor var af en dårligere kvalitet?

Jeg kan kun tale for min Panasonic. Og jeg har aldrig oplevet problemer. Og jeg sætter den tit på pause ½ time med samme billede fordi den lille skriger og vil have noget grød midt i en god film! :p
Jeg har også stadig til gode at høre om nogen der har burn-in på en Panasonic PX eller PZ plasma.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
kthomsen skrev:Faktisk tror jeg ikke at sorte bjælker kan lave burn-in? Et spørgsmål til dem der er mere teknisk minded end mig. Jeg mener sort er vel "slukket" og bruger ikke strøm) :s
Jo, det kan de nu godt. Alt hvad der ikke bevæger sig, vil give en ujævn ælding af skærmfladen. Godt nok hedder det "burn-in", men dette kan også dække over det omvendte fænomen: At du har et område på skærmen der ikke ældes - dvs. de sorte bjælker. I dét tilfælde, vil du i stedet have højere lysintensitet dér hvor bjælkerne har været, hvilket er det modsatte af hvad der ville ske hvis du havde haft en hvidt logo hængende.

Bottom line: Alt hvad der ikke bevæger sig, vil skabe en ujævn ældning af skærmen, hvilket er essensen af burn-in.
Brugeravatar
Af Tobster
Hvor bange for burn in skal man være på Pio LX5090H ?
Er det i en helt klasse end ovennævnte hvad dette angår?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus kunne næsten ikke fremprovokere retention under vores test, så du bør nærmest slet ikke være bekymret for det. Burn-in er meget sværere at lave end retention er.
Af bantam
kthomsen har ret i, at der kan ikke komme burn-in, hvor der er sorte bjælker: Burn-in er i virkeligheden ældning af fosforen i de enkelte plasmaceller - og med alderen aftager forforens evne til at udsende lys, hvilket jo ikke sker, hvor der er sort.

Retention er et andet fænomen, som ikke direkte er relateret til ældning: Retention hænger sammen med, at der ophobes ladning i plasmacellerne, hvilket betyder, at cellerne efter at de have udsendt lys ikke falder helt på plads på "videosort" niveau, som for plasmapaneler er lidt over "absolut slukket" (bestemt af "pre-charge" spændingen på cellen) - men i stedet lander lidt under videosort: Man kan se, at det faktisk er "komplementærfarven", der indgår i retentionområdet: F.eks. vil der efter "hvid" være mere sort end videosort, mens der efter "skrap grøn" vil være en meget mørk "rød+blå", altså "magenta".

Det betyder, at man på nogle plasma-TV kan se en slags sorte skygger efter undertekster i 2.35:1 film o.l. Retention kan naturligvis også ses i lyse områder, da fænomenet er et udtryk for kortvarig "dovenhed" i de celler, der tidligere har arbejdet. Hvis man har set en 2.35:1-film eller en 4:3-udsendelse og skifter over på et 16:9-billede med f.eks. himmel eller hav, vil man kunne se, at cellerne er mere villige til at udsende lys i de områder, der kort forinden havde være mørke i lang tid pga. "bjælkerne".

Da der er tale om ophobning af ladning, vil forskellen forsvinde/udlignes ved at cellerne motioneres ved almindelig påvirkning - altså f.eks. skifte til en anden kanal, hvor cellen ikke længere skal vise en konstant farve: Egentligt sker der vel det, at de celler, der tidligere havde vist f.eks. sort i længere tid, nu bliver påvirkede og dermed ophober ladning og derved falder deres lysudbytte lidt. En (positiv) sideeffekt må da være, at de dermed kan komme længere ned i sort og dermed forbedre sortniveauet - men det er nok en lille effekt.

Jeg har ikke observeret retention-effekten på de seneste 9G Pioneer-plasma (i forb. med kalibrering, hvor man viser testfelter og måler på dem i længere tid ad gangen), hvilket jeg antager hænger sammen med, at disse skærme har så dybt sortniveau (jeg gætter på, at de kører med et meget lavt pre-charge-niveau - og sikkert kombineret med selve paneloverfladens karakteristik), at der ikke er stor/synlig forskel på celler, der er slukkede - uanset om det er med eller uden ladning efter tidligere påvirkning.

Flere gange har jeg set folk udtale, at retention-effekten aftager med tiden - hvilket formodentligt hænger sammen med, at fosforen ældes og dermed kan tænkes at give et bedre videosort-niveau pga. lidt sænket evne til at udsende lys.

Ældningen går stærkest i starten - og den blå forfor ældes hurtigere end den røde og den grønne. Dette er årsagen til, at man ikke skal kalibrere TV'et før ældningskurven er fladet ud, hvilket typisk sker efter 200 - 700 timers brug. Igen ser det ud til, at Pioneers skærme opfører lidt anderledes - det virker ikke som om de ældes så voldsomt og derfor kan kalibreres tidligere - måske er de ældet mere ab-fabrik end andre paneler...?

Retention og burn-in har således ikke nogen sammenhæng.
Brugeravatar
Af kthomsen
Wow!
Tusind tak for forklaringerne! :)
Af Zesus
okay man efter sådan en beskrivelse kan du se det... er det noget der irriterer dig? jeg forventer meget af LG506000 - 7000.. kan du se tydelige bjælker når filmen skifter scene? altså de viser en sort side i ca 2 sek. vil der forekomme hvis grønne etc. bjælker ?

et spørgsmål mere: Hvis jeg sætter tv på autosluk efter 3 timer og ser simpsons season 3 dvd 4. så vil menu'en stå i 2 timer, men stadig bevæge sig lidt. ( vil det give burn-in)
- Hvis man slukker sit tv efter 30 min og dvd'en står tændt i de næste 8 timer; vil der ske noget ?
Af bantam
Zesus skrev:okay man efter sådan en beskrivelse kan du se det... er det noget der irriterer dig?

Jeg har selv et Panasonic PX70, som ikke giver problemer...
Zesus skrev:kan du se tydelige bjælker når filmen skifter scene? altså de viser en sort side i ca 2 sek. vil der forekomme hvis grønne etc. bjælker ?
Det er aldrig noget jeg har bemærket - men jeg har desværre aldrig haft mulighed for at nærstudere et LG - kun Panasonic og Pioneer.
Zesus skrev:et spørgsmål mere: Hvis jeg sætter tv på autosluk efter 3 timer og ser simpsons season 3 dvd 4. så vil menu'en stå i 2 timer, men stadig bevæge sig lidt. ( vil det give burn-in)
- Hvis man slukker sit tv efter 30 min og dvd'en står tændt i de næste 8 timer; vil der ske noget ?
Igen - jeg ved ikke hvordan LG's TV håndterer den situation - her må nogle LG-ejere kommentere. Små bevægelser forhindrer i sig selv ikke burn-in, hvis der stadig er større dele af billedet, der er statisk og ikke bevæger sig.

Til den sidste del af spørgsmålet kan jeg dog svare "nej" - hvis der ikke er noget billede på TV'et kan der ikke komme burn-in...
Af dk_akj
Zesus skrev:okay man efter sådan en beskrivelse kan du se det... er det noget der irriterer dig? jeg forventer meget af LG506000 - 7000.. kan du se tydelige bjælker når filmen skifter scene? altså de viser en sort side i ca 2 sek. vil der forekomme hvis grønne etc. bjælker ?
Nej, aldrig.
Zesus skrev: et spørgsmål mere: Hvis jeg sætter tv på autosluk efter 3 timer og ser simpsons season 3 dvd 4. så vil menu'en stå i 2 timer, men stadig bevæge sig lidt. ( vil det give burn-in)
Mit PG7000 har stået med Mediapoortal menuen ( http://www.team-mediaportal.com/images/ ... ichome.jpg ) i 2-3 timer, det gav retention i 2 min, ikke andet.

Mvh
Anders
Af Zesus
Hvis man sætter pauseskærm på sit mediecenter efter 3½ time og automatisk slukning af tv hvis man ikke har pillet efter 3½ time... så vil burn-in stort set være umulig at få ? :) (tænker meget på hvis man sidder selv eller et par gutter og falder i søvn til en film... og så står der blå skærm eller tv2 kanal med den irriterende lyd :P... ( de 3½ time er pga jeg ikke ønsker en pauseskærm efter 2t 30 min inde i en go' film :)
Af sketchpad
@kthomsen,

Ja man bliver forhåbentligvis lidt klogere når man læser
en del af brugernes indlæg, og det jeg kan huske fra det
folk selv har erfart er at selv om det er en SERIE fra LG
er det langt fra sikkert at panelerne er produceret samme
sted, det har også noget med at holde prisen nede at gøre.

Og med serie mener jeg: 6000,6300,6500,6900...hvoraf iflg.
endel brugere der har skrevet herinde 6900 har et ringere
panel for at holde prisen nede selv om den kommer med
en intern harddisk rekorder (personlig synes jeg det er
for dårlig at LG gør dette), men jeg ved de kan det der
med at "spare".

Tag bare PG3000 modellen - den har faktisk mærkbar Image
Retention og Phospor trailing (som VIRKELIG ses når der
kommer end-credits) desuden larmer Omformeren ad h...... til.
Mens 50PG6000 har NADA af de problemer (og bedre design
tilmed).

Jeg bemærkede at brugerne skrev at 6900 modellen havde
"Tysk panel" mens jeg selv har "kigget indeni" min egen
6000 model - og den har et POLSK panel fra 10/2008, og
det står altså hammer godt.

Jeg kan også godt forestille mig at PG7000 modellen
(som er en Full-HD version af samme serie) slet ikke
er produceret på samme fabrik da det igen - er et
helt andet panel - da jeg aligevel HAR læst noget brok
fra folk omkring i forummet. De bruger muligvis samme
panel som i 50PG4500 som er en ældre Full-HD plasma
fra LG.

Der ligger en vis logik i det.
Af dk_akj
Zesus skrev:Hvis man sætter pauseskærm på sit mediecenter efter 3½ time og automatisk slukning af tv hvis man ikke har pillet efter 3½ time... så vil burn-in stort set være umulig at få ? :) (tænker meget på hvis man sidder selv eller et par gutter og falder i søvn til en film... og så står der blå skærm eller tv2 kanal med den irriterende lyd :P... ( de 3½ time er pga jeg ikke ønsker en pauseskærm efter 2t 30 min inde i en go' film :)
Mediaportal kan blanke skærmen efter X sekunders stilstand, dvs at XP's pauseskærm er slået fra og MP styrer det. Det kræver blot at det aktiveres, den var lige smuttet ifm opgraderingen til 1.0.0, heldigvis skete der ikke noget :-)

Anders