Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af talongo
Hej jeg har et LG PG7000 50 tommer. når jeg går tæt på 5-10 cm er det som om at der er en masse små grønne prikker (flimmer) på de mørke områder
er det normalt på 50 tommer ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Plasmapaneler har traditionelt set haft problemer med at gengive mørkegrå nuancer. Sort har været nemt, fordi det blot kræver, at man slukker en pixel, men en mørkegrå farve kræver et meget lavt lysniveau, osm plasmacellerne har haft problemer med at styre. Derfor bruger man i stedet en slags dithering effekt, hvor man hurtigt skifter mellem forskellige pixels for at opnå forskellige former for mørkegrå. Det er højest sandsynligt dette du bemærker.

Samsungs plasmaskærme gør det også. Panasonics også, men i lidt mindre udbredt grad. Bedst er Pioneer, som dog heller ikke har elimineret problemet.

Jeg går dog ud fra, at du typisk ser det på dårlige signaler (fordi farvefladerne i de mørkegråområder ofte er "grumsede" farvemæssigt) eller hvis du er meget, meget tæt på? Ses det også fra almindelig afstand?
Af talongo
Det er kun noget jeg kan se tæt på. skal det også være der når jeg ser dvd
Af bantam
Der KAN også være tale om en lille skævhed i kalibreringen af hvidbalancen.

En måde at kontrollere det på kunne være at bruge en test-DVD som f.eks. DVE eller den gratis ColourHCFR DVD (kan downloades): Vis en gråtoneskala og kontrollér, om der er en tendens til et grønligt skær - specielt for de mørke gråtoner.

Hvis der er grøn-fejl i gråtoneskalen er kuren en kalibrering - under forudsætning af, at det kan rettes.
Af bantam
Sidder lige og kigger i manualen til 50PG7000:

Ved du, om der inde i menuen under "PICTURE/Picture Mode/Expert 1 (eller Expert 2)/Expert Control" er stillet på "White Balance"?

Under "White Balance" er der mulighed for at udføre kalibrering af hvidbalancen - men det er svært at gøre uden kalibreringsudstyr.

Det er dog muligt, at du kan stille meget (!) forsigtigt lidt opad på RED BRIGTNESS og/eller BLUE BRIGHTNESS eller som sidste udvej lidt nedad på GREEN BRIGHTNESS. Manualen er ikke særligt detaljeret omkring "White Balance".

Husk, at man er på tynd is, når man stiller på hvidbalancen uden måleudstyr - så små ændringer er essentielle.

Husk at nedskrive de oprindelige værdier, FØR du retter noget.
Af talongo
Det lyder svært. Er jeg da den eneste der har det problem eller er det kun mit lg 50pg7000. er det noget der bliver svager med tiden det har kun kørt ca 20 timer
Af bantam
Hvis TV'et kun har kørt så få timer, ville jeg klart se tiden an. Mange plasma paneler ældes/modnes de første 200 - 700 timer.
Af sketchpad
Og så grønt da ligefrem O__O...

Jeg har selv 50PG6000 og har "grå" testet den, absolut
intet med balancen her, men den har også kørt over de 100 timer nu...

Og I expert menuen kan du jo også reducere "grønfarve" signalet...men gør det når du har et test-billede (f.eks et prøvebillede fra en eller anden tv kanal eller din computer)
Af PartyPhreak
Jeg har haft nøjagtigt samme problem på mit LG42PC55 fjernsyn

Tog et par billeder af det:
http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... G_1741.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... G_1744.jpg

Troede det var fordi mit VGA og antennekabel løb i en kabelkanal ved siden af bl.a. 220v, men en kammerat jeg har der reparerer bl.a. plasmatv sagde det var en fejl ved panelet og jeg sendte den til reparation.. Fik den tilbage hvor de havde skiftet nogle print osv, og nu gør den det ikke..

Så hvis det er et irritationsmoment, så få den afsted, LG har 3 års garanti og både afhenter og leverer igen... Dejlig nemt..
Af talongo
Så store syntes jeg ikke de er
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét der vises på billederne er heller ikke dithering-flimmer, men deciderede fejl på TVet. De to ting ser ikke ens ud.
Af talongo
Jeg har stadig grøn flimmer på mit pg7000. hvor langtid bliver det ved. der må da være ander der har samme problem eller hvad det nu er
Af bantam
Har du prøvet mit råd i indlægget pr. Man 12. jan 2009, 19:52?