Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af velsing
Hej.

Jeg har nu ejet mit PX80 37" i snart 3 uger, og har haft gang i den helt store opsætning til pc med lange hdmi/minijackkabler, til billede og lyd, og langt kabel til kabel-tv, og nu også dvb-t stueantenne fra Silvan, og lad mig konkludere et par ting først:

-Det er et fantastisk tv.

-15m hdmi fra pc, fungerer fejlfrit, og 1080/720 materiale står utroligt flot (dog med en enkelt linie der skiller billedet lidt ved hurtige bevægelser ca 1/6 ned, vandret fra toppen), men dette er ikke i alle film, og jeg tror jeg kan måske kan løse det ved at lege lidt med Refreshraten...

-Media player classic er bedste afspiller fra pc

-Lidt for kraftigt komprimeret filmmateriale der egentlig ikke er værd at se på, på min 24" Eizo pc-skærm, bliver på mirakuløs vis ret flot på tv'et, der også har en, endog meget god evne, til at udviske banding.

-Min gamle billige dvd med billigt kabel, gør det godt, og giver i ret godt billede.

-Mit i forvejen ikke for kraftige kabelsignal, der yderligere forringes med 20m kabel fra væg til tv, giver noget grumsede billeder (dette vil jeg løse med en signalforstærkerboks fra Brincks Elektronik til 375kr. Den skulle udvirke mirakler). Men er ellers ganske tåleligt at se på.

DVB-t stueantenne fra Silvan til 129kr, fanger de gængse kanaler ind på 'kvalitet 10' og det står perfekt, men jeg kan måske forestille mig at et kraftigt analog signal vil stå flottere.. -Synes personligt at der er lidt 'digital-fnidder' på dvb-t-signalet, -men ikke noget man ikke kan leve med...

Problemet er:

At når jeg har set noget fra pc'en via Hdmi, så forsvinder alle de indstillede tv kanaler, både på analog, og på dvb-t (digitale kanaler). Og søger jeg efter kanalerne igen, dukker de ikke op.
Den eneste måde jeg kan få dem tilbage på, er ved at hive hdmi-stikket ud, og resette tv'et til fabriksindstillinger, -hvilket jo også sletter alle mine presets for de enkelte indgange.

Det er p....irriterende, og jo ikke noget man kan leve med i hverdagsbrug.

Er der nogen med erfaring for denne fejl. Håber meget der er en nem løsning, evt software opdatering der kan løse det. For jeg ville være meget utilfreds med at skulle sende mit tv på 6-8 ugers reperation, når jeg ikke har haft det længere end 2-3 uger... :-(

Kender ikke lige Panasonics service niveau.

Jeg har i øvrigt købt tv'et hos Multimediaworld på Frederiksberg Allé.

Håber meget nogen kan hjælpe mig

Glædelig jul

Emil
Af red_martians
Hvis jeg husker korrekt, køre jeg på mit 42PX80 ved D-sub 72hz... det hjælper faktisk en del.. og flimmer er faktisk væk.
og mit er købt hos tapeconnection O-O
Brugeravatar
Af kthomsen
Har selv PX80, men har dog ikke problemet. Der er dog nogle stykker der har set det. Problemet er noget med at HDMI standarden ikke er fulgt fra det der bliver tilsluttet TVet, og så mister det kanalerne, hvis det tilsluttede er tændt når du tænder TVet, mener jeg. Men der er en tråd om det herinde du kan søge efter.
Prøv at tænde dit tv inden du tænder PCen.
Af sketchpad
Nu kender jeg ikke dit TV...

...men jeg husker da jeg købte mit Plasma TV for nogle
uger siden - så var den første TV jeg fik ind en DEMO
version der havde stået i Butikken...

...jeg havde samme problemer som dig, mistede alle mine
indstillinger efter f.eks 2-10 minutter (nåda - næsten
samme problem) ;)

Efter timer med "roding rundt" fandt jeg ud af at TV'et
stod i en såkaldt "SHOWROOM" mode.

Showroom mode fungerer sådan at butikkerne kan have
TV'et oppe at køre og at kunderne kan rode rundt med
indstillingerne uden at ødelægge deres setup ved
at automatisk returnere til de originale indstillinger
efter 2-10 minutter.

Så I service menuerne fandt jeg ud af hvordan jeg kunne
få den tilbage til "Home" profil, og så virkede det
bare fjong bagefter.

Måske det er samme problem hos dig? Se om du kan finde
service koderne på nettet netop for DIT tv...så kunne
det måske være det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er helt klart HDMI-problemet, som også er omtalt i mange andre fora. Hvis du hiver HDMI stikket ud og slukker dit TV og starter det igen, så kommer kanalerne igen - uden at du resetter TVet. Det er dog dit tilsluttede udstyr, som giver problemerne da en af enhederne ikke overholder HDMI standarden.
Af velsing
Tusind tak for svarene.
Og ja, det virker... Så jeg tænder bare tv'et først og pc bagefter, og problemet er der ikke :-)

Det kan jeg sådan set godt leve med.

jeg kører pt med et aldrende geforce 7800gt fra pc'en, med dvi-hdmi adapter. Kortet understøtter HDTV, men ikke det nye 'Pure HD', som man finder på de nyeste Nvidia kort, og som flytter al afspilningsberegning fra processor til grafikkort.

Jeg har kastet blikket og kærligheden over et semi-passivt kølet (og dermed stille..) Geforce 9600GT, med 1xHdmi 0g 1xDvi udgang. Det understøtter Pure HD, og sender også lyden med i digital form via hdmi kablet, som heller ikke behøver adapter, qua Hdmi-udgangen på selve kortet. Dermed vil jeg også kunne sende lyden med, og behøver kun et kabel, hvor jeg i øjeblikket har lyden med via et ekstra minijackkabel.

Jeg kan næsten kun forestille mig, at det også understøtter hdmi-standarden, og at problemet med de forsvindende kanaler dermed også elimineres .. :-)

Så, såsnart kreditkortet er kølet lidt ned efter julens eskapader, er der et nyt køb på vej, som formodentlig så fuldender setuppet :-)

Men tv'et, -det er bare en fornøjelse der synes at blive bedre og bedre for hver dag der går... :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan desværre ikke antage at et grafikkort med HDMI udgang vil klare dine problemer. Hvis du kigger rundt om på nettet, så opstår problemet på en ret omfattende type tilslutninger.