Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Axis
Hej
Nu skal det være, endelig skal underholdningen i stuen opgraderes, og det 26" fjernsyn fra 96, skal endelig på de evige jagtmarkeder.

Jeg har kigget list omkring og er endt på disse tre modeller:
Panasonic 42PX80, Panasonic 42Pz80 og Sony 40W4000.

Jeg har primært valgt de tre, da jeg kan fornemme (ikke mindst her i foraet), at det er creme a la creme inden for almindelig menneskers budget (for mig, højst 9000).

Jeg tænker selv at PZ80 vil være det bedste køb,da det har en bedre opløsning end PX80. Dette har betydning (og her kommer akilleshælen), da jeg på sigt skal have tilsluttet et medie center. Jeg er derfor lidt nervøs for burn-in -jeg kan seriøst ikke forestille mig noget mere ødelæggende for filmoplevelsen, end et fastbrændt windows logo (er til dagligt Linux bruger).
Anyway hvor bange skal jeg være for burn-in? Jeg regner med at have tv´et i godt 2 mdr. inden jeg får skrabet sammen til mediecenteret. Når jeg får mediecenteret tænker jeg at hvis jeg sørger for at have en pauseskærm kørende vil det vel hjælpe på det?
Jeg regner med at købe tv´et hos Getmore, da det er væsentligt billigere end hos Tapeconnection (vil jeg selvfølgelig hellere støtte, men det er også pænt dyre).

Det blev lidt langt, men det jeg no egentligt vil spørge om er:

Hvor bange skal jeg være for burn-in, når jeg bruger skærmen til medie center?
Gør det den store forskel om jeg har den store opløsning (PZ80) eller den knap så gode opløsning (PX80).

På forhånd tak
Af dk_akj
Ang mediecentret, hvorfor kører du det ikke bare på noget ældre HW og så på Linux ? Så kommer du langt billigere igang.

Anders
Brugeravatar
Af kthomsen
Axis skrev: Hvor bange skal jeg være for burn-in, når jeg bruger skærmen til medie center?
Gør det den store forskel om jeg har den store opløsning (PZ80) eller den knap så gode opløsning (PX80).
[/b]
På forhånd tak
Først. PZ80 har ikke kun en bedre opløsning men et bedre billede pga nyere panel med bl.a. bedre sort nuance. Så hvis budgettet er til det vil jeg anbefale PZ modellen. Vil du hellere komme tættere på at købe mediecenteret er PX modellen dog ikke et dårligt køb. Opløsningen har betydning hvis du sidder indenfor 2-2½m fra TVet. Ellers kan det menneskelige øje faktisk ikke se forskel, da det ikke kan se detaljerne på den afstand.

Ang. burn-in - Har du pauseskærm skulle der ikke ske noget.
Jeg har selv PX80 og bruger PC på den. Jeg har ikke selv set noget retention (jeg bruger de indstillinger som er anbefalet af flatpanels.dk i anmeldelsen af PX80). Jeg har haft det samme billede stående statisk i længere tid (1 time).
Det er mulig man kan se retention hvis man, efter at have et billede stående i et stykke tid, og så får en hel hvid skærm bagefter. Men så forsvinder det efter meget kort tid.
Selve burn-in tror jeg ikke du skal være bange for på PX eller PZ, medmindre du har børn/kone, der lader et statisk billede stå i mange timer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Axis skrev:Hvor bange skal jeg være for burn-in, når jeg bruger skærmen til medie center?
Med screensaveren så er du ret godt dækket ind. Retention kan forekomme, men burn-in er ikke noget der sådan lige forekommer - uanset plasma-model.

Mht. PX80 vs. PZ80, så er det ikke kun opløsningen der er anderledes på de to. Billedkvaliteten på PZ80 har fået et løft ift. PX80, så hvis pengene rækker, så er PZ80 at foretrække.
Af Axis
Tusind tak, det var lige de svar jeg havde håbet på :)

Ang. medie center, er ideen at min kæreste skal kunne leve med at det står i stuen + at jeg vil kunne køre hd film fra det, så derfor et nyt.
Grunden til at jeg nævner at der går lidt tid inden jeg får medie centeret, er at skærmen jo så kan blive brugt et pænt antal timer inden jeg skal køre mediecenter på det (kunne læse her på siden, at de første 200 timer er de mest kritiske).
Ang linux, skal det selvfølgelig prøves, men har hørt at det ikke virker så godt som Vista MCE -dette er ikke et spørgsmål, da jeg ved det er et andet forum :)
Jeg vil til gengæld gerne høre om det er fint nok at købe tv´et over nettet? Jeg kan jo se at der er en verden til forskel, rent prismæsigt. Er det ligesom andet hardware, at det bare er billigere, eller er der en hage?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er billigere, men nok også parallelimporteret. Det har betydning hvis du skal have det repareret, da skærmen skal retur til forhandleren, der så sørger for at sende skærmen til deres servicepartner. Med en skærm fra et Panasonic-Center hentes skærmen hos dig og fikses på et autoriseret værksted (givet at det ikke kan gøres på din adresse). Du får desuden 6 mdr. ekstra garanti hos et Panasonic Center, samt pixelfejlsgaranti. Der vil også typisk være tale om reklamationsret ved internethandler og ikke garanti i ordets egentlige forstand. Det er der ved køb hos en Panacenteret.
Af Axis
Tak for det!
Det er vrkelig super, at man får så hurtige og seriøse svar her i forummet -tak for det.
Brugeravatar
Af azrael
Der er sådan set allerede svaret på alle relevante ting, men jeg vil lige tillade mig at påpege, at en af de få ulemper ved Panasonics PZ-serie (full HD) er det betydeligt højere strømforbrug. Selvfølgelig gælder det også her, at plasma har et svingende strømforbrug, der er højest når skærmen viser det tætteste på et rent hvidt billede og lavest, når der vises det tætteste på et sort billede. Just FYI! :)

Og så kan jeg ikke dy mig for at nævne Panasonics nye NeoPDP modeller, der kommer på gaden fra næste år. Ultratynd, full HD, super billedkvalitet, og et halveret strømforbrug. Jeg savler allerede... :p
Af Axis
Azrael, det er bestemt værd at tage med! Tør du give et ca. bud på hvad det betyder i kroner og øre? - Jeg ved godt at det selvfølgelig kommer an hvad man betaler for el, hvor meget fjernsyn man ser, hvad man ser og indstillingerne på tv´et, men alligevel.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg er bange for, at jeg ikke kan komme med en prisansættelse for strømforbrug. TH-42PX80 får dog opgivet et maks. strømforbrug på 255W og et gennemsnitligt forbrug på 215W, mens TH-42PZ80 får opgivet et maksimalt strømforbrug på 385W og et gennemsnitligt forbrug på 324W.
Af Axis
Azrael, det er også fair nok! Det er et fint svar, hvis jeg vil vide det mere præcist kan jeg jo prøve at undersøge hvad jeg betaler for strøm.
Af red_martians
Hvis du finder at deres fjernsyn er for dyre plejer Tapeconnection at være til at snakke med ;-) Det har jeg da selv oplevet et par gange.

Hvad angår strømfobrug synes jeg at det lyder af meget. Har sparometer på min 42PX80 og her under V for vendetta ryger den sjældent over 100watt. Ved godt at den svinger en del, men 215watt lyder i mine øre helt galt. De må have testet den på dynamisk-indstilling eller noget.
Af Axis
Red_martians. Rart yderligere at få bekræftet at jeg ikke skal være så nervøs for strømforbruget.
Tjaa..Er lidt et dillema med Tapeconnection. Synes der er god service og vejledning, og er helt sikkert et sted jeg har lyst til at støtte. Omvendt må man sige at der er langt fra 5709 hos Getmore til 7999 hos Tapeconnection. Så ved jeg godt at det ikke er parallelimport hos Tape, meeeen alligevel.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg kan altså kun på det kraftigste advare mod at handle hos Getmore. Det går givetvis fint, indtil du har købt, men så må du hellere lave et menneskeoffer til din foretrukne guddom, for hvis der skulle gå noget galt med tv'et, så er du på skideren!

Nu ved jeg godt, at det er 500 kroner dyrere end Tape Connection, men har du overvejet at handle hos PP Radio. Det er en autoriseret Panasonic-forhandler og med i prisen får du levering samt opsætning af tv'et. Det kan næsten ikke være meget bedre!