Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af kthomsen
Jeg er blevet så træt af, at læse om folk der er sure over, at panasonic plasma tv bliver fremhævet i dette forum, når folk be'r om anbefalinger.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, hvad det er, at folk mener der er dårligt ved Panasonics plasmaskærme, af egen eller bekendtes erfaring, i forhold til andre tv. Husk design er en smagssag og svært at måle i en film.
Det ville være skønt at høre en begrundelse for, hvad det er der gør, at folk mener det er forkert, at fremhæve disse skærme for tiden frem for andre, og hvilket TV der skulle fremhæves istedet for, med en sammenligning af denne og panasonics plasma skærme. Husk ikke kun en plasma/LCD sammenligning som retention - sort niveau - genskin - mest naturlige billede - etc.
Hvad er det? Pris, billede, blue-ray afspilning, osv...?
Af SurfBoy
kthomsen skrev:Jeg er blevet så træt af, at læse om folk der er sure over, at panasonic plasma tv bliver fremhævet i dette forum, når folk be'r om anbefalinger.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, hvad det er, at folk mener der er dårligt ved Panasonics plasmaskærme, af egen eller bekendtes erfaring, i forhold til andre tv. Husk design er en smagssag og svært at måle i en film.
Det ville være skønt at høre en begrundelse for, hvad det er der gør, at folk mener det er forkert, at fremhæve disse skærme for tiden frem for andre, og hvilket TV der skulle fremhæves istedet for, med en sammenligning af denne og panasonics plasma skærme. Husk ikke kun en plasma/LCD sammenligning som retention - sort niveau - genskin - mest naturlige billede - etc.
Hvad er det? Pris, billede, blue-ray afspilning, osv...?
Du stiller et pænt og seriøst spørgsmål , "kthomsen" , så du har fuldstændigt fortjent at pænt og seriøst svar.

Min mening : Når jeg kommer her oplever jeg det lige som at komme på besøg hos min nevø "Audio Psykopaten" (hans egen humoristiske betegnelse om sig selv) hvor han så lige pludselig havde givet sig til at sidde og belære mig hele tiden om hvordan at mit anlæg ikke duede og at der måtte være noge i vejen med mig når jeg godt kan leve uden at kablet fra CD-spilleren til forstærkeren koster 3.000 kr. eller mere.
Nu , opfører han sig ikke sådan over for mig. Muligvis fordi at han forstår at mine ører er mere taknemmelige end han's , og han kan godt acceptere at jeg kan nyde musik selv om at min CD-spiller IKKE har kostet 20-30.000 kr. mit anlæg ikke xx.xxx kr. o.s.v , o.s.v. o.s.v. .

Men når man kommer her er der lige som meget lidt accept, rum og forståelse for at vi ikke alle ser lige dan på billederne og at nogle af os faktisk ville være tilfreds med billeder som I "mediterende-over-billedet-pille-frederikker" overhovedet ikke ville syntes var iorden. Og pladsen til at værdsætte netop en anden måde et opfatte tingene på eller opleve tingene på er nærmest lig nul.
For der er kun en ting der dur , Plasma , og plejer det ikke at være 42PX80 eller et eller andet i den dur der er den hellige gral for øjeblikket ?

Men det bliver altså ret irreterende og klaustrofobisk , og ikke afslappende og da især når en del af "Plasma fyrene" hidser sig op over ingen ting.

Hvorfor ikke bare diskutere Fladskærme og Fjernsyn på et andet niveau hvor andre syns-oplevelser og livs-anskuelser end jeres OGSÅ har sin FULDE berettigelse.

Muligvis at jeg prikker lidt til jer og sætter tingene lidt på spidsen men det er altså heller ikke helt forkert uanset om I kan lide det eller ej - og så kan I verbalt overfalde mig igen hvis det er det der skal til !!!!

Min mening.....
Ikke i fjendskab , ikke i specielt venskab , men en mening ....
og ikke for at være overlegen - og det kan IKKE andet end MISFORSTÅES :
Take or leave it......

Du fik dit svar... håber at du kunne bruge det til noget !

P.S.
Major Hint : Fjernsyns og billedoplevelse er en subjectiv ting , og I kan måske trænes til at kigge på visse detaljer hvor andre måske ser på det større billede. (not carved in stone: just meant as food for thought)

M.v.h.

SurfBoy
Af KingGuru
En lidt mere konkret ting var, at en kammerat og jeg var nede og kikke på fjernsyn (flere af slagsen) i Tapeconnection i sommers, da hans tv var stået af. og PX80 var sagen vidste vi bla herinde fra. så vi gik ned og kikkede på det, og det flimrede som man husker det fra 50 Hz fjernsyn i gamle dage.
igen en subjektiv mening, men ikke destomindre er der nogle der kan se dette problem med plasmaet.
jeg kunne kun se det på hvide områder, mens kammeraten kunne se det på mere af skærmen.. så .. forskel i opfattelse er der
Brugeravatar
Af kthomsen
SurfBoy skrev:
P.S.
Major Hint : Fjernsyns og billedoplevelse er en subjectiv ting , og I kan måske trænes til at kigge på visse detaljer hvor andre måske ser på det større billede. (not carved in stone: just meant as food for thought)

M.v.h.

SurfBoy
Jamen jeg er da enig i, at det for tiden er ret ensformigt. Men når folk i en tråd igen, igen og igen, spørger om hvad der er det bedste tv til et budget og brug til TV og film fra PC, og de igen, igen og igen får at vide, at det er et panasonic eller pioneer plasma hvis pengene rækker, er det jo fordi, at det eneste man kan måle er billedet og lyd, og tjekke antal ind og udgange.
Jeg og mange andre i hele verdenen, er af den opfattelse, at plasma fra pioneer er det bedste, men det dyreste. Havde det været på samme prisniveau som panasonic, havde vi aldrig hørt om panasonic.
Efter Pioneer, med budgetter i tankerne, er jeg og mange andre i hele verdenen også enige i, at panasonics skærme er værd at anbefale. Så det vil jeg blive ved med, indtil der kommer noget nyt der er bedre, om det så er pana, pio, samsung, lg, philips, sony eller Prosonic for den sags skyld.

Jeg mener det er umuligt at skulle anbefale et TV ud fra din opfattelse, at billedoplevelsen er en subjektiv ting.
Hvis vi ikke havde en fælles standard måling, som bl.a. bliver brugt til tests og som pioneer og panasonic bliver anbefalet ud fra, så kan jeg jo ikke vide hvad der er det rigtige for dig, og hvordan kan du så overhovedet lytte til andre, når du ikke ved om dine øjne ser billedet nøjagtigt som en andens øjne gør?
Med den opfattelse mener jeg, du ligeså godt kan lade være med at
spørge i et forum og købe et Denver eller Bush LCD nede i Brugsen.
Af SurfBoy
kthomsen skrev:Jeg mener det er umuligt at skulle anbefale et TV ud fra din opfattelse, at billedoplevelsen er en subjektiv ting.
Hvis vi ikke havde en fælles standard måling, som bl.a. bliver brugt til tests og som pioneer og panasonic bliver anbefalet ud fra, så kan jeg jo ikke vide hvad der er det rigtige for dig, og hvordan kan du så overhovedet lytte til andre, når du ikke ved om dine øjne ser billedet nøjagtigt som en andens øjne gør?
Med den opfattelse mener jeg, du ligeså godt kan lade være med at
spørge i et forum og købe et Denver eller Bush LCD nede i Brugsen.
Du misforstår mig lidt , gi' nu lidt plads !
Jeg siger ikke at I ikke kan anbefale hvad I har lyst til og jeg siger heller ikke at jeres erfaringer ikke er noget værd. Prøv at læse det jeg skrev een gang mere.
Det jeg mener er , TV/Fjernsyns oplevelse ER SUBJEKTIVT !
Det du går mest op i betyder ikke nødvendigvis mest for andre ! (jævnfør mit eksempel med min nevø)
Jeg kan ikke forklare det her for dig hvis du ikke vil se det eller ikke kan se det !
Jeg kan ikke foklare det nemt på nogen anden måde end dette :
Det nytter ikke noget at du altid insisterer på at stirre dig blind på detaljerne , engang imellem er du til at "back up and see the bigger picture" !
Jeg tror ikke at du vil være istand til at forstå/se hvad jeg mener (PÅ INGEN MÅDE nogen reference til din intelligens eller dine intellektuelle ever !!!) - det handler simpelthen om hvordan at man oplever/ser på ting ! Og det er det du skal se for at forstå hvor jeg vil hen - men problemet er at du "tilsyneladende" stirrer dig blind på detaljerne"

Jeg er ikke ude på at genere DIG og jeg ser ikke nogen grund til at du behøver at genere mig , men det hele handler altså om "virkeligheds opfattelse", "oplevelse" samt subjektivitet hvor du, tilsyneladende, gerne vil have en eller anden firkantet kasse at komme det hele i.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
90% af de forespørgsler der kommer herinde er ret løse og hedder noget ala "Jeg har X kroner. Hvad skal jeg købe?". Med sådanne sparsomme oplysninger, så er der ingen vej udenom en objektiv anbefaling og da må man nødvendigvis nappe en vare fra den liste, der betragtes som værende repræsentativ for de gode produkter.

De sidste mange år har objektive målinger af TVenes billedegenskaber oftest faldet ud til fordel for plasma-versionerne, hvilket har afstedkommet en hel del "konspirationsteorier" og tanker om "kultdannelser". Personligt synes jeg det er lidt hysterisk, for havde det været en hvilken som helst anden teknologi, der blev valgt som "toppen af poppen", så ville tendensen helt klart bare vendes imod dén teknologi i stedet.

Det forholder sig nu engang ikke sådan, at vi sætter os ned og bestemmer at Panasonic har det bedste billede og at vi fra nu af ikke gider skrive noget positivt om andre producenter. De anbefalinger, I kan læse i vore anmeldelser og awardsektioner, er baserede på erfaringer med TVene og vi må altså bare konstatere, at visse producenter formår at få et godt produkt ud af små penge.

Der er fuld forståelse for, at der findes andre produkter på markedet end "PX80" eller "PZ80", men hvis folk ikke vil have produktet med den bedste billedkvalitet anbefalet, så må de åbne munden og gøre det klart. Hvis billedkvaliteten er en sekundær parameter og design, indbyggede tunere, flotte fjernbetjeninger eller diskolys i rammen er noget man værdsætter på lige fod med en god sortgengivelse, så må man op af stolen og sige til!
Af martinlk
SurfBoy skrev:Det jeg mener er , TV/Fjernsyns oplevelse ER SUBJEKTIVT !
Jeg er ikke enig med dig. Rent faktisk *kan* performance af et TV måles. Her snakker vi bl.a. om sortniveau, shadow detail, korrekt gengivelse af farver, responstid osv. Det er præcis den pointe kthomsen fremlægger med f.eks. et Bush-TV fra Brugsen. Udsæt det TV for en objektiv bedømmelse, og anmelderne ville løbe bort i rædsel.
SurfBoy skrev:Det du går mest op i betyder ikke nødvendigvis mest for andre ! (jævnfør mit eksempel med min nevø)
Din nevø er hi-fi-entusiast, og jeg kan sagtens følge dig i at ikke alle har samme krav til deres udstyr. Denne pointe vil kunne retfærdiggøres hvis det var den dyreste Pioneer som gang på gang blev anbefalet herinde -- men det er det ikke. I sidste ende er det en vurderingssag hvor man holder egenskaberne for billedkvalitet op imod prisen, og så træffer en beslutning. Og netop her klarer Panasonics plasma-TV sig rigtig godt.

Jeg kan forstå at du bruger dit Samsung LCD-TV til computer monitor, og så er det da klart at et LCD er mere berettiget. Men for den gængse forbruger der bruger sit TV til at se levende billeder, så klarer Panasonic sig altså bedst. Der er selvfølgelig også andre faktorer/features der kan spille ind, men altså ikke noget kritisk man herinde har bedømt som værende manglende på Panasonics modeller (et eksempel er manglende MPEG-4-understøttelse).
Af SurfBoy
yakken skrev:90% af de forespørgsler der kommer herinde er ret løse og hedder noget ala "Jeg har X kroner. Hvad skal jeg købe?". Med sådanne sparsomme oplysninger, så er der ingen vej udenom en objektiv anbefaling og da må man nødvendigvis nappe en vare fra den liste, der betragtes som værende repræsentativ for de gode produkter.

De sidste mange år har objektive målinger af TVenes billedegenskaber oftest faldet ud til fordel for plasma-versionerne, hvilket har afstedkommet en hel del "konspirationsteorier" og tanker om "kultdannelser". Personligt synes jeg det er lidt hysterisk, for havde det været en hvilken som helst anden teknologi, der blev valgt som "toppen af poppen", så ville tendensen helt klart bare vendes imod dén teknologi i stedet.

Det forholder sig nu engang ikke sådan, at vi sætter os ned og bestemmer at Panasonic har det bedste billede og at vi fra nu af ikke gider skrive noget positivt om andre producenter. De anbefalinger, I kan læse i vore anmeldelser og awardsektioner, er baserede på erfaringer med TVene og vi må altså bare konstatere, at visse producenter formår at få et godt produkt ud af små penge.

Der er fuld forståelse for, at der findes andre produkter på markedet end "PX80" eller "PZ80", men hvis folk ikke vil have produktet med den bedste billedkvalitet anbefalet, så må de åbne munden og gøre det klart. Hvis billedkvaliteten er en sekundær parameter og design, indbyggede tunere, flotte fjernbetjeninger eller diskolys i rammen er noget man værdsætter på lige fod med en god sortgengivelse, så må man op af stolen og sige til!
Hallo ! Jeg er helt med på konspirations teorier for dem er der sgu' masser af gode og FULDT GYLDIGE grunde til at ha' , men jeg har (sgu') aldrig sagt at jeg mener at der er nogen konspiration her hos jer, ej heller har jeg tænkt det - og jeg tror heller ikke at I får retur-komission fra Panasonic eller noget i den dur !!!!!
At bruge udtryk som "Plasma kult er (sgu') da bare en sjov og nem måde at samle jeres adfærd og holdninger i et rammende udtryk (se selv hvor ophidsede nogle blev! - hvis du tror at det var/er fordi at jeg ramte forkert så tror jeg altså at du tager alvorligt fejl)

Med hensyn til dit "flotte fjernbetjeninger eller diskolys i rammen" så vælger jeg at over-høre/se den - du skal også ha' lov at ventilere lidt "frustration" - eller hvad det nu var.

Med hensyn til det andet du skriver så :
Sorry !!! , "Yakken" , jeg er nød til at anbefale jer en "Guru meditation" over mit ovenover skrevne svar (2) til "kthomsen" .
For jeg tror ikke rigtigt at I fanger essensen helt og jeg ved ikke om jeg kan skrive det bedre heller (??)

(Sorry bliver nød til at smutte - skal lige ud at handle ! - Will be back later....)

M.v.h.

SurfBoy
Brugeravatar
Af kthomsen
SurfBoy skrev:Sorry !!! , "Yakken" , jeg er nød til at anbefale jer en "Guru meditation" over mit ovenover skrevne svar (2) til "kthomsen" .
For jeg tror ikke rigtigt at I fanger essensen helt og jeg ved ikke om jeg kan skrive det bedre heller (??)

(Sorry bliver nød til at smutte - skal lige ud at handle ! - Will be back later....)

M.v.h.

SurfBoy
Jeg tror udemærket jeg forstår hvad du skriver, men jeg kan jo bare vende den om og sige, at du heller ikke forstår hvad jeg prøver at formidle.
Og hvad angår dine bemærkninger om plasma og mig, så må jeg lige fortælle at jeg for bare 2½ år siden var Pro LCD, netop pga. retention og burn-in faren på det tidspunkt.

Anyways, det du siger er, at der er mange ting der spiller ind i et køb af f.eks. et TV. Og jeg giver dig fuldstændig ret. Men de ting er noget folk må og skal gøre op med sig selv og ikke noget jeg skal prakke dem på.

Jeg kan og vil ikke rådgive over hvad de synes er lækkert i netop deres hjem når vi taler design, rådgive om jeg synes de skal tage et Samsung LCD TV når de har et samsung anlæg, eller for den sags skyld rådgive om det for dem er bedre med en MPEG4 tuner end et mere naturligt billede.

Det eneste jeg kan rådgive om er facts og da er Panasonic Plasma og Pioneer Plasma hvad der bør anbefales, når der bliver spurgt hvad det bedste tv på markedet er og hvad det bedste tv til ca. 6000 kr. er.

Begynder jeg at rådgive om subjektive ting, ja så risikerer jeg at anbefale ting, som andre subjekter, når de modtager deres tv efter min anbefaling, per selvsyn ikke er enige i, da de har et andet syn et mit!
Af Beaviz
Dårlige ting ved Panasonic plasma:
- Manglende DVB-C
- Manglende MPEG4 understøttelse
- Fjernbetjening rækker dårligt og skal peges direkte mod modtager
- Genskin
- Lyd (i hvert fald PX80)
- Manglende split når der bruges text-TV
- Ingen EPG

Ingen af disse ting er dog kommet bag på mig, og er da også selv en ovenud tilfreds 42PX80-ejer!
Af martinlk
Beaviz skrev:- Manglende split når der bruges text-TV
Hvad mener du? Man kan sagtens se tekst-TV og levende billede samtidigt på PX80. Jeg mener du skal trykke på menu-knappen når du ser tekst-TV for at få muligheden for at aktivere det.
Af Kratz
Nu ved jeg godt emnet er Panasonic, men vil godt gøre et lille sidespring.
Var nogle af jer til Hifi messe i københavn her i weekenden?
Det var jeg. Pioneer havde etableret et Kuro rum med lækre produkter :)
Heriblandt var der en væg med Kuro TV, LCD såvel som plasma. Pioneer's LCD TV bliver der set frem til med spænding, og forventningerne er tårnhøje. Og det er der god grund til! Det er et imponerende billede de kunne fremvise. Jeg har desværre endnu ikke set nogle officielle anmeldelser af disse TV, men er overbevist om de kommer til at klare sig godt.
Jeg gik i begejstring fra det ene LCD TV til det næste indtil jeg nåede LX5090...
Her blev det klart hvorfor ingen LCD TV fortsat ikke kan hamle op med de bedste plasma. Det der før så sort ud var nu pludselig gråt. Farverne var ikke lige så klare, kontrasten dårligere og helt generelt var LX9050 bare bedre på alle punkter!
Det er simpelthen uden for min fatteevne hvis nogen personer med normalt syn seriøst kan synes LCD TV'ene står bedre end nævnte plasma.

Nu er Panasonic ikke på højde med Pioneer, men efter at have set rigtigt mange TV før jeg købte min PZ800 mener jeg med god samvittighed jeg kan stå ved mine Panasonic anbefalinger som et mere prisvenligt alternativ til Pioneer (eller hvis man som jeg ikke har plads til et 50 tommer plasma).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Kratz skrev: Heriblandt var der en væg med Kuro TV, LCD såvel som plasma. Pioneer's LCD TV bliver der set frem til med spænding, og forventningerne er tårnhøje. Og det er der god grund til! Det er et imponerende billede de kunne fremvise. Jeg har desværre endnu ikke set nogle officielle anmeldelser af disse TV, men er overbevist om de kommer til at klare sig godt.
Ud over, at jeg er enig i dine yderligere betragtninger, så kan jeg nævne, at jeg har Pioneer KURO LCD-TV i 46 tommer stående lige i øjeblikket. Anmeldelsen er online indenfor et par uger. 8)