Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Senior03
SurfBoy skrev:
Senior03 skrev:Både og :p

Jeg ved ikke helt omg jeg virkelig mangler alle de ting som det samsung der har, men på den anden side har jeg fået meget information om det, såååå.. hmmmmmmm :/

Tror bare at jeg venter til jul/januar udsalg og ser priserne på det tidspunkt, medmindre du har et insidescoop :P
Jeg syntes at det lyder som en ægte Senior03 beslutning , altså en god ide at ikke at købe over hals og hoved , blot man så ikke ender med at købe et eller andet totalt inferiørt på udsalg bare fordi at det er billigt. Men det kan jo være at du ser et godt tilbud allerede imorgen - hvem ved. Held og lykke med dit køb uanset hvornår det finder sted og hvad du køber !
Du behøves skam ikke at uddøbe, : p
Tak for din hjælp 8)
Thor-thor skrev:Som jeg læser det du skriver, " god billedkvalitet, til fornuftige penge" bør du overveje Panasonic 42PX80.
Den er nok den skærm der får mest ros i prisklassen og det er ihvertfald en stor forandring fra dit 28" CRT. Det kan findes fra omkring 6k.
Ser nemmere på det, tak :)
Af SurfBoy
Thor-thor skrev:Som jeg læser det du skriver, " god billedkvalitet, til fornuftige penge" bør du overveje Panasonic 42PX80.
Den er nok den skærm der får mest ros i prisklassen og det er ihvertfald en stor forandring fra dit 28" CRT. Det kan findes fra omkring 6k.

Al ære til jer fra "Plasma kulten" - jeg er sikker på at Plasma har sine fordele. Men med al respect for "Plasma kulten" og din mening så syntes jeg altså (bare min personlige mening) at det er et dårligt forslag at foreslå et Panasonic 42PX80 .
Panasonic 42PX80 har altså ikke en højere opløsning en 1024X768 (på trods af at en anden på denne side beskriver det som "fuld HD") , så jeg syntes at det vil være at kaste gode penge efter dårlige.
Blu-Ray er effektivt blevet slået fast som efterfølgeren til DVD. Ganske vist "truer" de allerede nu med at HDTV og Blu-Ray vil blive erstattet af "højere opløsninger" inden for en kortere årrække, men indtil da mener jeg at det at købe noget der er under "Fuld HD" (1920X1080) vil være fuldstændigt spild af penge.
Når Quad HD kommer vil det mest sandsynligt kunne afspille de Blu-Ray diske folk har anskaffet. (Almindelig DVD er nu at sammenligne, i forhold til Blu-Ray, med VHS's situation/position da DVD kom på markedet)
Hvad mere er så "truer" de allerede nu med endnu højere formater som Ultra High Definition Video , så jeg tror at det kan siges med sikkerhed at de højere formater er kommet for at blive !
(Se også dettte billede af Ultra High Definition Video's opløsning i forhold til lavere opløsninger)
Et format på 1024X768, som Panasonic angiver for 42PX80 på deres hjemmeside og som kan ses på DVDpriser.dk, er totalt fuldstændigt inferiørt uanset at I kan se nogle flotte billeder på skærmen sommetider.
Vi er alle i den situation at hele industrien tager os ved bagen for "mammon's" skyld og de har tænkt sig at blive ved så længe at de får lov til det.
Men altså det korte af det lange det er at markedet de kommende år vil blive dækket med løsninger beregnet til Fuld-HD (se evt. HDTV) både med opskalerende (til 1080P) almindelige DVD-afspillere og Harddisk-optager-DVD-afspillere og alle de Blu-Ray afspillere (til 1920X1080 , 1080P film) som de skal ha' smidt i hovedet på os.
Så hvis manden skal købe inden for 2 til 5 år så vil han være bedst tjent med at kunne "hygge sig" med fuldt "Fuld-HD" kompatibelt udstyr der kan klare 1920X1080P hele vejen igennem. !!!
At han så senere igen, igen kan få lov til enten at sidde og føle sig fattig eller at sidde og afspille sine da lav-format Blu-Ray diske på en endnu højere format afspiller, vil ikke ændre på at der imellemtiden vil blive serveret Blu-Ray og "HDTV" for ham som man før har serveret DVD og analog TV .

"just my 2 cents (of opinion)"

Ikke ude på at genere jer - tvært imod !
(og)
Med venlig hilsen

SurfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har tæsket den her "fuld HD" vs. "alm. HD" igennem så mange gange, at det efterhånden er lidt trættende. Ja, du får højere opløsning med fuld HD, men det kræver jo at du rent faktisk sidder tæt nok på TVet til at kunne se forskellen.

Fuld HD er ikke vejen til evig lykke og flere blindtests har vist, at hovedparten af folk ikke kan se forskel alligevel når de ser på TV med og uden fuld HD (givet at opløsningen er den eneste variable!). Vi har før henvist til vores egen artikel om siddeafstand vs. skærmstørrelse, hvor fuld HD diskuteres:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

og ligeledes kan man med fordel læse vores købsguide, som også tager fat i nogle af de emner, der måske er vigtigere at fokusere på end opløsningen af TVet:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

PZ80 er jo også allerede foreslået, som har fuld HD opløsning, hvis det er et absolut must. PZ80 har desuden en bedre billedkvalitet en PX80, men det er IKKE pga. opløsningen!
Af brfcjon
Og lige for at knytte en kommentar i forlængelse af Yakkens opsummering:

Selvom der kommer super HD eller hvad man skal kalde det er det for det første noget ud i fremtiden og der har man sikkert sikftet fjernsyn alligevel og for det andet - og nok mere vigtigt i denne sammenhæng - vil du som TV-kigger stadig have gavn af det bedre inputsignal som Full HD giver.

Læs evt. den gode artikel yakken henviser til eller artiklen "1080p er fedt" tror jeg den hedder på recordere.dk.

Konklusionen er at det der med HD langt fra er det vigtigste parameter (hvis overhovedet værd at beskæftige sig med) i den størrelsesorden vi snakker om her.

Vælg et TV der opfylder dine præferencer. Hvis det er vigtigst det ser fedt ud når det er slukket skal du vælge et, hvis det vigtigste er at det skal give et godt billede skal du vælge et andet og hvis pris er en faktor skal du vælge et tredje.

kr. for kr. får du pt. ikke bedre end Px80, men der findes TV der er pænere, tv der giver bedre billeder og har flere features.

Personligt synes jeg det hvide Sony der var på forsiden for nyligt ser ret fedt ud i forhold til features- men det var vist også noget dyrere.

Anyway - god weekend=)
Af SurfBoy
yakken skrev:Vi har tæsket den her "fuld HD" vs. "alm. HD" igennem så mange gange, at det efterhånden er lidt trættende. Ja, du får højere opløsning med fuld HD, men det kræver jo at du rent faktisk sidder tæt nok på TVet til at kunne se forskellen.

Fuld HD er ikke vejen til evig lykke og flere blindtests har vist, at hovedparten af folk ikke kan se forskel alligevel når de ser på TV med og uden fuld HD (givet at opløsningen er den eneste variable!). Vi har før henvist til vores egen artikel om siddeafstand vs. skærmstørrelse, hvor fuld HD diskuteres:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

og ligeledes kan man med fordel læse vores købsguide, som også tager fat i nogle af de emner, der måske er vigtigere at fokusere på end opløsningen af TVet:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

PZ80 er jo også allerede foreslået, som har fuld HD opløsning, hvis det er et absolut must. PZ80 har desuden en bedre billedkvalitet en PX80, men det er IKKE pga. opløsningen!
Jeg har brugt Flatpanels.dk længe og har masser af respekt for jeres meninger og guider og syntes generelt at I gør et godt arbejde og driver et "fedt" sted (og jeg har en mail fra 2006 fra Rasmus fra Flatpanels.dk der beviser det). Men det ændrer jo ikke på at jeg her vist kom til at træde dig over "kloven" .

Jeg er sgu' da mindst lige så træt af "Plasma kulten's" evige "vi ved bedre" og de endeløse diskussioner om "Plasma v.s. LCD" , men hvis du havde taget dig tid til at læse hvad det egentligt var at jeg havde skrevet så var min pointe, som før skrevet, at hvis manden skal købe inden for 2 til 5 år så vil han være bedst tjent med at kunne "hygge sig" med fuldt "Fuld-HD" kompatibelt udstyr der kan klare 1920X1080P hele vejen igennem. !!!

Jeg er ikke ude på at "krige" med jer "Plasma fyre" , som jeg skrev "jeg er sikker på at Plasma har sine fordele" så jeg forstår altså ikke hvorfor at du "lægger fra land" i den grad du gør.
Jeg havde en pointe som jeg fremlagde , på mest muligt høflig vis, så jeg er altså lidt træt af din reaktion - moderator eller ej !

Stadigt : Med venlig hilsen

SurfBoy
Af Thor-thor
Hvad sker der surferdreng?
Nu har du i alenlange indlæg reklameret for Samsung, som det eneste der er værd at eje, uden at nogen har modsagt den mildest talt tvivlsomme påstand.
Fordi man så skriver at trådstarter bør overveje PX80 skal man lige sættes på plads eller?

Som Yakken skriver er Fullhd ofte fuldstændig ligegyldig medmindre man sidder meget tæt på skærmen idet man alligevel ikke kan se forskel.

Derudover er det jo begrænset, hvor meget fullhd input man kan få (også i den fremtid der bliver aktuel inden man formentlig alligevel har skiftet skærm). Det er jo kun BD film der er fullhd. HDtv sendes "kun" i 720p ligesom spil på PS3 også er 720p.
Så jeg synes faktisk at der kan være mange gode grunde til at "nøjes" med et godt HDready fremfor et "jævnt" fullhd tv.

Så fint nok at du er Samsungfan, men det ændrer ikke på at man med Panasonic får bedre billedkvalitet!
Af SurfBoy
Thor-thor skrev:Hvad sker der surferdreng?
Nu har du i alenlange indlæg reklameret for Samsung, som det eneste der er værd at eje.
Fordi man så skriver at trådstarter bør overveje PX80 skal man lige sættes på plads eller?

Som Yakken skriver er Fullhd ofte fuldstændig ligegyldig medmindre man sidder meget tæt på skærmen idet man alligevel ikke kan se forskel.

Derudover er det jo begrænset, hvor meget fullhd input man kan få (også i den fremtid der bliver aktuel inden man formentlig alligevel har skiftet skærm). Det er jo kun BD film der er fullhd. HDtv sendes "kun" i 720p ligesom spil på PS3 også er 720p.
Så jeg synes faktisk at der kan være mange gode grunde til at "nøjes" med et godt HDready fremfor et "jævnt" fullhd tv.

Så fint nok at du er Samsungfan, men det ændrer ikke på at man med Panasonic får bedre billedkvalitet!
Jeg ved det ikke ? - Hvad sker der Thor dreng ?

Jeg har overhovedet IKKE sagt at manden ikke skal købe Plasma - kunne ikke falde mig ind - jeg ved at emnet er dynamit et sted som her.

Samsung fan , ja og nej , men meget ved siden af alligevel , jeg skrev jo til ham at han muligvis fik mere for sine penge, hvis han vil have MPEG4, ved at købe et godt Sony tilbud.
Jeg har på intet tidspunkt overhovedet direkte kritiseret andre mærker - gider du lige at kigge efter ? - tak !
Jeg har bare brugt så meget tid og læst så mange manualer for at finde en monitor med tuner ellere et TV der kan bruges som monitor , og essencen i det jeg har skrevet, omkring Samsung, er at hvis man vil sætte sin PC til sit fjernsyn så syntes jeg at Samsung generelt er overlegne i deres egenskaber , der er andre mærker med visse modeller der er OK til fjernsyn som monitor brug men Samsung har generelt greb om det der i deres fjernsyn . Og så kan I snakke om jeres 1024X768 fjernsyn lige så meget I vil , jeg sidder med et 40" på 2 meters afstand så jeg ved altså godt hvordan et TV billede ser ud , tak !
Udover det så har Samsung i teorien , som jeg har fremhævet , flere virkeligt gode service koncepter som jeg er så pisse træt af ikke at få forklaret om når jeg går ned i en TV forretning fordi at de har så travlt med at ville sælge egne service kontrakter , så derfor syntes jeg at Samsung fortjener at det bliver trukket frem i lyset og påpeget !!!
Men et teori et andet praksis og ind imellem skal nogle af dem der arbejder hos Samsung have et gevaldigt los bag i - og det vil du også se at jeg har skrevet andet steds !

Så hvad sker der Thor-dreng ? (Stærkt navn forøvrigt !)

Stadigt : M.v.h.

SurfBoy
Af martinlk
SurfBoy skrev:Jeg havde en pointe som jeg fremlagde, på mest muligt høflig vis, så jeg er altså lidt træt af din reaktion - moderator eller ej !
Jeg er forholdsvis ny her, og betragter mig selv som upartisk. Men jeg må sige at det er dig der fremstår lidt som et surt løg, SurfBoy.

Dine argumenter kan jo nærmest reduceres til "det skal være 1080p fordi det er fedt." Der er ikke megen saglighed bag. Teknologier som Quad HD o.lign. er slet ikke nødvendige førend vi snakker monsterstore skærme. Så længe vi holder os til de, på nuværende tidspunkt, mest almindelige størrelser på TV, så tyder det på at 1024x768 er fint nok.

Det kan lidt sammenlignes med digitalkameraer og megapixel-ræset. 10 megapixels er ikke nødvendigvis bedre end 5 -- mange gange forholder det sig faktisk direkte modsat.

Desuden skal det nævnes at PX80 sagtens kan håndtere 1080p. Signalet nedskaleres blot.
Af SurfBoy
martinlk skrev:
SurfBoy skrev:Jeg havde en pointe som jeg fremlagde, på mest muligt høflig vis, så jeg er altså lidt træt af din reaktion - moderator eller ej !
Jeg er forholdsvis ny her, og betragter mig selv som upartisk. Men jeg må sige at det er dig der fremstår lidt som et surt løg, SurfBoy.

Dine argumenter kan jo nærmest reduceres til "det skal være 1080p fordi det er fedt." Der er ikke megen saglighed bag. Teknologier som Quad HD o.lign. er slet ikke nødvendige førend vi snakker monsterstore skærme. Så længe vi holder os til de, på nuværende tidspunkt, mest almindelige størrelser på TV, så tyder det på at 1024x768 er fint nok.

Det kan lidt sammenlignes med digitalkameraer og megapixel-ræset. 10 megapixels er ikke nødvendigvis bedre end 5 -- mange gange forholder det sig faktisk direkte modsat.

Desuden skal det nævnes at PX80 sagtens kan håndtere 1080p. Signalet nedskaleres blot.
Surt løg hvordan ? - jeg sidder ikke og "tæsker løs" på folk fordi at de vil have Plasma (jeg har haft og kendt de her diskussioner i jeg ved ikke hvor mange år) - det er da jer der på ingen måde tåler bare et forkert ord når der pliver sagt PX eller Plasma .

Du kan reducere udtryk lige så meget du vil , men hvis du ikke kan forstå når jeg skriver " min pointe, som før skrevet, at hvis manden skal købe inden for 2 til 5 år så vil han være bedst tjent med at kunne "hygge sig" med fuldt "Fuld-HD" kompatibelt udstyr der kan klare 1920X1080P hele vejen igennem. !!!" og du reducerer det til at jeg har skrevet "det skal være 1080p fordi det er fedt." så kan vi jo fortsætte fra nu af og til dommedag uden at der er nogen der forstår hvad jeg skriver !
Og hvis du læser lidt indenad vil du nok også kunne se at jeg altså ikke er så begejstret for at man mener at vi skal til at længere op end "1920X1080" lige med det samme, men hvorfor skal vi spilde vores tid på at diskutere "politik" ?
Af martinlk
SurfBoy skrev:Surt løg hvordan ?
Du har en negativ tone. Skriver meget med fed skrift og mange udråbstegn. Du omtaler andre som "jer fra 'Plasma kulten'." Og specielt den her virker meget negativ:
SurfBoy skrev:Jeg er sgu' da mindst lige så træt af "Plasma kulten's" evige "vi ved bedre" og de endeløse diskussioner om "Plasma v.s. LCD"[...]
SurfBoy skrev:Du kan reducere udtryk lige så meget du vil , men hvis du ikke kan forstå når jeg skriver " min pointe, som før skrevet, at hvis manden skal købe inden for 2 til 5 år så vil han være bedst tjent med at kunne "hygge sig" med fuldt "Fuld-HD" kompatibelt udstyr der kan klare 1920X1080P hele vejen igennem. !!!" og du reducerer det til at jeg har skrevet "det skal være 1080p fordi det er fedt." så kan vi jo fortsætte fra nu af og til dommedag uden at der er nogen der forstår hvad jeg skriver !
Jamen, hvor er dit argument? Jeg kan ikke se det. Går ud fra at et PX80 håndterer 1080p-signaler lige så godt om 2-5 år som det gør nu. Alt jeg ser dig sige er, at "OMG 1080p er the shizzle."
Af SurfBoy
martinlk skrev:
SurfBoy skrev:Surt løg hvordan ?
Du har en negativ tone. Skriver meget med fed skrift og mange udråbstegn. Du omtaler andre som "jer fra 'Plasma kulten'." Og specielt den her virker meget negativ:
SurfBoy skrev:Jeg er sgu' da mindst lige så træt af "Plasma kulten's" evige "vi ved bedre" og de endeløse diskussioner om "Plasma v.s. LCD"[...]
SurfBoy skrev:Du kan reducere udtryk lige så meget du vil , men hvis du ikke kan forstå når jeg skriver " min pointe, som før skrevet, at hvis manden skal købe inden for 2 til 5 år så vil han være bedst tjent med at kunne "hygge sig" med fuldt "Fuld-HD" kompatibelt udstyr der kan klare 1920X1080P hele vejen igennem. !!!" og du reducerer det til at jeg har skrevet "det skal være 1080p fordi det er fedt." så kan vi jo fortsætte fra nu af og til dommedag uden at der er nogen der forstår hvad jeg skriver !
Jamen, hvor er dit argument? Jeg kan ikke se det. Går ud fra at et PX80 håndterer 1080p-signaler lige så godt om 2-5 år som det gør nu. Alt jeg ser dig sige er, at "OMG 1080p er the shizzle."
Og hvorfor kommer jeg til at virke negativ? , og hvorfor bruger jeg udtryk som jer fra "Plasma kulten" ? - Det skyldes sgu' da netop ene og alene jeres adfærd og negative holdninger/responser/adfærd lige så snart at der bliver skrevet eet forkert ord om PX elle Plasma. (ikke at jeg havde kritiseret Plasma som sådan men refererede faktisk kun til opløsningen)
Hele din adfærd demonstrerer jo netop pointen i det for om nogen optræder som "Plasma kult" medlem så er det sgu' da dig med den adfærd du kører frem med !!! (but keep it comming "flame-boy" )

Jeg vil da "over-begøre" om et PX80 håndterer 1080p-signaler lige så godt om 2-5 år som det gør nu" - Det er stadigt ikke fuldt 1920X1080P !!!

Og med hensyn til dit "OMG 1080p er the shizzle." så tror jeg at du skal til New York med den der for det lyder ikke som noget almindeligt hvide mennesker forstår eller siger !

Og hele den her diskussion er som da jeg for mange år siden skulle forklare en der stod for skolerne's indkøb af EDB af de skulle have CD-ROM drev i deres computere - og han vidste meget bedre for CD-ROM havde ingen fremtid argumenterede han !
"1920X1080P" er kommet for at blive ( indtil de skal bruge flere penge og vi skal have højere opløsning igen) og jeg kan ikke fatte hvorfor at der skal være sådan en diskussion om det - med mindre man altså taler med et "Plasma kult" medlem der ikke har "1920X1080P" !!!!!!!!
Af martinlk
SurfBoy skrev:Hele din adfærd demonstrerer jo netop pointen i det for om nogen optræder som "Plasma kult" medlem så er det sgu' da dig med den adfærd du kører frem med !!! (but keep it comming "flame-boy" )
Altså, hør nu her. Jeg ser absolut intet galt i at andre gerne vil ha' et LCD. Til gengæld synes jeg det er fornuftigt at man træffer sin beslutning ud fra saglige argumenter og nøje overvejelser.
SurfBoy skrev:Jeg vil da "over-begøre" om et PX80 håndterer 1080p-signaler lige så godt om 2-5 år som det gør nu" - Det er stadigt ikke fuldt 1920X1080P !!!
Igen savner jeg det saglige argument.
SurfBoy skrev:Og med hensyn til dit "OMG 1080p er the shizzle." så tror jeg at du skal til New York med den der for det lyder ikke som noget almindeligt hvide mennesker forstår eller siger !
Almindelige hvide mennesker? Så kan du godt pakke sammen, du. Racistiske bemærkninger hører ingen steder hjemme!
SurfBoy skrev:Og hele den her diskussion er som da jeg for mange år siden skulle forklare en der stod for skolerne's indkøb af EDB af de skulle have CD-ROM drev i deres computere - og han vidste meget bedre for CD-ROM havde ingen fremtid argumenterede han !
Hvad er det for en sammenligning? Hvis man ikke kan se forskellen på 720p og 1080p, så falder din pointe jo fuldstændig til jorden.
SurfBoy skrev:"1920X1080P" er kommet for at blive ( indtil de skal bruge flere penge og vi skal have højere opløsning igen) og jeg kan ikke fatte hvorfor at der skal være sådan en diskussion om det - med mindre man altså taler med et "Plasma kult" medlem der ikke har "1920X1080P" !!!!!!!!
Samme svar igen.
Af SurfBoy
martinlk skrev:Altså, hør nu her. Jeg ser absolut intet galt i at andre gerne vil ha' et LCD. Til gengæld synes jeg det er fornuftigt at man træffer sin beslutning ud fra saglige argumenter og nøje overvejelser.
Hvad er problemet så ?
martinlk skrev:Igen savner jeg det saglige argument.
Hvis du ikke kan forstå at "1920X1080" er fremtiden p.t. så er alle argumenter spildt på dig .
martinlk skrev:Almindelige hvide mennesker? Så kan du godt pakke sammen, du. Racistiske bemærkninger hører ingen steder hjemme!
De er da dig der kan TOTALT PAKKE SAMMEN med din racisme - det er da helt klart at du er på det hold der der mener at jeg ingen rettigheder har i MIT EGET LAND !
martinlk skrev:Hvad er det for en sammenligning? Hvis man ikke kan se forskellen på 720p og 1080p, så falder din pointe jo fuldstændig til jorden.!
Som jeg skrev "1920X1080P" er kommet for at blive ( indtil de skal bruge flere penge og vi skal have højere opløsning igen)"
martinlk skrev:Samme svar igen.
Som jeg skrev "1920X1080P" er kommet for at blive ( indtil de skal bruge flere penge og vi skal have højere opløsning igen)" og ER p.t. fremtiden .

Keep it comming "flame-boy"
Af martinlk
SurfBoy skrev:De er da dig der kan TOTALT PAKKE SAMMEN med din racisme - det er da helt klart at du er på det hold der der mener at jeg ingen rettigheder har i MIT EGET LAND !
"Samtalen" slutter her. Hvis det stod til mig, blev du banned.