Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på jagt efter en ny skærm, da den gamle er gået i udu. Den skal ikke bruges til spil; men skal helst have ordentlige farver, og ikke koste mere end max ~3500. Endelig må den højst være 19" eller (hellere) 20"w. Jeg synes nærmest ikke jeg kan finde andet end TN paneler i de størrelser, som kan leveres af danske forretninger. Kan det passe?

Er der en skærm i de størrelser, der kan anbefales, og som har en ensartet baggrundsbelysning og (mindst) hæderlige farver?

//michael
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 12:08, rettet i alt 2 gange.
Af denmike
Så er der bare det lille problem, at der er nul stk på lager. Der er ikke tale om en udgået model?
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 12:09, rettet i alt 1 gang.
Af mhca
Hvis det godt må være 20" ikke-widescreen, så er Dell's S-IPS skærm måske en mulighed?

Jeg kender den ikke selv, men har hørt den nævnt:

http://www.pcbuyit.co.uk/product.asp?sk ... itor+Black

Koster lige under 3000 kr. + fragt. Så det burde vist ryge under dit max.

Mvh. Martin
Af denmike
Tak for forslagene - jeg ved godt at jeg er besværlig; men jeg synes ikke jeg kan hitte en dansk forhandler på den - kun de nyere udgaver, som er TN paneler (og 20" 4:3 er også i overkanten).

Flere ideer er fortsat velkomne :)
Af BrunoB
Ja hvis vi snakker om 20" skærme med knald på farverne og et ordentligt panel (dvs ikke TN) så er NEC´en ikke til at komme udenom.
Den har nogle år på bagen men efter reviews at dømme er den stadig ikke overgået.
Af denmike
Yep, der er bare lige det problem, at den er helt og aldeles udgået :(

Så nu aner jeg fortsat ikke hvad jeg skal købe..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Turbo skrev:Husk nu 1 ms = 1/1000 sek.
Hvorfor jeg skriver denne PS, er fordi der er sikkert en eller anden der sidder og siger: LoL den er langsom 6 ms responstid. Men om den er 2 ms eller 10 ms kan vi mennesker IKKE bruger til noget som helst. Mål jeres reaktionstid så vil i opdage den er flere 1/10 sek. ;)

Ja, reaktionstiden af mekaniske bevægelser er høj, men din evne til at opfatte bevægelse, dvs. reaktionstiden af dine øjne, er bestemt ikke høj. Vi har tidligere bragt en artikel der belyser dét emne:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1155495101

En lav responstid sørger for at du ikke får slør ved hurtige bevægelser og har, som sådan, ikke noget at gøre med hvor hurtigt du kan bevæge dine lemmer ift. en visuel stimulans. På et eller andet tidspunkt vil den retention din nethinde har overfor stationære billeder (som LCD skærme reelt repræsenterer) dog resultere i, at lavere responstid ikke er lig med mindre slør, men det er en lidt mere teknisk snak. Jeg tager gerne diskussionen, men dette er nok ikke den rette tråd.