Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhca
I min alt for lange søgen på en fornuftig TN skærm faldt jeg tilfældigt over denne lidt nyere 24" Samsung skærm:
http://www.samsung.com/dk/consumer/deta ... MYKABC/EDC

Der er en fejl på deres hjemmeside (som jeg har skrevet til dem om), så den står som 2243BW HAS i menuerne på deres hjemmeside.

Den koster kun 2.400 kr. og der er 3 års udskiftningsgaranti på stedet.
Den har dog kun DVI og D-Sub.

Er der nogen herinde der kender til skærmen?

Jeg har læst mange positive kommentarer omkring skærmen på nettet, men de fleste kommenterer ikke rigtigt på dens non-scaling feature, men kun at den kan undlade at skalere 4:3.
Er det mon rigtig pixelmapping 1:1 eller kan de have lavet en funktion der kun kan lave bjælker i siderne og ikke i top og bund?
Jeg tænker her mest på input i 1080p.

Der findes vist også en version med USB hub (som dog sidder åndssvagt/grimt efter min mening ligesom på 2493HM), men tror ikke det er den jeg har fundet.

Jeg synes skærmen ser ganske interessant ud, og det undrer mig, at jeg ikke er faldet over den før nu... Det skyldes nok fejlen inde på Samsungs danske hjemmeside.

Hvis jeg køber skærmen, vil jeg forsøge at vende tilbage med lidt kommentarer.

Mvh. Martin
Af mhca
Så fik jeg skærmen med posten i dag.

Ingen pixelfejl, og der er ikke store problemer med inhomogen backlight eller backlight bleeding. Det er dog til stede.

Jeg har forsøgt at indstille billedet, men har desværre konstateret, at så længe brightness ikke er på næsten 100%, så summer transformatoren i skærmen altså ganske væsentligt.
Det er helt identisk med min standerlampe, som jeg også bliver irriteret af, hvis den ikke er oppe på 100%.

Det er måske ret så normalt i skærme med indbygget transformator?

Pt. har jeg skruet brightness op på lige knapt 100 igen. Prøver at forsøge mig lidt frem og tilbage med brightness. Synes 100 er for voldsomt at se på, men jeg har en ret lownoise computer, og jeg har sarte ører.

Foden som den står på fylder ret meget i dybden, så den står rimeligt langt fra min væg. Til gengæld kan den justeres væsentligt i højden.
Skærmen skal dog nok vægmonteres, så jeg ikke skal have den så tæt på mig.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Summen kan desværre forekomme, men jeg synes ikke du skal finde dig i det. Langt de fleste skærme siger intet og 100% lysstyrke er ikke sundt for dine øjne.
Af mhca
Det skal siges at jeg er utroligt sart, når jeg brokker mig over at skærmen summer.

Jeg vil sikkert kunne hive flere personer ind foran min skærm og bede dem lægge mærke til lyden, hvor de ikke vil forstå hvad jeg taler om.
Men når jeg fx vil sidde og læse foran min computer uden at slukke skærmen, så vil jeg klart kunne bemærke den.

Bør jeg kontakte Samsung eller skal jeg benytte mig af fortrydelsesretten?
For vil Samsung virkeligt ombytte min skærm på garantien når den siger så lidt?

For jeg skal jo træffe en beslutning snarest, hvis det skal være vha. returretten, og hvis jeg benytter garantien, så risikerer jeg at få en skærm med pixelfejl uden mulighed for ombytning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er slet ikke sikkert at den næste model vil være bedre. I de tidligere tilfælde af Samsungs skærme der har summet (og der har været en del efterhånden) så har det ikke altid hjulpet at få en ny.
Af mhca
Jeg forsøger at se om 2243BW har det samme problem. Hvis den har det, hvilket jeg synes jeg bemærkede forleden, så tror jeg, at jeg benytter mig af returretten.

I så fald vil jeg finde ud af hvilken anden skærm, jeg vil have.

Findes der slet ingen skærme med eksterne strømforsyninger i den skærmstørrelse?

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Trenden med de eksterne strømforsyninger er desværre ved at være ovre. Jeg var selv en meget stor tilhænger af denne løsning, idet skærmen for det første bliver mere elegant og så får man desuden muligheden for at skærme af for lydgener :(

Jeg har ikke fundet nogen modeller over 19" der er udstyret med en sådan.
Af mhca
Specielt efter jeg vægophængte min 172x, blev jeg glad for den eksterne strømforsyning, da det betød at strømkablet op til skærmen var langt mere spinkelt end et 230V kabel er.

Jeg er bare ked af, at jeg skal på jagt efter en ny skærm igen. Samt at mit tilbud om Lenovoen (som selvfølgelig kunne lide under samme problem) ikke længere er gældende.
Af mhca
Sidder pt. med en BenQ G2400W skærm.
Jeg kan også godt høre strømforsyningen i den ved 90% brightness. Pt er brightness på 73% og der kan det næsten ikke høres. Ligeledes går lyden væk ved 100% brightness.

Jeg er nok meget sart, men det generer ikke på samme måde ved denne BenQ skærm, så Samsungen har altså været værre end andre muligheder på markedet.

EDIT:
Ahh, den summer faktisk også på en måde der godt kan genere mig lidt i længden....

Skal jeg konkludere at jeg i virkeligheden er alt alt for sart, og at jeg blot må acceptere en lav summen fra skærmen, hvis jeg vil skifte min gamle 17" Samsung ud? Eller er der skærme som slet ikke summer, når brightness er under 100?