Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vil se, om jeg på dette glimrende forum, der i modsætning til andre fora tilsyneladende er ganske upartisk i forhold til teknologier og mærker, kan få nogle fornuftige svar på mine problemstillinger.

Gennem den sidste måneds tid har jeg undersøgt markedet – herunder besøgt flere butikker og set på relevante fladskærme – for et passende fladskærms TV til familiens behov.

Jeg er/var næsten nået frem til, at skulle anskaffe et 50” LG GL6000 plasma TV, dels fordi det har et flot billede og et lækkert design og dels fordi det er billigt, ja som jeg ser det, er det udenfor konkurrence, når vi taler 50” paneler, idet det kan fås for under 10.000 kr. (netbutik), en pris der er på 2/3 af prisen på samme model i f.eks. ElGiganten. Ingen andre TV i den størrelse giver så god billedkvalitet (og er så vel designede), når man tager prisen i betragtning.

Men i takt med at vi besluttede os til et nyt, stort fladskærms TV, snakkede vi også lidt om, hvad det skal bruges til.
I hvert fald skal der indkøbes en PS3, først og fremmest for at få en Blueray og DVD afspiller til afløsning for gamle Pana afspiller, der i øvrigt mangler HDMI. Samtidig kunne vi så også bruge den som spillemaskine, et behov der ikke tidligere har været der, men efter at have spillet PS3 et par gange hos en god ven og efter at datteren i huset har udtrykt ønske herom, ja så vil det også være et must.
Men jo mere jeg læser om PS3, jo større finder jeg ud af, at mulighederne er. Hidtil har jeg streamet musik fra min PC til mit stereo via en Netgear streamer, men det fungerer ikke så godt, ligesom jeg savner at kunne streame video og billeder, og som jeg læser det, kan PS3 gøre netop det. I hvert fald kan musik, billeder og video, som fysisk ligger på PS3 harddisken jo streames til TV og hifi, men tilsyneladende kan det også streames fra en PC til TVet via PS3?

Uanset hvad der nu er muligt med PS3, så giver den nye muligheder, som vil involvere vores nye fladskærm i multimedia i langt højere grad end hidtil. Der vil nok også blive surfet via PS3 dels på PS3 Store og netværk dels på internettet i al almindelighed.
Derfor er det vigtigt, art den fladskærm vi køber, kan indfri disse ”nye” behov tilfredsstillende.
Og dertil har jeg to bekymringer i forhold til LG 50GL6000:

1. Er det godt nok med en fladskærm, der ikke er full HD (1920x1080), men kun 1366x768 px.?
Jeg ved godt, LGen kan vise 1080p og håndtere 24p til 72hz, men som egentlig computerskærm vil den jo kun vise en opløsning på 1024x768 px.?

2. Er det fornuftigt at købe en plasmaskærm, hvis der skal games en del og skærmen skal anvendes som computerskærm med netsurfing? Samtidig vil der vel også være en del statiske billeder ved brug af PS3 som mediacenter?
Jeg tænker her på plasma’s generelle problem med retension og burn-in, og især på de meldinger jeg har fået omkring LGens tilbøjelighed til at lave retensions!

Jeg har derfor på det sidste i stedet overvejet den nye Sony W4500 i 46”. Den er godt nok væsentligt dyrere (kan fås fra 13.500 kr.), lidt mindre og efter min menig knap så veldesignet, men til gengæld får jeg så foruden LCD og full HD osse DLNA netværk samt en milliard tunere med mpeg4, som jeg måske – måske ikke – får brug for henad vejen.

Skal dog siges, at jeg lige nu har YouSee digitalt kabelTV (fuld pakke) gennem en Sagem 60, og anskaffer jeg LGen, vil jeg udskifte denne med den ny Samsung med harddisk for at få hdmi adgang, HD kanaler og mulighed for optagelse af TV programmer.

Hvis nu jeg i stedet vælger Sonyen, jfr. pkt. 1 og 2 ovenfor, så ville jeg overveje at droppe en YouSee boks og i stedet anskaffe et CA modul og sætte YouSee kortet direkte i TVet.
Det giver mig dog anledning til et par spørgsmål herom:

3. Er der problemer i forhold til at modtage YouSee kanaler, hvis man anvender CA modul i stedet for en settop boks?
Her tænker jeg på udfald af kanaler, manglende opdateringer, billedkvalitet m.m.

4. Kan et CA modul i en Sony W4500 give adgang til HD kanalerne fra YouSee (f.eks. TV2 Sport HD) eller vil det kun vise SD kanalerne?

Ja, det var en ordentlig smøre og mange spørgsmål, men jeg håber at kunne får et svar, for lige nu er jeg i syv sind. Vil egentlig helst købe LG GL6000 når vi taler almindelige TV og DVD formål, men er usikker i forhold til manglende HD og retensions/burn-in, når vi taler om netsurfing, gaming og mediacenter styring.

Ser frem til gode svar fra jer :)
Af jil
Slet ingen, der har nogle gode råd? Hvad med admin'erne eller redaktionen?
jil skrev:Skal dog siges, at jeg lige nu har YouSee digitalt kabelTV (fuld pakke) gennem en Sagem 60, og anskaffer jeg LGen, vil jeg udskifte denne med den ny Samsung med harddisk for at få hdmi adgang, HD kanaler og mulighed for optagelse af TV programmer.

Hvis nu jeg i stedet vælger Sonyen, jfr. pkt. 1 og 2 ovenfor, så ville jeg overveje at droppe en YouSee boks og i stedet anskaffe et CA modul og sætte YouSee kortet direkte i TVet.
Det giver mig dog anledning til et par spørgsmål herom:

3. Er der problemer i forhold til at modtage YouSee kanaler, hvis man anvender CA modul i stedet for en settop boks?
Her tænker jeg på udfald af kanaler, manglende opdateringer, billedkvalitet m.m.

4. Kan et CA modul i en Sony W4500 give adgang til HD kanalerne fra YouSee (f.eks. TV2 Sport HD) eller vil det kun vise SD kanalerne?

Ja, det var en ordentlig smøre og mange spørgsmål, men jeg håber at kunne får et svar, for lige nu er jeg i syv sind. Vil egentlig helst købe LG GL6000 når vi taler almindelige TV og DVD formål, men er usikker i forhold til manglende HD og retensions/burn-in, når vi taler om netsurfing, gaming og mediacenter styring.

Ser frem til gode svar fra jer :)
Denne her kan jeg vist svare på :)

3. Der er ingen problemer i at modtage på Yousee, hvis du køber et CA-modul til dit måske kommende Sony fjernsyn. Du skal dog være opmærksom på at du fx ikke kan leje film da disse simpelthen kræver boksen.

Jeg ved ikke om dette er et "problem" der kan løses? Men film skal alligevel købes og ikke lejes ;)

4. Ja, det kan de! Den har indbygget DVB-C MPEG4 tuner, så den kan snildt modtage HD-pakkerne :)

----

Jeg bruger selv min computer til både Bluray og DVD (ja, den kan sq også tage HD-DVD) og til lidt spil på den store skærm (det er sq sjovere at spille WoW på 40" - og det ser sq stadig flot ud :)). Jeg har netop valgt LCd da jeg synes det gør det flottest direkte fra en computer (nok pga. 1:1 pixelmapping), men også pga. frygten for burnin. Dog ved jeg slet ikke hvor stort et problem dette er mere når først plasma skærmen er kørt til?

Farvemæssigt synes jeg at W4000 (som jeg har) står SUPER flot, og efter at have indstillet frem og tilbage vil jeg påstå at ingen skærm kan gøre det bedre. I hvert fald ikke så godt at jeg vil bemærke forskellen selv... men det ved jeg ikke om holder, for jeg vil slet ikke skifte skærmen ud :D

Må hellere lige skrive at jeg selv ikke er supererfaren, så der er sikkert nogen ting der kan specificeres bedre end jeg har gjort det ;)
Af jil
Tak for svaret Sommer. Jeg er egentlig heller ikke i tvivl om, at Sony, både W4000 og W4500, er fine til computer input, men er mere interesseret i, om den nævnte LG er et uheldigt valg, når der skal games og måske især surfes på nettet m.v.. Altså set i forhold til manglende full HD og tilbøjelighed til retensions / risiko for burn in?
Af Sommer
Den har en funktion der hedder "Whitewash"... det skulle eftersigende brænde det fastbrændte væk, men hey! Jeg kender ikke en skid til det.

Så der må du vente på svaret fra en anden! :)

Uanset hvad, så opdater da lige tråden her til slut med hvad du vælger, og hvad dit grundlag var. Det var i gamle tråde jeg fandt svarene på mine egne valg - baseret på andre folks behov osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville ikke vælge en plasma skærm til surfing i flere timer af gangen. Uanset hvilken model du får fat på. Hvis du leder efter en substitut for din PC monitor, så gå efter LCD.

At spille på et plasma TV er dog ikke noget problem, da der ofte er en del bevægelse på det meste af skærmen.

Fuld HD eller ej, bør du ikke gå så højt op i.
Af jil
Hej Yakken,

Tjah, det var egentlig osse, det jeg var kommet frem til. Ærgerligt, for jeg er ret vild med LG'en og havde allerede i mit hoved set den ophængt på væggen i vores stue :p

Men tror osse, at jeg vil være bedre sikret med W4500, ikke så meget i forhold til TV- og DVD/Blueray-modtagelser og gaming, men mere i forhold til mere computerorienterede opgaver, herunder surfing og mediacenter-visning.

Nu klapper jeg lige hesten en 4-6 uger endnu, og ser hvad status - og priser på W4500 - er til den tid, og så køber vi i god tid før jul.

Men lige et ekstra spørgsmål, hvis nu jeg alligevel skulle ende med at beslutte, at skærmen ikke skal anvendes som cimputerskærm:
Er det ikke korrekt, at retension tilsyneladende er et større problem på LG GL6000 end på andre plasmaskærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jil skrev:Men lige et ekstra spørgsmål, hvis nu jeg alligevel skulle ende med at beslutte, at skærmen ikke skal anvendes som cimputerskærm:
Er det ikke korrekt, at retension tilsyneladende er et større problem på LG GL6000 end på andre plasmaskærme?
Jo, det lader det til.