Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
Jeg har læst Rasmus Larsen's anbefalinger af fladskærme i BT: http://www.bt.dk/article/20080908/nyheder/709080004

Jeg undrer mig lidt over anbefalingen i prisklassen 7000-15000 kr.

Jeg kan da godt forstå at Panasonic 42PZ80 bliver anbefalet som nr. 1 hvis man ikke kigger på prisen, men jeg kan ikke forstå at Panasonic 42PX80 ikke bliver fremhævet som nr. 1, ihvertfald til prisen. Det er til at finde ned til 6800 kr. på nettet og i alm. butikker kan det findes til ca. 8000 kr. og der er altså et godt stykke fra 8000 kr. for et 42PX80 til 13000 kr. for et et 42PZ80 og for alm. mennesker er der da næppe store forskelle på de to modeller, eller tager jeg fejl?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, der er forskel på de to modeller og PZ80 kan også findes billigere end hvad der skrives i artiklen når du nu selv fremhæver parallelimporterede priser for PX80...

Nu spørges der jo ikke om det bedste TV til prisen, men generelt om det bedste TV i hele prisklassen. Da PZ80 er bedre end PX80, må det altså være bedre i prisklassen mellem 7000 og 15000 kr.

Man kan sagtens anbefale PX80 og lukke øjnene for alt andet blot fordi det er svært at finde noget der giver dig samme mængde TV pr. krone, men det er jo ikke dét der er formålet. Da PZ80 jo ER bedre end PX80, så nytter det ikke noget at fremhæve PX80 blot fordi det er billigere.

Der findes rent faktisk personer derude, der godt vil betale lidt ekstra for at lidt ekstra - eller betale meget mere for at få det bedste (5090H). BT kunne måske have medtaget et "godt til prisen" og medtaget PX80, men i 7000 - 15000 klassen ville Panasonic således have haft 2 TV med, hvilket godt kunne lugte lidt af bias.

I forhold til hvad der ellers har været bragt af "guides til TV køb" i nyhedsmedierne, så synes jeg faktisk at BT er kommet ret godt ud af det, men det skal jeg jo også sige, når flatpanels.dk har bidraget med vejledning ;)
Af thg
Ok. Men hvad er forskellene så?

Hvis man skal bruge tv'et hovedsageligt til alm. antennesignal, dvs. fra f.eks. Yousee og en gang imellem dvd-film (alm. via scartstik) vil der så være nogen synlig forskel fra PX80 til PZ80?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedbehandlingen i PZ skulle være bedre, men selvfølgelig så er en hel del af prisforskellen udgjort af at du får flere pixels. Hvis du aldrig vil se HD materiale, så kan man argumentere for at PX80 vil passe bedre til dit brug, men faktisk så er det også nemmere at opskalere et SD signal til 1080p opløsningen end til 720p opløsningen, så allerede dér er der en teoretisk fordel mellem PZ og PX.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
PX80 er stadig anbefalelsesværdig, men jeg mener fortsat, at PZ modellerne klarer det bedre. Det <b>er</b> gode Tv, hvilket jeg også har fået bekræftet, da jeg har 46PZ85 stående lige i øjeblikket.

At det så blev PZ80 frem for PX80, var et valg jeg foretog fordi kategorien var ret bred, og jeg gerne vil sprede budskabet omkring PZ modellerne. Det tager absolut intet fra PX80, som nok er det bedste pris/ydelse Tv, men personligt synes jeg godt det kan betale sig at tage skridtet op.
Af thg
Det har endnu ikke lykkedes mig at finde en butik med udstilling af PX80.

Er denne model blanksort eller matsort?
Af Beaviz
Selve rammen på TVet er blanksort, hvorimod den nederste kant er mat. ;)
Af hebbach
thg skrev:Det har endnu ikke lykkedes mig at finde en butik med udstilling af PX80.

Er denne model blanksort eller matsort?
Sparshop i Nørresundby har det stående fremme...Damn jeg var positivt overrasket...Indtil jeg så et Kuro i lokalet ved siden af! :p :)
Men det bliver nok et PX80 jeg skal have - Eller PZ80, hvis de sidste par tusinde kan findes et sted.