Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bjerregaard90
Hej.
Jeg sidder og overveje at købe et fladskærmstv til mit værelse. Jeg er 18 år gammel og mit budget til dette er ret lavt (max 4000 kr.). Da jeg så fandt denne hjemmeside tænkte jeg, at I nok havde nogle anbefalinger til nogle tv i dette prisleje..

Krav:
Min. 32"
Digital tv-tuner til antennestik..
HDMI
Component-indgang til min xbox360 :)

- Det er sådan set mine krav.. Også selvfølgelig indenfor mit budget.. ;)
På forhånd tak..

Venlig hilsen
Henrik..

//out
Af koden
Jeg leder efter lidt af det samme. Men jeg ville gerne have at min DVB-T tuner er forberedt til MPEG-4.

DVB-T er betegnelsen for den digitale tuner der passer til stue/tag antenne

MPEG-4 er den nye digitale sendestandard fra 2012 eller hvornår det nu er.
Derefter virker den nuværende standard vist nok ikke???
Surt at have et tv med en digital tuner der ikke kan bruges. 2012 er snart, når man tænker på at mit nuværende tv er 20 år.
Af Bjerregaard90
Sådan som jeg læser linket, er det som om det stadig er muligt med en mpeg-2 modtager, at modtage mpeg-4 hvis man blot har DVB-C tuner i sit tv..
Ellers forstår jeg det sådan at man 'bare' skal købe en ekstern box når den tid kommer.. Og den kan umuligt være ret dyr til den tid fordi der bliver så mange der får brug for en.. Så det tror jeg nu nok jeg overlever.. :)

- Men er der ellers nogle der vil kommentere tv'et? :)
Af koden
Jeg læser det lige omvendt. Fra 2012 er der kun MPEG4. Firmaet boxer laver en dims man kan proppe i sin indbyggede DVB-T tuner, så MPEG4 signalet bliver omkodet til MPEG2 og dit TV så stadig kan vise digitalt TV i MPEG2 kvalitet (ligesom de digitale signaler pt.).

den dims og indbygning koster nok også en pæn slat.

Bjerregaard: Husk at den lille boks du taler om har følgende ulemper:

-Flere kabler
-mere strømforbrug, da den har egen netledning
-endnu en fj.betj. og den du skal bruge, da den til dit tv kun er til at tænde tv med og skrue op og ned for lyd.
-fj.betj. til den digi boks jeg købte var elendig og ikke i nærheden af min B&O

Så hvis man som jeg er fint tilfreds med 3 kanaler og ikke gider alle "boks" ulemperne, så er man nødt til at få et tv med MPEG4 indbygget.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
DVB-C og DVB-T er ikke den samme slags tuner. C er til kabel-TV og T er til luftbårne signaler. Det er kun de luftbårne der påvirkes i første omgang, så derfor er det ikke et spøgsmål om at man "bare benytter den anden type". Det kræver jo at du abonnerer på en digital pakke hos din kabel-TV udbyder for at kunne benytte DVB-C, hvilket ikke er tilfældet for de kanaler du kan tage med DVB-T herhjemme.

Du kan dog altid købe en ekstern boks uanset hvilken type DVB signaler du gerne vil modtage - både nu og i fremtiden. Da det ikke er muligt at fremtidssikre et TV, så vil udbyderne altid lancere en digitalmodtager sammen med deres kanaludbud, hvilket jo allerede er tilfældet med de selskaber der tilbyder HD kanaler.
Af Bjerregaard90
Jeg modtager allerede kabeltv fra energi-midt, hvor der er mulighed, allerede nu, at koble deres box på så man kan modtage det digitalt.. Derfor ser jeg ikke umiddelbart nogle problemer i dette.. :) Under alle omstændigheder vil det først blive aktuelt i 2012, hvor der meget gerne skulle være kommet nogle flere informationer omkring dette.. Så tror bare jeg tager den når den tid kommer.. :)