Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg er i den heldige position, at jeg har fået 3000 kr. til at købe en ny skærm for, så min gamle 17" crt skærm skal skiftes ud :).

Den skal bruges til at surfe på nettet og lektie arbejde, så den skal være behagelig at se på for øjenene. Ser dog også film og spiller spil, så det skal den også kunne bruges til.
Jeg har kig på 3 skræme (men hører gerne om andre bud)
ViewSonic VX1940w
Samsung SyncMaster T220
Samsung SyncMaster 226BW

Hvad for an af dem kan i anbefale? og ang. opløsning, så er jeg meget nærsynet, så det er vigtigt at det er en skærm hvor teksten ikke bliver for lille.

Håber i kan hjælpe mig
mvh OBTribute
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville sætte min lid til en af følgende modeller:
Samsung T220
HP w2207h
LG L227WT
Af OBTribute
Tror at mit valg kommer til at falde på enten Samsung T220 eller LG L227WT, hvor jeg dog heller mest til Samsung T220, efter jeg har læst de 2 anmeldelser.

Nogen der ved hvad min. opløsningen er?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er kun én opløsning på en fladskærm. Ingen minimum eller maksimum - kun én. For disse 22" skærme skal du benytte 1680x1050 opløsningen.

Hvis du benytter andre opløsninger, så vil teksten blive forvrænget idet en fladskærm jo består af fysiske pixels (i modsætning til din CRT skærm). Så hvis du forsøger at vise andre opløsninger end dén der passer til punkterne på skærmen, så skal du altså smøre et forkert antal punkter fra PCen ud på din skærm.
Af OBTribute
ahh okay, tak for hjælpen. Men selvom det er en høj opløsning, så er teksten vel heller ikke helt vildt lille, vel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
22" skærme har en ret høj dotpitch, hvilket du kan se her:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#16

Det vil sige at det er en af de skærme der har den største skriftstørrelse i samme liga som 19" LCD skærme.
Af OBTribute
Mange tak for hjælpen :)