Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hvitved
Hej alle

Jeg har set mig lun på LG's 50PG6000 TV, og vil i den forbindelse høre om nogen herinde kender til en butik i København, hvor man kan se det?

Jeg har set 42PG6000 i Merlin på Fisketorvet, men jeg vil gerne se den anden før jeg køber (specielt skal jeg se om opløsningen bliver for lille i forhold til den afstand jeg skal sidde til fjernsynet).

På forhånd tak for svar :-)

-Tom
Af dkawa
lige en reminder inden du køber katten i sækken:

Selvom LG skriver at PG6000 afspiller 24p korrekt ved 72hz gør den det faktisk IKKE - kun på 60hz

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=7656

DVS at du VIL komme til at se juddering når du ser BlueRay, da 24 ikke går op i 60. Desværre.
Af Bavianen
dkawa skrev:lige en reminder inden du køber katten i sækken:

Selvom LG skriver at PG6000 afspiller 24p korrekt ved 72hz gør den det faktisk IKKE - kun på 60hz

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=7656

DVS at du VIL komme til at se juddering når du ser BlueRay, da 24 ikke går op i 60. Desværre.
Nu du skriver det, har du selv set det ?

Har ikke selv en blueray, så kan ikke afprøve.

Har selv sådan en lg50pg6000, og må sige ville aldrig bytte med min brors kedelige panasonic, (av for den), men smag og behag.
Og heldigvis er ikke alle af samme. O_O

For dem som ikke kender skærmen.... :
http://www.isitetv.com/407db1f4e4ad1fc0 ... d7d-p4.htm
Af Nick_S
Jeg sælger det til hverdag, og ja den lider under det nævnte problem.

Mange ser det aldrig, men for det trænede øje kan det være til irritation.

Du kan se LG50PG6000 i Merlin i lyngby og i stenløse :)

God fornøjelse med det.
Af hvitved
Tak for svar :-) Jeg læste et eller andet sted, at een havde sluppet for judder ved at lave en factory reset, men jeg ved ikke om dette med garanti vil fungere.

Umiddelbart regner jeg ikke med at køre blueray, men i stedet via computeren (jeg regner med at kunne køre 1:1 pixelmapping via DVI -> HDMI) -- ved I om det vil give judder?

Lyngby og Stenløse er vist lidt længere væk end jeg havde regnet med, men tak for tippet ;-)

-Tom
Af dkawa
@ Bavianen.

Kedelig?! ja, designmæssigt måske, men billedmæssigt..? Der kan LG da ikke helt
være med. Eller hvordan ? Jeg mener rent teknisk, så ER PZ/PX LG'en overlegen, men ja, korrekt, designet er lidt 90'er på pana.

Hvis bare LG oppede sig med 24p playback, for det generer mig ( en af min venner har 42") men han kan ikke se det, før at jeg tog ham med i merlin og fik sat PZ80 op mod PG6000..

Så kunne han godt selv se det. Men OK, hvis man får sit PG6000 kalibret kan den komme rigtig meget tæt på 6500K, så hvis lidt hakkeri i panoreringer ikke generer een, så er det et OK tv, bestemt.

http://reviews.cnet.com/best-33-43-inch-hdtvs/

http://reviews.cnet.com/best-hdtvs-overall/ <-- ? hmm

http://www.testfreaks.com/televisions/
Af Bavianen
@dkawa ----> syntes ikke billedet er spor bedre (42"...kan ikke huske hvilken model, den expert havde til 7999), den er heller ikke kalibreret.

Men som sagt, nogle kan lide moderen, andre datteren.... ;)

Syntes nu skærmen på en pg6000 er top nice og lyden juhuuu.

Men valget er op til den enkelte 8) , syntes bare dette forum er lidt farvet, lidt ligeson bilbasen .....med toyota :D . Man blive jo nærmest høvlet ned med 42px80....hver gang :o alt andet DUER ikke :p

Også helt iorden, men der findes andre skærme for menig mand som kommer fra et 28" hitachi fra 1997 :s
Af Nick_S
Naturligvis. Går du mere op i design og tilslutningsmuligheder, er PG6000 helt klart et godt valg.

Billedmæssigt mener jeg stadig Panasonic er en smule foran, men mener dog ikke at PX80 direkte er "overlegen" iforhold til PG6000.

Lyden er som Bavianen rigtig nok siger faktisk også ganske fornuftig, når man tager i mente at det er fra en fladskærm.

Hvis du kobler computer sammen med TV kan du godt opnå 1:1 pixelmapping (har jeg gjort). Men forudsat at det du afspiller afspilles ved 24 billeder/sekund og at dit grafikkort understøtter 24p, vil du stadig se judder på PG6000.

Er det derimod ganske almindelig DVD, XViD og hvad det nu alt sammen hedder, vil der absolut ingen problemer være. Ligesom at almindeligt TV også vil være en sand fryd at se på (såfremt TV'et ikke er indstillet til "levende" funktionen da denne virkelig formår at få alle mennesker til at se ud som om de blev født i Chernobyl ;))
I Biograf tilstand står det dog ganske godt!

Enhver der ikke smider Blu-Ray på denne skærm er jeg sikker på ville blive tilfreds med den.
Af kasper_j
Bavianen skrev:Man blive jo nærmest høvlet ned med 42px80....hver gang :o alt andet DUER ikke
Når folk svarer PX80 er det somregel på et spørgsmål i stil med "hvad er det bedste tv til X kr." - Hvis man nu synes, at PX80 er det bedste køb, så skal man vel ikke svare andet blot for variationens skyld, det ville jo være at vildlede spørgeren, når de nu spurgte om folks ærlige mening.

Jeg kiggede selv på lg'en fordi jeg syntes designet var pænt (det synes jeg egentlig også panasonic'en er men ingen tvivl om at LG'en skiller sig mere ud fra mængden) - Jeg syntes dog at billedet generelt var bedre på PX80'en, og så var Judder meget tydeligt for mig og da jeg vægtede billede absolut højest på et TV, ja så blev det Panasonic.
Af hvitved
For at svare på mit eget spørgsmål, kan 50PG6000 ses i Elgiganten på Nørrebrogade. Jeg var selv lidt i tvivl om 720p bliver for lav en opløsning på en 50" skærm, men på blot 1-2 m afstand kunne jeg ikke se forskel på en 1080p skærm og denne -- så for mig er svaret, at full hd ikke er et must.

-Tom
Af Bavianen
hvitved skrev:For at svare på mit eget spørgsmål, kan 50PG6000 ses i Elgiganten på Nørrebrogade. Jeg var selv lidt i tvivl om 720p bliver for lav en opløsning på en 50" skærm, men på blot 1-2 m afstand kunne jeg ikke se forskel på en 1080p skærm og denne -- så for mig er svaret, at full hd ikke er et must.

-Tom
Nej, vel. Hvad tager de for sådan en der ?
Af hvitved
Den stod til 14.999 (sat 2k ned) -- dog kan jeg ikke huske om det var en demo model. Ekspedienten jeg snakkede med sagde at elgiganten havde indgået en speciel service aftale med LG, som indebar onsite-garanti (det har jeg dog ikke undersøgt nærmere).

-Tom
Af Bavianen
hvitved skrev:Den stod til 14.999 (sat 2k ned) -- dog kan jeg ikke huske om det var en demo model. Ekspedienten jeg snakkede med sagde at elgiganten havde indgået en speciel service aftale med LG, som indebar onsite-garanti (det har jeg dog ikke undersøgt nærmere).

-Tom
ok, gav selv 11600,- lev. på en palle fra el24.dk, 22 timer efter bestillingen.
Og, det var med beskyttelses folie på, kan på nettet læse nogen modtager uden....det må jo betyde det er en returvare eller ? O-O