Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Diazz
Hey, er efterhånden rimelig fast besluttet på at mit næste tv skal være et Pana PZ80.

Men , da jeg ikke rigtig synes jeg kan finde en onlineforhandler som sælger disse som dansk model så vil jeg lige høre hvad man mister ved at købe en parallelimporteret. Har søgt lidt men kunne kun finde noget med samsung hvor DVB-T tuner ikke virker hvis du køber parallelimporteret så vil høre om det samme gælder for pana
Af red_martians
Samsung-problemet er 3-4år gammelt efterhånden. Reelt alle skærme fra Vest-europa er ens bygget op. Panasonic har både danske manualer og menuer, selv hvis du køber det i Spanien. Indholdet er det samme, og om de er danske eller italienske bliver de samlet hos panasonic i Tjekkiet i Pilsen.
Du bør ikke frygte. Modeller fra england og fra østeuropa kan dog adskille sig lidt pga. andre analoge TV-standarder (Secam og PAL-i)
De danske distributører af parrallelimporterede produkter ved udemærket hvilke lande der er kompatible med Danmark. Ellers ville de stå med hovedet i postkassen, bogstaveligt talt.
Af Psygurd
Men der er vel også et garanti issue?

Har også overvejet at købe parallel importeret tv, men kan ikke lige gennemskue hvilke garantimæssige problemer man sætter sig selv i, for reklamationsret og købeloven gælder vel som altid så længe man køber hos dansk forhandler? i såfald hvad er ulempen så?
Af kasper_j
Ulempen er primært, at producenten af et tv nogengange giver en eller anden form for ekstra garanti oven i den almindelige reklamationsret som du altid har, uanset om det er parallel importeret eller ej.

Derudover kan der forekomme længere reperations tider, da reperationen typisk ikke foregår hos producenten - Det bør dog ikke være aktuelt hvis der er tale om en seriøs forhandler.
Af nad
Hey, har læst med her på forumet længe, og bestemte mig for at begynde at deltage lidt også, da jeg også inden så længe skal ud og erhverve mig, mit første fladskærmstv.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så får man noget ekstra garanti hvis man køber igennem et Panasonic Center i Danmark.
Det vil man jo selvfølgelig ikke få igennem en forhandler der sælger parrallel importerede tv'er.

Men man kan jo mange steder købe en forsikring på sit tv, det kan man vel næsten igennem hver eneste butik med respekt for sig selv. Køber man sådan en, så har man vel næten en bedre garanti end den som et Panasonic Center vil kunne tilbyde, eller tager jeg fejl?
Det er klart at det kommer an på, hvad specifikt den påglædende forsikring dækker.

Nu har jeg tilfældigvis et kredikort hvor der er indbygget elektronik forsikring på 4 år i, hvis jeg anvender det kort til at købe i. På den måde, så kan jeg jo forholdsvis billigt få 4 års forsikring til billig penge (gebyret er det eneste man skal betale "ekstra").
Anvender man den funktion i forbindelse med køb af et parallel importeret tv, så burde man da stå lige så godt, som hvis man køber igennem et Panasonic Center, vil jeg da mene...