Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BBR
Hej

Hvordan renger de kontrast om til dynamisk kontrast ?

Skærm 1: Samsung SyncMaster 245B Plus = 1000:1 / 10000:1 (dynamisk)
Skærm 2: Samsung SyncMaster 245B = 1000:1 / 3000:1 (dynamisk)
Syntes det lyder meget mærkeligt at "samme" skærm kan have to forskelline dynamiske kontraster, ud fra samme kontrast ??

Er lidt lun på: 245B men skal man ofer de par hunderde kr mere og købe en 245B Plus ?.
Og hvad er forskellen ?
Sider og leget lidt i Photoshop.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De regner ikke kontrasten om til dynamisk kontrast. Det er to seperate målinger der er foretaget. Én hvor skærmen ikke må skrue ned for lysstyrken og én hvor den godt må.

Hvis eneste forskel er den dynamiske kontrast, så er det ikke pengene værd. Dynamisk kontrast er en elendig opfindelse, som ikke virker specielt godt i praksis.

Til Photoshop er 245B ikke et godt valg, men det afhænger jo også af pengepungen. 245B får ret mange dummeslag pga. den meget inhomogene farvefordeling, hvilket bevirker at man kan se forskel på ensfarvede baggrunde fra top til bund af skærmen - ret irriterende til grafisk arbejde.
Af BBR
Takker for hurtig svar ;-)

Oki ja såå er det jo lige meget...

Hmm nåå troede lige det var en OKI skærm har du så et bud i samme pris klasse i 22" / 24"

Har været inde og læse rgtigt meget på dine sider, som er spænende, men jeg har svært ved at finde en ok skærm til en fornuftig pris.
Lever jo ikke af at lave billeder..

PT. har jeg en ViewSonic VX910 19" som jeg engteligt synter ser fin ud i billedet..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er prisklassen?
Af BBR
det er ca. 2500 - 3000 kr.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan se på den OCValue skærm der diskuteres i en længere tråd her i forum. Den skal dog bestilles fra England.

Der findes en del andre 24" skærme til under 3000 kr. men jeg kan desværre ikke fortælle dig om de har samme problem som Samsung skærmen:
24" skærme med DVI
Af BBR
oki takker..

Må se lidt rundt omkring....
Af BBR
Er det generalt Samsung har meget inhomogene farvefordeling ?