Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej gutter.

Min dejlige Trinitron-skærm Viewsonic P220f (købt brugt) Brændte Sammen Forleden :( Kører med den gamle 17" foreløbig.

Jeg har brugt hver eneste aften lige siden på at finde en rimelig Fladskærm (21 tommer og opefter) som erstatning. Mit budget er på
3000-5000kr
og det lader ikke til at det er muligt at finde en fornuftig skærm til de penge, uden at den er lavet med TN panel.

Jeg bruger 3dsMax hver eneste dag og spiller også meget FPS spil.
Er det helt umuligt at købe en god Fladskærm der kan klare begge dele til de penge? altså med lav responstid og godt "billede", farver og Dybde.

Er CRT Skærme fuldstændigt udgået?? Er det virkelig ikke muligt at købe en lækker CRT skærm i DK mere?? (Man skulle da ellers tro at der var flere leverandører der var brændt inde med nogle, efter flatscreens er blevet så populære?!

Ved i om det kan betale sig at få den repareret? Evt. Pris? Er ret sikker på at det var billedrøret der røg sig en tur.

Det betyder intet om det bliver en LCD eller CRT. Jeg kendte heller intet til LCD skærme før jeg fandt dette (ret unikke?) forum

Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen når det gælder Computere. Så håber i vil bære over med evt. dumme spørgsmål.

Håber i kan hjælpe mig her ;;)

Her er nogle Specs for en sikkerhedsskyld:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4600+ (2412.5 MHz)
2GB RAM
NVIDIA® GeForce 7950 GX2 512-bit - (1GB GDDR3)
Creative SB Live! Platinum 5.1
MSI MS-7250
Socket AM2 (940)
Senest rettet af blaatand 17 jul 2008, 13:46, rettet i alt 9 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en liste over skærme vi anbefaler, som du finder på forsiden i menuen. Du kan tage et pristjek på de skærme, som udgangspunkt.

Typisk er det dog ret svært at få en hurtig skærm, der samtidigt har en god farvegengivelse. Men hvor meget brug har du for korrekte farver til 3D-studio? Vil du ikke kunne nøjes med en "OK" farvegengivelse og så få en skærm der kan klare FPS-spil ved siden af?

CRT udgik af produktion for et godt stykke tid siden, så der er næppe nogen på lager. Bedste bud vil være brugtmarkedet endnu en gang.
Af blaatand
:) Ok Jeg takker for guideningen, har kigget lidt.

Måske en af disse 2 fra Eizo

24" FlexScan S2401WSE WideScreen
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smla ... ODUCT=1657

24.1" FlexScan S2431W WideScreen (gray)
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smla ... ODUCT=1626

Mit spørgsmål er så, om 5-6 ms (gray to gray) er lavt nok til at køre Battlefield2 og lign. uden at Lag?

Skriv endelig hvis i har dårlig erfaring med disse skærme.

På forhånd Tak
Senest rettet af blaatand 14 jul 2008, 07:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du blander tingene lidt sammen. Inputlag er et fænomen der opstår hvis der sker forsinkelse i den samlede elektronik dvs. hele vejen fra musens bevægelse til fotonerne fra skærmen rammer dine øjne og inputlag er derfor afhængig af mange andre faktorer end responstiden.

Responstiden er kun et mål for hvor hurtigt skærmen kan dreje sine krystaller når først den har fået besked på det.

På hvilket plan spiller du Battlefield 2? Jeg har intet problem med at spille på mit 6 ms S-PVA panel, som er tilsvarende af hvad Eizo bruger - jeg spiller dog kun for sjov et par gange i ugen.
Af blaatand
Ok. Så input lag er noget alle LCD skærme lider af? (mest VA paneler! rettet...igen)

Håber bare det ikke er Værre end det er her i klippet
http://youtube.com/watch?v=pi2OE6hSh00

Jeg bruger 3dsmax dagligt og frygter også at det vil blive ringere billedkvalitet. Den skal for det meste vise lys og mørke, og måske detaljerede farver, i Renderede billeder.

(skal lige siges.jeg faktisk aldrig siddet og studeret billedet på et LCD og er måske en smule hysterisk)

Jeg spiller også FPS´s dagligt og går 100% op i det.
Men på ingen måde prof. i turneringer eller lign!!.

Er self. bare nærvøs for at det ødelægger oplevelsen,
and "lose my edge". (i spil, mht input lag) ::l
Senest rettet af blaatand 17 jul 2008, 03:29, rettet i alt 13 gange.
Af BrunoB
Hvis du kunne skrue kravet til størrelse ned til en 20" så tilfredsstiller NECs 20WGX2 Pro vist alle dine krav.

Jeg gik selv fra en superdejlig Trinitron (Compaq QVision172) til NECen.
Men opfattede det ligefrem som fremskridt (brug grafik og racingsims).
Af blaatand
Opdagede lige at 24" FlexScan S2401WSE er med TN Panel. Damnit..

Det er pænt forvirrende at skulle købe en Monitor nu om dage!! !:(
Af blaatand
yakken skrev:Du blander tingene lidt sammen. Inputlag er et fænomen der opstår hvis der sker forsinkelse i den samlede elektronik dvs. hele vejen fra musens bevægelse til fotonerne fra skærmen rammer dine øjne og inputlag er derfor afhængig af mange andre faktorer end responstiden.

Responstiden er kun et mål for hvor hurtigt skærmen kan dreje sine krystaller når først den har fået besked på det.
Lider alle skærme med S-PVA Panel, af inputlag i samme grad?
Er der nogen af teknologierne til optimering af kontrast/farver osv. som påvirker Input lag mere end andre?

P.S har rettet lidt i tråden. håber det er ok? Emnet er bedre defineret nu
Senest rettet af blaatand 15 jul 2008, 05:58, rettet i alt 4 gange.
Af blaatand
BrunoB skrev:Hvis du kunne skrue kravet til størrelse ned til en 20" så tilfredsstiller NECs 20WGX2 Pro vist alle dine krav.

Jeg gik selv fra en superdejlig Trinitron (Compaq QVision172) til NECen.
Men opfattede det ligefrem som fremskridt (brug grafik og racingsims).
Jeg er mest lun på en 24" med S-PVA panel. Ved bare ikke hvad jeg skal vælge. 20WGX2´en har AS-IPS panel. Det skulle være bedere til gaming, men er jo lidt ældre. Hvor stor mon forskellen er..?
Af blaatand
7691 kr for Eizo S2411W er jo latterligt dyrt!! Eizo´s priser er for klamme!!
Af BrunoB
blaatand skrev:Jeg er mest lun på en 24" med S-PVA panel. Ved bare ikke hvad jeg skal vælge. 20WGX2´en har AS-IPS panel. Det skulle være bedere til gaming, men er jo lidt ældre. Hvor stor mon forskellen er..?
Det LM201WE2 panel der sidder i NEC 20WGX2 er trods nogle år på bagen det absolut bedste 20.1" hightech S-IPS panel der findes.
Med bedste menes især komprommisset imellem S-IPS panelets gode farver og så den hastighed NEC har fået LM201WE2 til at opnå.
Det er det hurtigste S-IPS panel der findes (B

Af samme grund er der mange der havde håbet at NEC og panelproducenten LG.Philips ville udvikle paneler til de endnu større NEC skærme med samme skærmteknoligi.
Men det er desværre ikke sket.
Så muligvis pga produktionsomkostningerne ved denne type panel har NEC i stedet brugt de billigere TN/S-PVA paneler !:(