Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gosser
..og dog! Helt købt er det ikke endnu - men det bliver det, når jeg kommer hjem fra ferie den 9. juli.

Indtil da har jeg tænkt mig, at prøve at blive lidt klogere på hvad jeg skal gøre, når jeg står med TV'et i hænderne (mere eller mindre bogstaveligt talt).

Jeg ved at jeg skal tage en del hensyn, i de første 200 timer (artikel) - og så dog.

Hvad er fx. en "break-in DVD", hvornår kan jeg kalibrere TV'et - og hvordan gør man - osv.

Jeg ville blive ovenud lykkelig, hvis der var en af jer derude, som ville lave en "Plasma TV/PX80 for dummies" liste til mig (og andre, som også kan bruge det), med punkter for hvad jeg skal gøre, og i hvilken rækkefølge.

Jeg er virkelig ikke en TV-haj, så ville være lækkert med denne hjælp :)

På forhånd tusind tak!

Mvh,
Thomas
Af Laust83
Jeg har lige købt mit PX80 idag du kan godt glæde dig.
Mht Burn-in skulle det være meget begrænset på de nyere plasma tv, det jeg selv har gjort er at sætte kontrasten lidt ned i starten.

TV'et installerede sig selv, har dog indtil videre ikke fundet ud af om man kan ligge DVB-T kanaler ind i samme kronologiske rækkefølge som Analog kanaler.
Lige pt synes jeg det er irreterende(tidskrævende) at skifte imellem tuner.

Jeg modtager digitalt tv2 og damn hvor ser det godt ud, min kanal5 derimod har bevægende striber hen af skærmen. De har sikkert også været der før, men har aldrig lagt mærke til dem.

Mangler stadig DVD, så det har jeg til gode.

Jeg er selv fladskærms nybegynder og har sikkert gjort en masse forkert, så hvis nogen har inputs eller ideer til mine "problemer" må i også godt hjælpe.
Af Ponduus
Har haft min halvanden måned og det eneste jeg gjorde i starten var at passe lidt på. Jeg sørgede for, at undgå, tv-logoer i for lang tid, den sorte stribe i bund og top i for lang tid, og ingen stillestående billeder.
Jeg fandt nogle indstillinger af tv'et på nettet som jeg startede med at bruge fra starten af, ingen problem so far :)

Har sikkert gjort alt muligt galt, men ingen burn-ins endnu overhovedet ;)
Nu er det begrænset hvor meget jeg passer på mere. Bruger det som jeg ville have brugt et hvert andet tv :)
Af ajone
Jeg kan faktisk godt se lidt retention på min PX80. Fx hvis jeg er faldet i søvn med tv'et tændt og vågner op efter et par timer. Når jeg så slukker tv'et og hele stuen er mørk, kan jeg ofte se et omrids af bjælkerne i toppen og bunden på min slukkede skærm og nogle gange også logoet. Hvis jeg tænder det igen og lader det kører et par min på en kanal med 16:9 format, kan jeg ikke se noget, når jeg slukker tv'et igen. Tvivler også stærkt på at jeg vil opdage det, hvis rummet var lyst. Undrer mig dog over hvorfor jeg kan se omridset af bjælkerne på en slukket skærm. Nogen der kan forklare dette? Jeg har kørt med nedsatte parametre i indkøringsperioden, og selv nu er ingen af parametrene over 50%.
Af zyckelmaster
1. Tilslut strømkabel, antennekabel/ekstern digital tuner og diverse øvrige billedkilder (fx dvd eller blue ray), samt eventuelt ekstern forstærker/reciever.

2. Tænd for fjernsynet og gennemgå den automatiske opsætning.

3. Når fjernsynet er færdig med den automatiske opsætning trykkes på knappen "menu", vælge "billedinstillinger". Indstilles billedet efter de anbefalinger som følger af dette link: http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings/ eller alternativt dette link: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291

5. Se herefter alt det tv, dvd m.v. man orker, blot kun et par timer ad gangen på samme kanal i starten (i de første 100 timer), hvis man vil være sikker på ikke at opleve burn-in (men risikoen er virkelig minimal).

Håber det er hjælp nok...
Af Laust83
zyckelmaster

Har du nogen ideer til mig om man kan få analoge og digitale kanaler til at ligge side om side?
Af Gosser
Mange tak skal I allesammen have, og ikke mindst tak til zyckelmaster!

Lad der endelig komme mere, hvis nogle har noget at tilføje :)
Af Laust83
Jeg mener at hvis jeg skal skifte fra Tv2 Digital til kanal 5 analog kræver det ca 5-7 tryk på fjernbetjeningen, men jeg ville gerne have digital tv2 som CH2 og analog kanal 5 som CH3 fx.
Af lubek
hvis jeg skal se noget i lang tid f.eks tv2 zoomer jeg ind til at loget er væk også er der ingen problemer, og jeg fik mit i mandags.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke dét der spørges om - Laust vil have sine digitale kanaler og analoge kanaler til at ligge side om side. Strengt taget så hører det spørgsmål altså ikke til i denne tråd.
Af zyckelmaster
Laust83 skrev:Jeg mener at hvis jeg skal skifte fra Tv2 Digital til kanal 5 analog kræver det ca 5-7 tryk på fjernbetjeningen, men jeg ville gerne have digital tv2 som CH2 og analog kanal 5 som CH3 fx.
Ahh - mig bekendt kan du ikke kombinere analoge og digitale kanaler, fordi relatere sig til to forskellige tunere, som ikke "taler sammen" - du vælger med andre ord i mellem at være på den digitale tuner eller den analoge tuner; men prøv eventuelt at kigge i brugervejledningen. Det må stå der, hvis det lader sig gøre.
Af ajone
I philips 32plf9632 ligger de analoge og digitale kanaler side om side, så det kan godt lade sig gøre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det jo ikke et Philips TV han har købt, så de to ting har absolut intet med hinanden at gøre. At ét TV kan gøre det er meget specifikt for den software der ligger i TV'et.