Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JANGO
Hej jeg vil have mig en fladskærm men det er
lidt trangt med pengene for tiden.
Er der nogen af jer købt en flad på afbetaling/finanansering?
Hvis ja fra hvem, og til hvilken rente/Åop ?

Overvejer et sony 40 full hd fra hapii.dk til 445kr om mdr
i to år.

Mvh jango
Af Snurrerundtlyd
Har aldrig købt noget på afbetaling.
Men jeg ved at det stort set altid er meget billigere at låne pengene i banken til at betale TV'et end af købe på en afdragsordning.
Prøv at tage afbetalings "tilbuddet" med til din bankrådgiver og sprøg om de ikke kan tilbyde et forbrugslån billigere end en afbetalingsordning i butikken.
Jeg er overbevist om at de kan låne dig pengene noget billigere.

Læs dette før du låner penge til forbrug:

Ren besked om lån til forbrug http://www.forbrug.dk/raad/rboekonomi/forbrugslaan/

http://www.forbrug.dk/raad/rboekonomi/f ... du-laaner/
Råd før du låner

Undersøg, hvilke lånemuligheder der er på markedet, så du kan sammenligne forskellige tilbud

Tjek de årlige omkostninger i procent (ÅOP). De dækker over de samlede årlige udgifter til lånet (renter, gebyrer og stiftelsesomkostninger m.v.)

Beregn den reelle pris på dit lån med ÅOP-beregneren på aaop.dk

Vær opmærksom på at renter – i modsætning til gebyrer - kan trækkes fra i skat.

Overvej at få en kreditvurdering. Den hjælper dig til at se, om der er tilstrækkelig luft i budgettet til at betale afdragene.

Bliv ikke forblændet af et lavt månedligt afdrag på lånet. Kig i stedet på de samlede omkostninger

Brug lige så lang tid på at finde den rigtige finansiering, som du bruger på at finde det bedste tilbud på fx en fladskærm – det er ærgerligt, at spilde hele din besparelse på låneomkostninger

Hav styr på hvad der sker og hvornår, hvis det glipper med tilbagebetalingen.

Fald ikke umiddelbart for argumentet med at samle flere små gældsposter til ét stort samlet lån. Det er ikke sikkert, at det kan betale sig at låne penge for at betale klatgæld.

Vær opmærksom på, hvad derkræves for at få lånet? Sikkerhedsstillelse, oplysning om indtægt, gebyrer osv.

Hvis pengene skal bruges til at købe varer for, er det værd at tjekke varens pris i flere butikker.
Publiceret: 26-05-2008
http://www.forbrug.dk/raad/rboekonomi/f ... ejledning/
Råd og vejledning

Skal man låne penge i banken kan det være en god idé at spørge sin bankrådgiver til råds, inden lånet tages.

Selv om en bankrådgiver er sælger for banken, skal rådgivningen opfylde nogle skrappe krav til indholdet, og han er ansvarlig for de råd, han giver kunden.

Sammen med rådgiveren kan man klarlægge sin økonomiske situation og finde ud af, hvilke og hvor store lån man har behov for. Det er et krav, at rådgiveren tjener kundens interesser og oplyser om priser og vilkår for lånet. Det vil være klogt at få aftalerne på skrift.

Modsat banker har finansieringsselskaber ingen lovbestemt rådgivningspligt over for kunden.

Flere finansieringsselskaber tilbyder at samle flere små lån og kontokort til ét stort lån. Det kan være billigere med lavere rente og gebyrer, men man skal se sig godt for. Drejer det sig om et større beløb – 10.000 eller mere - er det som regel billigst med laveste årlige omkostninger i procent (ÅOP) at tage et banklån eller et kontantlån, hvor långiveren skal have oplysninger om kundens økonomi som fx lønsedler og årsopgørelse.
Ved store økonomiske beslutninger er det altid klogt at spørge flere banker eller finansieringsselskaber og især lægge mærke til ÅOP. Kan pengene lånes billigere et andet sted, står man bedre i forhold til at forhandle lånevilkår et andet sted.
Af JANGO
Hej igen.

Undskyld mit lidt forsinkede svar :):)

Jeg takker for dit gode råd og venter
nok til efteråret hvor der spås om et pænt
prisfald.

Mvh Jango.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
suk... disse rygter om enorme prisfald har eksisteret lige siden tidernes morgen. Priserne falder altid, men de falder ikke fra en dag til den næste.

Til efteråret er der kommet noget nyt, som koster det samme som de produkter du ikke har råd til i dag og disse nye produkter kan nye spændende ting, som du ikke kan undvære. Du vil derfor stå i samme situation, som du gør nu.

At du venter fordi du har behov for at spare sammen er en ærlig sag, men at du venter fordi du tror, at du kan gøre et røverkøb på noget du har udset dig idag, er at narre dig selv. Så kunne du jo ligeså godt købe en ældre billig model i dag?
Af JANGO
Hej.
Det har nok ret i, men jeg har lidt mere og
gøre godt med til den tid :)

Tak til Yakken.

jango.