Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har nu haft PX 80 i 4 uger!

Jeg synes at billedet de sidste 8-10 dage er blevet bedre (jeg anvender stort set kun PX 80 til alm. TV - med den digitale tuner) - det er som om der er kommet mere dybde og man ser flere detaljer - f.eks. fra naturudsendelser med træer og landskab (man ser udsendelser man ikke tidligere så - alene pga. de flotte billeder).

Har plasmacellerne "sat sig" som en anden bruger tidligere skrev?

Der er naturligvis meget stor forskel på udsendelserne - det er tydeligt at se at nye optagelser fra f.eks. DR er meget skarpe!

Har andre oplevet det samme? - de ældste PX 80 er vel 3-4 mdr???

Hvorfor slår man farvestyring fra? - er der forskel om man bruger digital tuner - eller analog tuner - DVD - Blue Ray?
Senest rettet af chico 23 maj 2008, 13:07, rettet i alt 1 gang.
Af ajone
Jeg har observeret det samme, bare med lysstyrken. De første par uger hvor jeg kørte med reduceret parametre i lys, farve og kontrast synes jeg og især kæresten. at det var meget dunkelt at se på ( Vi havde før et philips 32pfl9632). Her efter yderligere et par uger og stadig med indkøringsindstillingerne, er vi begge to enige om at billedet er blevet klarere og ikke nær så dunkelt at se på. Kan det være øjene, der har tilvænnet eller er det plasmacellerne?
Af chico
Jeg ved ikke om det er øjnene?

Jeg kørte med nedsatte værdier en uge og satte dem derefter op til nogle af de forslag der gives (ser næsten kun TV så der skulle ikke være noget der brænder fast!).

Hvis det er øjnene - ville det så ikke være således at de vænner sig til det gode billede (hvis billedet var uforandret+) - og på længere sigt ville det bare være det normale? Her er det som om det ændrer sig til det bedre??
Af TYBO
Oplever det samme med mine LCDskærme.
Det er nok øjene som vender sig til at se billedet/bevægelserne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
chico skrev:Jeg ved ikke om det er øjnene?

Jeg kørte med nedsatte værdier en uge og satte dem derefter op til nogle af de forslag der gives (ser næsten kun TV så der skulle ikke være noget der brænder fast!).

Hvis det er øjnene - ville det så ikke være således at de vænner sig til det gode billede (hvis billedet var uforandret+) - og på længere sigt ville det bare være det normale? Her er det som om det ændrer sig til det bedre??
Det er næsten med garanti dig som har vænnet dig til billedet. Du vil opleve samme indkøringsfase hvis du får TV'et kalibreret nu.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der er helt bestemt en psykologisk faktor forbundet med billedopfattelse, og det er også derfor man generelt anbefaler at køre med kalibrerede indstillinger i nogle dage, før man danner sig sin endelige mening. Mennesket skal vænne sig til ændringen og det tager lidt til at tilpasse sig.

Et par andre sammenhænge kan være vejret. Det har været meget solrigt gennem noget tid, og omgivelsernes lys har stor påvirkning på specielt plasma skærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som bekendt så kan det menneskelige øje vænne sig til meget - briller er endnu et eksempel, men af de mere afsindige af slagsen, så har en forsker vist at man kan vænne sig til at se alting på hovedet, ligesom nyfødte babyer gør. Synet er et yderst adaptivt system :)
Af zyckelmaster
yakken skrev:Som bekendt så kan det menneskelige øje vænne sig til meget - briller er endnu et eksempel, men af de mere afsindige af slagsen, så har en forsker vist at man kan vænne sig til at se alting på hovedet, ligesom nyfødte babyer gør. Synet er et yderst adaptivt system :)
Jeg kan bekræfte Yakken udsagn.

Da jeg fik briller for to år siden, var det hovedsageligt for at korrigere for det, man populær kalder en "bygningsfejl".

Men da jeg fik brillerne på første gang, opleve jeg det spøjse fænomen, at min opfattelse af de figurer, jeg så på, ændrede sig.

Mest illustrativ kan jeg faktisk beskrive det med, at når jeg kiggede på min fladskærm, så var det som, at øverste højre hjørne trak så opad, udad og bagud mens øverste venstre hjørne trak sig nedad og indad ;;) Så i stedet for en "retangulær" skærm/billede oplevede jeg at skærmen/billede var lige som, hvis man ser sit eget spejlbillde i af de der spejle, der forvrider lystilbagefaldet og dermed din synsoplevelse...

I løbet af et par uger fortog fænomenet sig og firkanter er igen blevet firkantet uanset, om jeg har briller på eller ej (men brillerne giver stadig som de skal et markant skarpere syn).

og hvad vil jeg så sige med det? Blot at dit syn ganske rigtig skal vende sig til mange ting - herunder også overgangen til en ny fladskærm.