Som en der har været et par konsolgenerationer eller mere igennem, så må jeg blot sige, at det er en mærkelig oplevelse, at der pludselig er mangel på forbrugerelektronik.
Jeg er klar over, at PS5 Pro'en lige nu nok oplever ekstrem interesse, men det er jo næsten over hele linjen, at elektronik lader til at blive sværere for forbrugeren at opstøve. Og velsagtens også for producenterne.
steadi skrev: ↑12 sep 2026, 11:42
Som en der har været et par konsolgenerationer eller mere igennem, så må jeg blot sige, at det er en mærkelig oplevelse, at der pludselig er mangel på forbrugerelektronik.
Jeg er klar over, at PS5 Pro'en lige nu nok oplever ekstrem interesse, men det er jo næsten over hele linjen, at elektronik lader til at blive sværere for forbrugeren at opstøve. Og velsagtens også for producenterne.
Er pga. mangel på chips. AI giganterne har opkøbt store mængder...
steadi skrev: ↑12 sep 2026, 11:42
Er pga. mangel på chips. AI giganterne har opkøbt store mængder...
Det er jeg såmænd godt klar over, det gør det ikke mindre mærkeligt.
PlayStation systemsoftware version 26.06-14.00.00 udrulles og aktiverer PSSR 2.0 på alle PS5 Pro rundt om i verden.
- Vi har aktiveret Forbedring af PSSR-billedkvalitet som standardindstilling. Når systemsoftwaren opdateres, aktiveres denne indstilling automatisk. Når du aktiverer denne funktion, bruges forbedret PSSR også til spil, der understøtter den tidligere version af PSSR, så du kan nyde en skarpere og klarere visuel oplevelse.
- Hvis du vil deaktivere denne indstilling, skal du gå til Indstillinger > Skærm og video > Video-output > Forbedring af PSSR-billedkvalitet.
- Denne indstilling er kun tilgængelig på PS5 Pro.
Det nye rygte kommer primært fra den velkendte hardwareleaker Kepler_L2, som hævder, at AMD arbejder på en teknologi, der minder om NVIDIAs DLSS 5-koncept for neural rendering. Ifølge ham vil AMD have deres egen version af "Neural Lighting" på næste generation af GPU'er, hvor neurale netværk overtage dele af lys- og shaderberegningerne.
Rygtet passer interessant nok med AMD's officielle retning:
AMD har allerede annonceret FSR Diamond, som skal inkludere neural rendering, ML-opskalering, ML Multi Frame Generation og næste generations Ray Regeneration.
AMD har offentliggjort GPUOpen-forskning inden for neural indirekte belysning og AI-baserede lysmodeller
Så selve idéen om Neural Lighting fra AMD virker altså særdeles plausibel. Det spekulative er snarere navnet, implementeringen og hvornår og hvor det kommer.
Med andre ord KUNNE man potentielt få det at se til PS6 og næste Xbox, da alle seriøse forventninger peger på AMD-baseret SoC/APU, baseret på Zen 5 (evt. Zen 6 afhængigt af tidslinjen) og UDNA-GPU - AMD's kommende UDNA-arkitektur, som netop beskrives som stærkt forbedret til AI (og ray tracing)
Så hvis man samler brikkerne: AMD udvikler neural rendering, AMD bygger både PC-GPU'er og Sonys konsolchips, Sony satser allerede hårdt på AI med PSSR på PS5 Pro og FSR Diamond er direkte målrettet næste generation af AMD-platforme, så begynder det at blive sandsynligt at PS6 og næste XBox ikke bare primært bliver en klassisk alene "mere TFLOPS"-maskine der også bliver bedre til Raytraing. Så kan næste konsolgeneration vel i stedet blive de første konsoller, hvor Neural lighting, Neural ray tracing, AI-baseret materialsystem, avanceret frame generation, PSSR 2.0 (eller AMD's tilsvarende teknologi) er centrale dele af grafikpipelinen.
Det er trods skeptikernes principielle modstand næppe nogen hemmelighed, at jeg selv er ganske begejstret for DLSS 5, som jeg allerede benytter via mods i stort set alt. Det giver efter min mening markante forbedringer af belysningen i spil, øger dybdefornemmelsen i scenen idet det forbedrer nogle af de mest krævende lysfænomener i computer grafik som subsurface scattering, lystransmission gennem hår og vegetation, bedre contact shadows, dybere ambient occlusion og generelt mere realistiske materialereaktioner på lys, mv effekter der medvirker til at give den større billeddybde og det mere realistiske lys. Det føles lidt som at springe et stort generationsskifte over på ganske kort tid. Når jeg nu spiller spil uden virker de til sammenligning mere flade og kunstige i deres lysopsætning.
Den bedste sammenligning jeg kan komme i tanke om, er det spring jeg oplevede første gang jeg spillede et spil med Ray Traced Global Illumination. Med Neural Lighting kommer forbedringerne og rekonstruktionen af selve lysmodellen så bare ved hjælp af AI. Ikke fordi teknologien erstatter path tracing eller ray tracing, men fordi den supplerer og forbedrer oven på de eksisterende teknikker.
Hvis udviklingen fortsætter i den retning både NVIDIA og AMD nu peger mod, kan næste store grafiske kapløb meget vel komme til at handle mindre om rå rasteriseringsydelse og flere TFLOPS, og mere om hvor avanceret en neural renderingspipeline man kan bygge oven på den traditionelle renderer.
Jeg håber virkeligt for næste konsolgeneration at den får Neural-lightning. Med mine erfaringer med DLSS5 mods er jeg ikke i tvivl om at det en disruptive teknologi der giver et markant løft af spillets lys og spilobjekters grounding. Og det er netop derfor Neural Lighting-rygterne er interessante. Ikke fordi vi ved præcis hvad AMD bygger endnu, men fordi de officielle signaler fra AMD allerede peger mod mere omfattende brug af neurale netværk i rendering. Hvis næste konsolgeneration ender på en AI-tung UDNA-platform kombineret med en videreudvikling af PSSR, kunne det i princippet blive den første konsol, hvor AI ikke blot bruges til opskalering, men som en integreret del af selve grafikpipelinen.
Uanset hvad man så mener om AI i grafik, så virker det efterhånden sværere og sværere at argumentere for, at fremtidens grafiske udvikling alene skal findes i flere TFLOPS. Både NVIDIA, AMD, Microsoft og Sony ser ud til at satse på, at næste spring i billedkvalitet kommer fra en kombination af klassisk rendering, ray tracing og neurale netværk - Jeg er fan og håbefuld på næste konsolgenerations vegne :-)
Nye eksempler - dog uoficielle mod-implementeringer, men det siger stadig noget om potentialerne:
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.